Niet tevreden over uw sinterklaas- of kerstcadeau?
Publicatiedatum: 27 december 2016
Sinterklaas had nog maar net zijn hielen gelicht of de kerstman stond al weer aan de deur. Ook deze beste man bracht weer vele cadeaus. Maar wat als er iets mis is met de cadeaus en Sinterklaas zit al weer in Spanje en de kerstman is met zijn rendieren naar de Noordpool vertrokken? We zetten de regels voor u op een rij.
Ruilen is geen recht!
Heeft u iets gekregen dat u niet zo mooi vindt? Veel winkels zullen van ruilen geen probleem maken als u over het aankoopbewijs beschikt. Vraag de kerstman dus even om het bonnetje. Rond de feestdagen verruimen veel winkels zelfs de termijn waarbinnen u iets kunt ruilen of terugbrengen. Toch is dat geen recht. In principe is koop koop! Mocht er dus nergens in de voorwaarden staan dat u mag ruilen, dan staat de winkel in haar recht!
Maar als het al gelijk kapot blijkt te zijn?
Als iets stuk is, dan gaat u uiteraard terug naar de winkel. U heeft dan recht op garantie. Het eerste halfjaar wordt er vanuit gegaan dat als uw artikel stuk is, het bij aankoop al stuk was. De verkoper moet bewijzen dat dit niet zo was. Moeilijk voor de verkoper. Soms zelfs tegen het onredelijke aan. Maar voor u als consument een veilige positie.
En waar heeft u dan recht op?
U heeft in eerste instantie recht op herstel. Soms is een kleine reparatie voldoende om het artikel ‘nieuw’ te laten zijn. Die kans moet het bedrijf krijgen. Lukt dat niet, dan heeft u recht op een vergelijkbaar vervangend artikel. Is het niet vergelijkbaar, dan heeft u recht op uw geld terug!
Maar dan krijg ik een tegoedbon!
Daar hoeft u geen genoegen mee te nemen. Als een product niet goed is, dan moet u simpelweg één van bovenstaande opties krijgen. Een tegoedbon mag u weigeren. U heeft recht op uw geld terug. Wordt echter een tegoedbon aangeboden, omdat u uw cadeau toch niet zo mooi vond en u geen recht krijgt om te ruilen, dan moet u wél genoegen nemen met een tegoedbon.
Garantie na het eerste halfjaar
Na het eerste halfjaar heeft u ook nog recht op een goed product. En dat recht is niet beperkt tot één, 2 of 3 jaar. U mag een bepaalde levensduur van het product verwachten. Zo lang moet het gewoon goed te gebruiken zijn. Krijgt u van de kerstman een mooi duur espressoapparaat, dan mag u daar méér van verwachten dan van een simpel koffiezetapparaat. Als die luxe, dure machine na 2 jaar stuk gaat, mag u zéker nog wat verwachten van de verkoper, ook als er géén garantie is bijgekocht. Die bijgekochte garantie is sowieso vaak een sigaar uit eigen doos. Wettelijk heeft u namelijk al rechten waar u niet extra voor hoeft te betalen! Mocht u tegen andere vragen of problemen aanlopen: bel ons gerust!