Air Berlin failliet: 100.000 mensen zijn hun geld kwijt
Publicatiedatum: 2 oktober 2017
Vliegtuigmaatschappij Air Berlin is officieel failliet verklaard. De airliner hoopt eerder nog een doorstart te maken, maar dit is niet gelukt. Dit faillissement betekent dat zeker 100.000 klanten hun geld kwijt zijn.
Het doek is gevallen
Air Berlin zit al vanaf begin augustus 2017 in de problemen. Reden hiervoor is dat grootaandeelhouder Etihad de geldkraan dichtdraait, omdat Air Berlin structureel verliest draait. Vervolgens houdt de airliner het nog even vol met een overbruggingskrediet van de Duitse overheid van 150 miljoen, maar inmiddels is het doek dus echt gevallen voor Air Berlin.
Geen geld terug
Een grote domper voor de passagiers die een vliegreis hebben geboekt bij het bedrijf, want duizenden van hen krijgen hun geld niet terug. Volgens een woordvoerder van het bedrijf gaat het vooral om mensen die voor 15 augustus – de dag van de faillissementsaanvraag- een verre reis hebben geboekt. Het is niet ondenkbaar dat er ook Nederlanders gedupeerd zijn, want veel landgenoten vliegen met Air Berlin via Düsseldorf naar Noord-Amerika. Mensen die na 15 augustus een reis hebben geregeld, krijgen hun geld wel terug.
Ticketverzekering
Volgens MAX Ombudsman Jeanine Janssen kan er niets meer gedaan worden voor de mensen die voor 15 augustus een verre reis hebben geboekt bij Air Berlin: “Als zij geen ticketverzekering hebben afgesloten, dan krijgen ze niets terug.” Deze ticketverzekering is een speciaal soort verzekering die ervoor zorgt dat u tot zo’n 2000 euro van de reissom terugkrijgt als de vliegtuigmaatschappij failliet gaat voordat u op reis gaat. Faillissement van de airline is niet iets dat vergoed wordt door uw normale reisverzekering. Zo’n ticketverzekering is overigens niet in alle gevallen mogelijk; u kunt deze alleen afsluiten als u een aparte vlucht hebt geboekt. Als zoiets gebeurt in het geval van een pakketreis, dan moet de reisorganisatie bij wie u heeft geboekt – mits aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)- ervoor zorgen dat u vervangend vervoer krijgt.
(Bron: ANP, NOS, Jeanine Janssen, Carin Beckers van SGR, Allianz)