40 jaar na de vliegramp van Tenerife
Op maandag 27 maart 2017 is het precies 40 jaar na de vliegramp van Tenerife. Bij het ongeluk zijn 583 mensen om het leven gekomen. Daarmee is het de grootste vliegramp in de luchtvaartgeschiedenis.
Botsing
Op zondag 27 maart 1977 botst een KLM-Boeing 747 met een Pan Am-toestel van hetzelfde model op de startbaan van de luchthaven Los Rodeos van Tenerife. Het KLM-toestel raakt de Pan Am-Boeing op grote snelheid in de rechterflank. Beide Boeings vliegen in brand. Van de 396 inzittenden van het Pan Am-vliegtuig overleven 61 de ramp. Alle 248 passagiers en bemanningsleden van het KLM-toestel komen om het leven.
Oorzaak
Een aantal factoren speelt een rol bij het ongeluk. Zo begint de gezagvoerder van het KLM-vliegtuig aan de start zonder toestemming van de verkeerstoren. Er heerst een dichte mist op de luchthaven. Beide vliegtuigen zijn eigenlijk op weg naar Las Palmas op Gran Canaria, maar vanwege een bommelding daar zijn ze uitgeweken naar Tenerife. De kleine luchthaven Los Rodeos is niet berekend op de vele vliegtuigen die ineens op Tenerife landen. Daarnaast is de communicatie met de verkeerstoren warrig en is de gebruikte apparatuur ontoereikend.
Monument
Het merendeel van de Nederlandse slachtoffers is begraven op de Amsterdamse begraafplaats Westgaarde, waar ook een nationaal monument voor de slachtoffers is opgericht. Op Tenerife is 30 jaar na de vliegramp het monument De Wenteltrap onthuld.
Dit onderwerp wordt besproken in Hallo Nederland om 18.30 uur op NPO 2.
(Bron: NOS)