Schiphol

Reizigers klagen Schiphol aan

Een stortvloed aan klachten is het resultaat van de extreme drukte op Schiphol tijdens de afgelopen meivakantie. De luchthaven kan duizenden claims verwachten van mensen die hun geld terug willen, doordat zij hun vlucht gemist hebben door urenlange wachttijden voor de veiligheidscontroles.

Schiphol aangeklaagd voor schade

Het is voor het eerst dat er in Nederland een luchthaven wordt aangeklaagd voor schade als gevolg van vertraging. Juristen, reisbureaus, incassobureaus, rechtsbijstandverzekeraars en reizigersclubs hebben duizenden klachten binnen gekregen. “Schiphol is ernstig tekort geschoten. Dat gaan we aan de kaak stellen”, zegt directeur Marinus Hoorntje van consumentenorganisatie ReisRecht. Reizigers die hun vlucht hebben gemist, hebben extra kosten moeten maken door het omzetten van hun vlucht met eventuele extra maaltijden, overnachting of gederfde inkomsten tot gevolg.

Miljoenenverlies

Onder andere de KLM, de ANVR en de Vereniging van Nederlands Cabine Personeel hebben ruim voor de meivakantie gewaarschuwd dat er beduidend meer personeel nodig zou zijn voor de afhandeling van de controles en bagage. Dat personeel is er niet gekomen, waardoor mensen uren in de rij hebben gestaan. KLM zegt miljoenen euro’s verlies te hebben geleden door de handelwijze van Schiphol.

Meer personeel

Na de problemen van de meivakantie heeft Schiphol-directeur Jos Nijhuis toegezegd dat er voor de zomervakantie meer personeel wordt ingezet. Er komen extra medewerkers bij de securitycheck en in vertrekhal 2 komen 2 extra beveiligingspoorten. De extra maatregelen zullen echter niet alle problemen oplossen. “Het is gewoon druk, op de piekmomenten kunnen er rijen staan. Dat kan ik niet veranderen”, zegt Nijhuis daar over tegenover de NOS.

Topoverleg over zomerdrukte

De drukte tijdens de meimaand belooft inderdaad weinig goeds voor de zomerperiode die nu voor de deur staat. Staatssecretaris Sharon Dijksma, KLM-topman Peter Elbers en Schiphol-directeur Jos Nijhuis overleggen daarom op maandag 8 mei 2017 over de problemen op de luchthaven.

(Bron: ANP, NOS)

Geef een reactie