reiswebsites

Prijzen reiswebsites vaak misleidend en onbetrouwbaar

Wie online een vakantie boekt loopt er in veel gevallen tegen aan dat de opgegeven prijzen niet kloppen. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie en 28 nationale consumentenautoriteiten naar 352 websites. Slechts 117 ervan voldoen aan de regels.

Onbetrouwbare prijzen

De Europese Commissie en EU-instanties voor consumentenbescherming zijn in oktober 2016 gestart met een screening van 352 prijsvergelijkings- en reisboekingswebsites in de hele EU. De prijzen op 235 van die websites blijken onbetrouwbaar te zijn. Wat neerkomt op 2 op de 3 gevallen. De kosten voor bijvoorbeeld vluchten en hotels pakken vaak hoger uit. Ook websites die de prijzen vergelijken slaan vaak de plank mis. In 1 op de 3 gevallen blijken de kosten die als eerste worden getoond hoger uit te vallen. Vaak worden laat in het boekingsproces nog extra prijselementen toegevoegd zonder dat dit duidelijk aan de consument wordt gemeld, de prijsopbouw is vaak onduidelijk en van de aanbiedingen blijkt 20 procent niet beschikbaar. Klanten klagen daar steeds vaker over. Volgens de Europese consumentencentra staan online reisdiensten inmiddels bovenaan in de lijst van consumentenklachten.

Boetes

Het Europese netwerk van consumentenorganisaties CPC heeft de betreffende sites benaderd en verzocht de regels na te leven. Ze moeten transparant zijn en direct de juiste prijzen aangeven. Als ze dat niet doen kunnen ze boetes krijgen of voor de rechter worden gesleept, waarschuwt EU-commissaris Vera Jourava (Justitie en Consumentenrechten). “Of consumenten nu online of offline boeken, ze hebben recht op dezelfde bescherming.”

Booking.com en Expedia gedragen zich beter

De tik op de vingers die de hotelboekingssites Booking.com en Expedia eerder gekregen hebben blijkt ondertussen zijn vruchten af te werpen. De concurrentie tussen sites die hotelovernachtingen aanbieden is vergroot, wat de prijs voor klanten ten goede komt, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Concurrentie

In 2014 heeft de ACM er samen met 9 andere Europese toezichthouders op aangedrongen dat de 2 giganten in het online hotelaanbod hun voorwaarden moesten aanpassen. Na de ingreep van de consumentenwaakhonden kunnen hotels overnachtingen aanbieden op meerdere, concurrerende hotelvergelijkingssites. Ze mogen alleen nog geen goedkopere aanbiedingen op hun eigen sites zetten, om te voorkomen dat ze gratis meeliften op de inspanningen van Booking.com en Expedia.

(Bron: ANP, European Commission)

Geef een reactie