Busvervoer in de knel door tekort aan buschauffeurs
Publicatiedatum: 31 juli 2017
Ov-bedrijven proberen al sinds 2014 om het steeds groter wordende tekort aan buschauffeurs op te vangen, maar zonder succes. De vrees is nu dat buslijnen de komende jaren stilvallen door het personeelstekort. Dat blijkt uit een rondgang van de NOS.
Krapte op de arbeidsmarkt en vergrijzing
Vergrijzing en een aantrekkende arbeidsmarkt zijn de boosdoeners. Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt is er minder nieuw personeel voorhanden en daarnaast zwaaien de komende jaren heel veel buschauffeurs af, om met pensioen te gaan. Het probleem is in 2014 al in kaart gebracht, maar genomen maatregelen blijken bij lange na niet voldoende. Samen met de overheid is er 20 miljoen euro gereserveerd om het tekort tegen te gaan. Met extra leerwerkplekken, een verlaging van de minimumleeftijd voor chauffeurs van 21 naar 18 jaar en trainingen om de chauffeurs langer inzetbaar te houden. Het heeft allemaal niet mogen baten.
40 tot 50 procent gaat binnenkort met pensioen
Connexxion vreest volgend jaar al stilvallende buslijnen. Ook Arriva voorziet problemen, vooral in het zuiden van het land. Bij de 2 vervoerders gaat de komende 10 jaar zo’n 40 tot 50 procent van de buschauffeurs met pensioen. Connexxion heeft momenteel 5500 buschauffeurs, Arriva 4000. De komende jaren moeten tussen de 3800 en 4750 nieuwe chauffeurs worden geworven en opgeleid, om dat op te vangen. Per jaar gaat het dan gemiddeld om meer dan 400 krachten. Alleen de RET in Rotterdam verwacht geen tekort. “Bij ons is de leeftijdsopbouw evenwichtiger dan bij andere vervoerders. Daardoor hebben wij genoeg aan de mensen die we zelf opleiden”, aldus een woordvoerder.
- Connexxion: 5500 buschauffeurs, waarvan 40 à 50 procent de komende 10 jaar met pensioen gaat;
- Arriva: 4000 buschauffeurs, waarvan 40 procent de komende 10 jaar met pensioen gaat;
- Syntus: 1800 chauffeurs. Ziet wel vergrijzing maar op dit moment is dat geen groot probleem;
- GVB: 700 buschauffeurs en moeite om de komende jaren voldoende chauffeurs te vinden;
- RET: 650 buschauffeurs en geen grote problemen verwacht, omdat de gemiddelde leeftijd lager is dan bij andere vervoerders.
Geen populair beroep
Dennis Mortier van Consolid, het grootste uitzendbureau voor buschauffeurs zegt: “Jongeren met een mbo-opleiding hebben tegenwoordig de beroepen voor het uitkiezen. Buschauffeur is geen populair beroep. Het heeft geen goed imago.” Daarom zou er een grote imagocampagne op touw moeten worden gezet, vindt hij. “In de transportsector heeft dat ook goed gewerkt.” Daarnaast lijkt het hem goed als er minder centraal via de cao wordt afgesproken, maar meer per bedrijf. Het systeem wordt zodoende flexibeler en arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker.
Weinigen halen nog groot rijbewijs
De gemiddelde leeftijd van buschauffeurs ligt nu boven de 50 jaar. Velen van hen hebben hun groot rijbewijs gratis tijdens hun dienstplicht gehaald. Een steeds groter gedeelte van deze groep gaat nu met pensioen, waardoor het aantal mensen met een groot rijbewijs drastisch daalt. Minder dan 1 procent van de mensen met een busrijbewijs is 30 jaar of jonger.
Langdurig werklozen inzetten
Arriva heeft goede ervaringen met het inzetten van langdurig werklozen. Arriva-directeur Hettinga: “Afgelopen jaar hebben we 50 langdurig werklozen aan een baan geholpen. Dat ging veel sneller dan verwacht. Volgend jaar hebben we daarom de doelstelling verhoogd naar 100.” Connexxion wil ook graag mensen op deze manier aan werk helpen, maar wil daar wel steun van de overheid bij krijgen. Iets waar de ministeries van Sociale Zaken en Infrastructuur en Milieu zeker over willen praten, laten zij aan de NOS weten.
(Bron: ANP, NOS, CBS)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Gelukkig staat de Robotbus (zonder chauffeur) al klaar.
Toch jammer als ik bovenstaande tekorten lees en dat mijn zoon al een vol jaar een buschauffeursopleiding Volgt maar helaas keer op keer zakt! Ook gisteren weer. Hij zit al een paar jaar in de bijstand en leent het geld voor de opleiding bij ons, want bij de gemeente vangt hij nul op zijn request. Zijn schuld is inmiddels zo ver opgelopen dat hij dat nooit meer terug kan betalen met zijn uitkering. Mensen die zo graag willen werken als chauffeur en zo graag uit de bijstand willen en die al jaren schadevrij op de weg rijen, haken hierdoor af. Ook mijn zoon ziet zijn droom in duigen vallen. Hij heeft geen vertrouwen meer in het opleiding instituut … maar die heeft binnenkort vast weer een nieuwe melkkoe gevonden!