Grote steden groeien, zorgen om de bereikbaarheid zijn het gevolg
Publicatiedatum: 6 december 2017
De grote, Nederlandse steden groeien hard. Jaarlijks komen er 10.000 nieuwe inwoners bij en die zijn allemaal op zoek naar een woning. Om hier een te voldoen moet er flink bijgebouwd worden, maar plannen om het ov ook drastisch uit te breiden, zijn er (nog) niet. Een probleem, vindt de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).
Amsterdam
Met name in Amsterdam is de woningnood hoog door de continue toestroom van nieuwe inwoners. Daarom is er nu gestart met de bouw van zeker 7000 nieuwe woningen, maar dat is lang niet genoeg. En dat terwijl er vastlegt is dat er maximaal 5000 nieuwe woningen per jaar bij mogen komen in de hoofdstad. Momenteel ligt er een plan klaar voor het bijbouwen van 19.000 nieuwe woningen in het gebied rondom station Amsterdam Sloterdijk. Ter vergelijking: in de stad Haarlem staat ook ongeveer 19.000 huizen.
Rotterdam
Uiteraard is Amsterdam niet de enige stad die groeit. Ook in Rotterdam wachten ze met smart op nieuwe huizen. In de afgelopen 4 jaar zijn er 8000 nieuwe woningen gebouwd, maar het idee is om er de komende tijd 10.000 extra bijkomen. Deze zijn vooral bedoeld voor gezinnen van tweeverdieners.
Den Haag en Utrecht
In Den Haag worden er 2500 nieuwe woningen verwacht. Mocht de vraag groter zijn, dan hebben ze hier een probleem, want plek voor vinexwijk heeft de hofstad niet. In Utrecht zijn er 9000 woningen bijgekomen in de wijk Leidsche Rijn.
Zorgen om openbaar vervoer
Al deze nieuwe inwoners moeten natuurlijk op een gemakkelijke manier het stadshart kunnen bereiken, maar volgens de Vereniging Nederlandse Gemeenten is het maar de vraag of dit kan. Volgens VNG is er voor de aanleg van openbaar vervoer 8 miljard extra nodig. Op dit moment is er 2 miljard beschikbaar voor dit doel, maar dat is dus bij lange na niet genoeg, zegt het VNG in De Telegraaf. Het lijkt hen zelfs een beter idee om geen woningen te bouwen als er niet voldoende bussen, trams en treinen zijn. “Geen rails, geen woningen”, aldus VNG-bestuurder Boudewijn Revis.
(Bron: ANP, NOS, AT5, website VNG, De Telegraaf)