speciaalzaken

Toekomstmuziek voor speciaalzaken?

Speciaalzaken als de slager, bakker en groenteman zijn al jaren aan de verliezende hand in de strijd tegen de supermarkten. Maar volgens onderzoekers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is de toekomst voor foodspecialiteitenwinkels en biologische speciaalzaken rooskleurig.

Toekomstperspectief

Het FSIN presenteert op maandag 20 maart 2017 het rapport Passie, puur en beleving op een congres van het Vakcentrum, een brancheorganisatie voor zelfstandige winkeliers in de voedselsector. In het rapport concludeert het instituut dat de toekomst voor bepaalde speciaalzaken niet zo slecht is als het lijkt. Het aantal foodspecialiteitenwinkels en biologische speciaalzaken stijgt. “Mensen houden steeds meer van kleinschalig en lokaal”, zegt Jan Willem Grievink, directeur van het FSIN. “Dat biedt kansen.”

Strategie voor speciaalzaken

Het FSIN zet in het rapport een strategie voor speciaalzaakondernemers uiteen. Ten eerste moet de speciaalzaak claimen de product- en kwaliteitskampioen in de regio te zijn. Meer dan de helft van zijn assortiment moet niet in de supermarkt te krijgen zijn. “En hij moet in zijn winkel producten laten proeven, en ook cateraar spelen”, voegt Grievink toe. “Regel het eten en drinken op feestjes van consumenten en bedrijven: producten leveren en na afloop alles weer ophalen. En uiteraard actief zijn op sociale media als Facebook. Dan sta je als zelfstandige ondernemer gewoon heel sterk. En heb je toekomst.”

Onderscheidend ondernemen

Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum, geeft aan dat het vooral draait om ‘onderscheidend ondernemen’. “Of je nu een speciaalzaak hebt in kaas, noten, delicatessen, koffie en thee of chocola en bonbons, het gaat er steeds om dat je als ondernemer een volstrekt eigen plek in de markt creëert”, zegt Hoogstraaten. “Je moet je onderscheiden van iedere andere aanbieder; door je assortiment, je vakkennis, maar vooral door je eigen verhaal en dat op een creatieve en aansprekende manier over het voetlicht brengen.”

(Bron: NOS, Vakcentrum)

Geef een reactie