In shock door telefoonrekening

U koopt een mobiele telefoon met een abonnement voor een aantal belminuten en een aantal sms’jes. U kiest géén databundel, want u gebruikt geen internet op uw telefoon. En dan valt de rekening op de deurmat: 441,26 euro aan dataverbruik!

Dit overkwam meneer Holten uit Oss. U kunt zich voorstellen dat hij meteen in de pen, telefoon en mail klom om bij zijn provider aan te geven dat dit niet kon kloppen. Hij kreeg geen enkele reactie van de provider, alleen een kort berichtje dat hij wel degelijk data had gebruikt en dat hij moest betalen. Uiteraard ging hij hier niet mee akkoord. Wij bekeken de factuur kritisch: op regelmatige tijdstippen was data verbruikt, óf heel laat in de avond óf heel vroeg in de ochtend. Ook ’s nachts werden ‘afschrijvingen’ gedaan. Meneer Holten stelt dat hij geen gebruik heeft gemaakt van internet op zijn telefoon. Bovendien heeft hij thuis een wifi-netwerk, dus al hád hij internet gebruikt, dan zou zijn telefoon automatisch het wifi-netwerk hebben gepakt. Hij wilde ook weten welke internetpagina’s hij dan bezocht zou hebben, want hij begon hij te vermoeden dat misschien iemand misbruik had gemaakt van zijn nummer.

Privacy

Meneer Holten is helaas niet de enige die dit soort spookfacturen ontvangt. Enige tijd bestaat al discussie over dataverbruik en hoe u als klant moet aantonen dat u die niet verbruikt hebt. Want hoe gek het ook mag klinken, als u vraagt om welke sites u heeft bezocht, krijgt u van uw provider te horen: dat kunnen we u niet zeggen in verband met uw privacy. Maar u mag wél de rekening betalen! Over die privacy bestaat discussie. De provider mag op dit moment niet zien op welke pagina’s u geweest bent. Daarom kunnen ze u die informatie niet geven. Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft aangegeven dat het mogelijk moet zijn om aan u te laten zien waar uw verbruik precies in zit. Over die uitspraak zijn Kamervragen gesteld.

De provider van meneer Holten heeft inmiddels toegezegd dat hij de rekening niet hoeft te betalen.

Wat kunt u en wat moet de provider nu al doen?

  • Heeft u geen databundel, dan moet u minstens één waarschuwings-sms krijgen.
  • Als u wel een databundel heeft, moet u een sms krijgen als u tussen de 50 procent en de 100 procent van uw bundel heeft verbruikt.
  • Bij nieuwe abonnementen zonder databundel, afgesloten vanaf 1 januari 2013, zetten de meeste providers het dataverbruik standaard uit.
  • Bij een aantal providers gaat u over op langzamer internet als u uw bundel heeft verbruikt. Dat brengt geen kosten met zich mee. Wilt u sneller internetten, dan kunt u eenmalig een bundel erbij kopen.
  • Bent u in het buitenland, dan moet u een waarschuwings-sms krijgen bij een verbruik van 50 euro exclusief btw.
  • U kunt apps installeren om uw verbruik bij te houden. En u kunt natuurlijk altijd bellen naar uw provider hoeveel uw verbruik is.
  • Bent u het niet eens met een rekening, dan kunt u naar de geschillencommissie telecommunicatie (telefoonnummer: 070-3105310).

Geef een reactie