Naar cookieinstellingen

Als MAX Ombudsman zich ermee bemoeit, kan het ineens wél!

Mevrouw Koning belde naar ons spreekuur. Ze heeft een oogafwijking waardoor ze geen contactlenzen kan verdragen. Daarnaast is de afwijking zó groot, dat een bril ook geen oplossing biedt. Daarom was ze vorig jaar onder het mes gegaan: in het ziekenhuis was een lens ín het oog geïmplementeerd.

Over de financiële kant stelde de dokter haar gerust: de ingreep was nu eenmaal noodzakelijk en zou daarom worden vergoed vanuit het basispakket. Dat was ook wel nodig, want de ingreep kostte 800 euro. Dat de ingreep zo duur was, daar kwam mevrouw Koning pas later achter. Ze had de operatie al een tijdje achter de rug, toen de rekening van het ziekenhuis op de deurmat viel. Want wat bleek: zorgverzekeraar Univé wilde de ingreep niet vergoeden. Mevrouw Koning ging verhaal halen bij haar zorgverzekeraar en Univé verklaarde zich nader. De verzekeraar vond dat de ingreep niet nodig was geweest. Mevrouw kon namelijk best contactlenzen dragen. Of een bril. Toen mevrouw Koning aantoonde dat de ingreep noodzakelijk was geweest, gooide Univé het over een andere boeg. De ingreep zou niet “volgens de stand van wetenschap en praktijk” zijn. Als ze het er niet mee eens was, dan kon ze gerust contact opnemen met de geschillencommissie voor zorgverzekeringen, was de boodschap. Dát was het moment waarop mevrouw Koning ons opbelde.

In het dossier zagen we al snel dat mevrouw Koning helemaal gelijk had. We legden het aan Univé voor en al snel kwam de reactie: u hebt gelijk. En de ingreep was gewoon volgens de stand van wetenschap en praktijk uitgevoerd. Een dag later stond er 800 euro op de bankrekening van mevrouw Koning, en werd er een mooie bos bloemen bezorgd namens Univé. Er bleef wel iets knagen: waarom werd mevrouw Koning tot 2 keer toe de deur gewezen en kregen wij met dezelfde argumenten wél meteen gelijk? Het antwoord van Univé: we hebben een foute beoordeling gemaakt, maar als mevrouw naar onze klachtenafdeling was gegaan, dan was het gelijk rechtgezet. De bemoeienis van MAX Ombudsman was dus helemaal niet nodig geweest. We zouden het graag geloven, maar helaas, het lukt ons niet. De klachtenafdeling van Univé heeft alle gelegenheid en aanleiding gehad om deze zaak op te pakken. Mevrouw Koning heeft immers 2 keer geklaagd. Toch werd ze slechts doorverwezen naar de geschillencommissie, als ze zo nodig haar gelijk wilde halen. Een slechte beurt voor Univé. Die bos bloemen was dus meer dan terecht!

Tip

Univé beriep zich de tweede keer op een nieuwe afwijzingsgrond. Dat mag niet. Alleen de afwijzingsgrond die de eerste keer is gemeld, telt, tenzij de verzekeraar toen al een duidelijk voorbehoud heeft gemaakt. Als u hier ook mee te maken hebt, dan hoeft u dat dus niet te accepteren.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.