Geitenzuivel stijgt in populariteit
Publicatiedatum: 18 april 2017
Nog geen 10 jaar geleden moesten de meeste Nederlandse consumenten niets weten van geitenzuivel. Maar tijden veranderen, want geitenmelk, geitenkaas en geitenyoghurt zijn nu hartstikke populair.
Stijging
Volgens de Nederlandse Geitenzuivel Organisatie (NGZO) is in 2016 in Nederland 300 miljoen kilo geitenmelk geproduceerd. Dat is een forse stijging ten opzichten van de jaren daarvoor. In 2000 was dit nog maar 75 miljoen kilo. Albert Heijn en Plus melden een omzetstijging voor producten als geitenkaas van 25 tot 30 procent. Directeur Onno Boersma van de NGZO denkt dat de stijging van de productie wordt veroorzaakt door de hoge prijs van geitenmelk in Nederland. “Daarnaast is de markt zich aan het herstellen van de q-koorts.”
Groei aantal geiten
Het aantal geiten is ook gestegen. Van bijna 180.000 in 2000 naar bijna 350.000 in 2016. De groei zit vooral in de provincies Noord-Brabant en Gelderland. De aantrekkende geitenzuivelmarkt breidt zich niet alleen in Nederland uit. Wereldwijd groeit de markt voor geitenzuivel met 2 procent per jaar. Dat blijkt uit een rapport van van ABN Amro. Ter vergelijking: in Nederland groeit de melkproductie de laatste jaren met gemiddeld 9 procent per jaar.
Gewone melk versus geitenmelk
Steeds meer mensen hebben een lactose-intolerantie. Voor hen is geitenzuivel een oplossing. Het zou beter te verteren zijn dan koemelk. Volgens het Voedingscentrum is geitenmelk niet gezonder dan gewone melk en zijn ze wat voedingswaarden ongeveer gelijk. “Mensen die lactose-overgevoelig zijn zullen ook last hebben van de lactose-suiker in geitenmelk. Maar als iemand allergisch is voor koemelk-eiwit, kan geitenmelk mogelijk wél een oplossing zijn”, aldus Patricia Schutter van het Voedingscentrum.
Uitbreiding assortiment
Het assortiment aan geitenzuivelproducten is de afgelopen jaren uitgebreid. Er zijn ongeveer 20 verschillende geitenkaasproducten bijgekomen in de diverse supermarkten. Vooral de zachte geitenkazen nemen in populariteit toe. Maar ook de spreads zijn in trek. “Veel mensen kennen de geitenkaas van vroeger, in Frankrijk. Die was nogal pittig, te pittig, van smaak. Fabrikanten maken de kazen tegenwoordig smeuïger en romiger van smaak. Dat sluit beter aan bij de wensen van de Nederlandse consument”, aldus geitenhouder Gerrit Verhoeven.
(Bron: NOS)