Naar cookieinstellingen
jong en opgebrand

Jong en opgebrand

Een stijgend aantal jonge werknemers lijdt aan een burn-out. Ze werken nog maar net en kennen niet de dubbele belasting ‘kleine kinderen én een drukke baan’. Hoe kunnen zij dan toch opgebrand raken?

Werkstress

In 2017 kampt 1 op de 7 werknemers met een burn-out. Het aantal twintigers onder hen is opvallend hoog: ruim 240.000. Voorheen zaten vooral veertigers en mensen met jonge kinderen door werkstress ziek thuis.

De ‘achterbankgeneratie’

Nu gaat het dus vooral om twintigers. Een mogelijke oorzaak is de flexibele arbeidsmarkt. Zekerheid en rust van een vaste baan zijn voor jongeren nauwelijks weggelegd. Ook zou meespelen dat jonge werknemers  -‘de achterbankgeneratie’- door hun beschermde opvoeding minder gewend zijn aan tegenslag en kritiek. Voorts is het eeuwige online zijn van belang. Er is nooit meer ‘even niets’, ze staan altijd ‘aan’.

Aan het woord

Justin Franssen (25) is nog steeds herstellend van de zware burn-out die hij eind 2016 kreeg als hypotheekadviseur. Hij ziet nu in dat hij te veel wilde.

Izzy Abdoelaev (30) organiseert als MC Izzy Dizzy met compagnon Evren Ozdemir (28)  feesten in clubs en op festivals. Ze werken jaren keihard, zijn altijd online op social media, 12 uur per dag, leefde ontzettend ongezond. Tot het misging bij beiden.

Jaap Nelissen (58) is directeur van een basisschool in Utrecht. Hij ziet op zijn school veel jonge medewerkers ten prooi vallen aan een burn-out.

Nienke Thurlings (30) krijgt op haar 24e een burn-out en is daarna een jaar uit de running. Vervolgens begint ze online het platform JongBurnout, waar jongeren informatie kunnen vinden en ervaringen kunnen delen.

Tirsa With (19) krijgt een burn-out in 2014, wanneer ze als student in Duitsland zit. Ze omschrijft zichzelf als control-freak en perfectionist, die lang de schijn bleef ophouden dat alles goed ging.

Renske van Dijk-Luntz (27), oncologie verpleegkundige, is een jaar uit de running geweest door een burn-out. “Ik veranderde van een vrolijke alleskunner in een zielig hoopje mens. Bang, verdrietig en een schim van wie ik was.”

Paul de Bruijn behandelt als psycholoog al 25 jaar mensen met een burn-out. Volgens hem hebben jongeren met een burn-out vooral een persoonlijkheidsprobleem: ze zijn perfectionistisch en kunnen geen ‘nee’ zeggen.

In Hollandse Zaken opgebrande jongeren, werkgevers en deskundigen. Hoe houden we twintigers opgewekt aan het werk?

Hollandse Zaken, donderdag 10 augustus 2017 rond 21.05 u live bij MAX op NPO 2.

Geef een reactie

Reacties (3)

    Hanneman says:

