Het is niet al goud wat er blinkt
Publicatiedatum: 22 augustus 2016
Dankzij het internet doen we steeds meer zaken met buitenlandse bedrijven. Zolang er niets vervelends gebeurt, is dat een verruiming van onze mogelijkheden. Maar wat nu als er iets misgaat?
Bart Hofman meldde zich met een vraag van deze strekking tijdens ons spreekuur. Vorig jaar zomer was hij op Ibiza met een vriend op vakantie. Ze hadden via internet een auto gehuurd van Goldcar, een Spaans autoverhuurbedrijf. Tijdens de reis leek het erop dat de auto was gestolen. Bart kreeg een vervangende auto, waarvoor hij 1.009 euro borg moest betalen. Toen de auto werd teruggevonden, moest die borg natuurlijk teruggestort worden. Dat zegde Goldcar ook toe. Maar het geld kwàm niet terug. Ja, en toen kwam de onvermijdelijke vraag: Hoe doe je dat eigenlijk, je recht halen bij een buitenlands bedrijf?
Gratis hulp
Bij een grensoverschrijdend consumentenprobleem zoals dat van Bart, kunt u de hulp van het Europees Consumentencentrum (ECC) inroepen. Dat behandelt uw vraag of klacht in uw eigen taal en kan voor u bemiddelen. De diensten van het ECC zijn gratis. Ook Bart schakelde het ECC in en de medewerker was het met Bart eens dat hij zijn geld terug moest krijgen en meldde dit aan het Spaanse ECC. Dat leidde tot de toezegging dat Goldcar het geld deze keer écht zou terugbetalen. Maar… het geld kwam nog steeds niet. Ondertussen was er al een jaar voorbij. Dat was het moment waarop Bart MAX Ombudsman inschakelde.
Bindende uitspraak
Het ECC kan wel bemiddelen, maar niet procederen. Maar hoe dwing je dan een onwelwillende tegenpartij tot betaling? In zo’n geval kan de ‘Europese procedure voor geringe vorderingen’ uitkomst bieden. Dat is een procedure voor grensoverschrijdende vorderingen tot 2.000 euro. Veel Europese landen doen eraan mee. Deze procedure kunt u zelf via een formulier van het internet opstarten. Daardoor zijn de kosten laag: die staan altijd in een gezonde verhouding tot de vordering zelf. De uitspraak is bindend. En als u wint, krijgt u de proceskosten terug. We hielpen Bart op weg met deze procedure. En nog voordat hij de zaak daadwerkelijk had opgestart, stond het hele bedrag alsnog op zijn rekening. Zo ziet u maar: alleen het serieus kunnen dreigen met een procedure is vaak al voldoende!
Tip
Voordat u via internet een overeenkomst aangaat met een buitenlands bedrijf, ga dan na met wie u eigenlijk zaken doet. Zo zijn er over Goldcar veel soortgelijke klachten als die van Bart te vinden op het internet. Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Meer informatie
Kijk voor informatie bij het Europees Consumentencentrum en de Europese procedure voor geringe vorderingen.
MAX Ombudsman heeft deze zaak ook behandeld in Tijd voor MAX van woensdag 9 oktober 2013.