Naar cookieinstellingen

Fotospeciaalzaken zijn geen verleden tijd

Ondanks dat er in Nederland steeds minder fotospeciaalzaken zijn, hebben eigenaren van deze winkels vertrouwen in de toekomst. Door foto-artikelen online aan te bieden en mee te doen met nieuwe technische snufjes, houden de fotowinkels zich staande.

Minder fysieke fotozaken

Sinds de digitale camera, smartphones en kleurenprinters op de markt zijn gekomen, krijgen fotozaken minder klanten over de vloer. Amsterdamse dataspecialist BoldData heeft onderzocht dat er tegenwoordig 393 fotowinkels zijn. In 2013 zijn dit er nog 682. De meeste fotowinkels sluiten in 2015; in dit jaar verdwijnen 107 zaken.

Niet alleen camera’s

Ondanks deze daling hebben eigenaren er toch vertrouwen in. Door bijvoorbeeld fotografiecursussen aan te bieden en 3D-foto’s af te drukken, waarbij het lijkt alsof de persoon op de foto voor u staat, proberen zij in te spelen op de wensen van de klanten. Ook zorgen veel fotozaken dat de artikelen ook online gekocht kunnen worden.

De Volkskrant wijdt een lang artikel aan de fotospeciaalzaken. Hierin geen zij Hans van den Boogaardt uit Voorschoten als voorbeeld. De eigenaar die de fotozaak van zijn familie runt, vertelt zijn strategie: “We richten ons niet alleen op de verkoop van camera’s en accessoires, ook digitaliseren we oude filmrolletjes en geven we workshops. Daarnaast zijn we een afhaalpunt voor PostNL, maar dat doen we vooral om nieuwe klanten te trekken.”

Frans Limburg, van Foto Herder uit Amstelveen, sluit zich geheel aan bij de moderne visie van Boogaardt: “Bij ons zijn de zaken niet achteruitgegaan, maar wel veranderd. Er wordt meer fotomateriaal bij ons afgedrukt, maar in een andere vorm. Het beeld is bijvoorbeeld afkomstig van smartphones en tablets, in plaats van alleen camera’s”, aldus Limburg tegen de Volkskrant.

Professioneel advies aanbieden

Tot slot is het voor de ondernemers belangrijk om professioneel advies te kunnen geven. Boogaardt: “Mensen vinden het toch fijn om een camera te kopen in een fysieke winkel in plaats van online, omdat ze in winkels bijgestaan worden door mensen met expertise.”

Komt u wel eens in een fotospeciaalzaak?

(Bron: de Volkskrant, Retailnews.nl)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Foto toestellen, … mijn stokpaardje. Wat een mooie nostalgische foto. … Ik fotografeer graag en heb nog 3 oude Leica camera’s in een vitrine bewaard (jaren dertig en jaren vijftig).

    Tegenwoordig gebruik ik een Leica/Panasonic digitale camera om te fotograferen. Het is inderdaad erg makkelijk met digitale techniek, maar soms mis ik toch het werken met rolletjes en ontwikkelen/afdrukken. Ik verafschuw, kopen op internet en winkel alleen in echte winkels. Ik kan geen fotowinkel voorbij lopen, zonder even binnen te kijken. En soms, héél soms, heeft een winkelier nog een paar oude camera’s, als reclame object.

    Ik heb puur uit hobby, ooit een boek geschreven (vol met prachtige plaatjes) over de geschiedenis van de Leica camera en de vele namaak, van: Japanse, Russische, Italiaanse, Britse en Amerikaanse makelij. Misschien wordt het boek ooit uitgegeven? …

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.