    Als één op de zeven werknemers met een burn-out kampt zou je zeggen gas terug, onthaast, bezin. Want een burn-out is op elke leeftijd een ramp. En welk antwoord wordt verwacht op de vraag over hoe we twintigers opgewekt aan het werk houden? Een antwoord waarin vooral moet vaststaan dát er doorgewerkt zal worden. desnoods opgewekt? Wat doen we strakjes voor peuters die met targets hebben te maken maar ze niet gaan halen omdat het gewoon bruggen te ver is? Zouden ze er al zijn? Peuters en kleuters met een burn-out? Opgewektheid als voorwaarde voor productiviteit of vinden we het van belang dat opgewektheid als vanzelfsprekend bij het leven hoort? Basiskwaliteit. Ook als het zou betekenen dat die productiviteit een stap terug moet doen. Wat moet je doen? Heel hard, lang werken en flink verdienen om toch vooral te consumeren – van alles het nieuwste, duurste of door de televisiereclame als onontbeerlijk aangeprezene – of…. rustige baan met menselijke inspanning, liefst iets nuttigs met voldoende beloning om een normaal fatsoenlijk leven te leiden zonder angst voor schulden, gebrek aan zorg of waardering? Wat moet je doen? Ik ben persoonlijk meer van dat tweede. Het lijkt me leuk om iets meer dan gemiddeld te verdienen maar als ik zie wat je er aan leefgelegenheid voor moet inleveren hoeft het al niet zo nodig. Welbevinden lijkt mij belangrijker dan welváárt. Wat trouwens ook heel wel mogelijk een verklaring is voor die één op de zeven is misschien de overbelasting van personeel in alle sectoren. Bedrijfsleven en overheid stellen zeer hoge eisen. Scholen ook. En wie niet voldoet is de Sjaak. En áls je dat bent, de Sjaak, dan ben je dat in een heel naar land om dat in te zijn. Dreigend ontslag, oplopende schulden en verantwoordelijkheden en daarna geen vangnet of tweede kans. Neuh… we branden gewoon door. Je moet wel…….

    oosterwijck says:

    Het gepeupel wordt al vanaf het kinderdagverblijf in de competitie gedwongen om een rendabele loonslaaf te worden. Het begint al met de wedloop, wanneer Janneman of Claartje haar eerste stapje zet, vervolgens, wie het eerst praat. Dan krijg je het schoolsysteem, waarin competitie de hoofdrol speelt. Buiten school heb je de hockeyclub, tennisclub en de fitness (waar je ook je anabole steroïden koopt). Dan begin je aan je eerst baan waarin je wél je target moet halen. Jouw bonus en de leasewagen afmetingen zijn op dat target gebaseerd. Thuis ontspannen, betekend reclamespotjes bekijken, waarin je van alles opgedrongen krijgt, zoals keukens, badkamers en leesbrillen. De weekenden worden gevuld met massale house muziek evenementen, waar je alleen kunt verblijven onder de peppillen en de pepdrankjes. Verjaardagen en andere feestjes, zijn dé gelegenheden om de afmetingen van de boot en de camper te vergelijken. En de zomervakantie en de wintervakantie te evalueren. Dan is er de druk om een vakantie appartement in Spanje te kopen (de buren hebben er ook al een). Ook de familieleden oefenen druk op je uit, zoals broers en zusters en zelfs je eigen partner jaagt je op, om in die tredmolen te blijven lopen. Je mag blij zijn als je de dertig haalt, zonder problemen. Velen vallen af omdat ze instorten. En ben je niet totaal ingestort, dan heb je toch: hoge bloedruk hoog Cholesterol, hartkloppingen, slapeloosheid.

    Wat ben ik blij, dat mij dit allemaal bespaard is gebleven. Om onduidelijk redenen, houd ik niet van sport, ben nooit verleid geworden om beter, groter, sneller te worden als mijn omgeving. Koop gerust tweedehands kleding (zonder merklabel) rijdt gerust 10 jaar dezelfde auto. Heb geen dure keuken en/of badkamer nodig. Hoef geen boot en/of camper.

    oosterwijck says:

    Hollandse zaken, maakt toch nog even reclame voor Facebook. … Ik héb geen Facebook en ik wil geen Facebook. Dat Facebook is ook zo’n onderwerp voor Hollandse zaken, waarover eens gediscussieerd moet worden. Waarom moet iedereen zo nodig op Facebook? … We moeten al zoveel en het meeste, van wat we moeten, is onzin en bijzaak, waar enkele uitverkoren miljarden aan verdienen. Wat voegt Facebook toe aan het leven? Wat voegt het toe aan ieders welzijn? Niets , … helemaal niets.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.