‘Hypotheekklant vaak melkkoe’
Publicatiedatum: 22 augustus 2017
“Banken behandelen klanten met een hypotheek te vaak als een melkkoe”, aldus de Consumentenbond. Zij willen hier een einde aan maken door deze praktijken aan te kaarten bij de politie en toezichthouders.
Enorme verschillen
Uit onderzoek door de Consumentenbond blijkt dat er enorme verschillen zitten in de kosten die banken in rekening brengen. Voor het aanpassen van een hypotheek na een echtscheiding vraagt ING bijvoorbeeld 2 keer zo veel als ABN AMRO. Daarnaast bent u volgens de Consumentenbond voor het omzetten van een hypotheekvorm bij Nationale Nederlanden 5 keer zoveel kwijt als bij Rabobank. Nationale Nederlanden geeft in een reactie aan dat de tarieven zijn gebaseerd op eigen berekeningen en modellen. “De klant heeft natuurlijk altijd de mogelijkheid om naar een onafhankelijk adviseur te stappen”, aldus een zegsvrouw.
Hoge kosten
De RegioBank en SNS stellen het inwinnen van advies, met hoge kosten als gevolg, het vaakst verplicht. De Volksbank, het moederconcern van die banken, verdedigt deze keuze. “Een hypotheek is voor huiseigenaren de grootste vaste last. Aanpassingen daaraan kunnen grote gevolgen hebben. Wij vinden het beter dat dit samen met de adviseur zorgvuldig wordt bekeken, zodat de klant een weloverwogen beslissing neemt.”
Bij de Lloyds Bank kunnen klanten aanpassingen aan hun hypotheek gratis of tegen lage kosten zelf regelen.
Einde aan dit soort praktijken
Het in rekening brengen van hoge kosten voor eenvoudige aanpassingen aan de hypotheek, is een van de vele manieren waarop banken hun klanten als melkkoe gebruiken. Ze brengen ook vaak een te hoge boeterente of te hoge risico-opslag in rekening. De Consumentenbond wil een einde maken aan deze praktijken.
(Bron: ANP/Consumentenbond)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik denk dat de consumentenbond wel kan inpakken….