Zijn uw cadeaus nu al kapot?
Publicatiedatum: 14 december 2017
Sinterklaas heeft in 2017 weer diep in de buidel getast om de prachtigste cadeaus te geven en ook de Kerstman zal zich 2017 niet onbetuigd laten. Maar wat als onverhoopt zo’n geschenk binnen de kortste keren kapot gaat? We zetten de garantieregels voor u op een rij.
Meneer Nolens kocht voor zijn kleinkind een op afstand bedienbare auto voor maar liefst 179 euro. Het jochie speelde er alleen maar mee als hij bij opa en oma was. Binnen 2 maanden, waarin hij er slechts een paar keer mee had gespeeld, was de auto stuk. Het bedrijf waar meneer Nolens hem had gekocht, zei dat de motor was overbelast. Na vervanging door een zelfde motor zou dit opnieuw gebeuren, dus stelden ze voor om een betere motor te plaatsen tegen bijbetaling van 100 euro. Want ook zij leden hierdoor schade.
Dit is natuurlijk een onzinnige reactie. Van een auto van die prijs mag je verwachten dat de motor niet overbelast raakt. Doet hij dat wel, dan is het risico voor de verkoper. Hij zal kosteloos moeten herstellen. En het is dan slim van hem om gelijk die zwaardere motor te plaatsen die wél deugdelijk is. Dat het bedrijf ook schade heeft, is niet voor rekening van de klant. Dat mogen zij op hun beurt uitvechten met de leverancier.
Wat u moet weten
• U heeft zaken gedaan met de verkoper. U hoeft zich niet te laten doorverwijzen naar de fabrikant!
• Als binnen het eerste halfjaar een gebrek verschijnt, dan is de bewijslast omgedraaid. Zou de verkoper in dit geval hebben gezegd dat het kind zelf de auto kapot had gemaakt, dan hadden ze dat moeten bewijzen. We weten uit de rechtspraak dat dit een zeer moeilijke bewijslast is voor de verkoper, dus de wet geeft de consument hier een groot voordeel.
• Is een artikel stuk en kunnen ze het niet maken, dan hoeft u géén genoegen te nemen met een tegoedbon. U heeft dan recht op teruggave van uw geld. Dat is overigens anders wanneer u spijt heeft van de aankoop. Ruilen is geen recht, maar een service. Een bedrijf mag dus zeggen dat u niet kunt ruilen. Gelukkig zijn de meeste winkels daar flexibel in.
• Garantie eindigt niet met een vaste termijn. U heeft recht op een deugdelijk product voor een langere periode. Stel, u koopt een merk-tv van 1500 euro en die gaat na 4 jaar stuk, dan heeft u nog steeds een recht van 4 jaar op een deugdelijk product. Als we de economische levensduur van uw tv stellen op 8 jaar, dan heeft deze na 4 jaar nog een waarde van 750 euro. Bij een reparatie zal dus met een dergelijke factor rekening moeten worden gehouden. Kost de reparatie 500 euro, dan zult u daar maar de helft van hoeven te betalen. De andere helft is voor rekening van de verkoper. Krijgt u na 4jaar een nieuwe tv, dan begint de garantie niet opnieuw te lopen. U heeft dan nog steeds recht op de 4 jaar die u over had. Het recht op een deugdelijk product hangt namelijk samen met de aankoopdatum. Daar begint uw recht. Het recht zit niet vast aan het toestel. De economische levensduur is afhankelijk van de prijs-kwaliteitverhouding.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.