inruil

Ruilen zonder huilen

Meneer Gevelaar uit Doesburg belt naar ons spreekuur met een klacht namens zijn 84-jarige zus mevrouw Kersbergen uit Almere. In oktober 2012 koopt zij een scootmobiel voor bijna 4700 euro. Ze kan daar niet mee overweg en gebruikt hem dus ook bijna niet. Er wordt dan ook, nog geen jaar later, een inruilvoorstel gedaan.

De scootmobiel gaat terug en mevrouw krijgt een sta-op-stoel. Ze moet hiervoor nog eens 540 euro bijbetalen. De stoel kost 1790 euro en voor de inruil van de scooter krijgt ze 1250 euro terug. Haar broer is woest! In minder dan een jaar tijd heeft zijn zus 5240 euro uitgegeven om uiteindelijk met een stoel te eindigen. Een stoel waar ze overigens ook niet mee overweg kan!

Koop is koop

Hoe zit dit nou juridisch? Juridisch is koop koop! Spijt of ergens niet mee overweg kunnen, is geen reden om onder een contract of koop uit te kunnen. In bepaalde gevallen (koop op afstand of colportage) kan dit alleen de eerste 7 of 8 dagen. Maar daarvan was hier geen sprake. Het bedrijf is hier ‘zo aardig’ geweest om af te wijken van de standaardregel en dus een inruiloptie aan te bieden. Aardig of niet, dan moet wel worden gekeken naar de mate van redelijkheid van het voorstel. MAX Ombudsman vond de totaalprijs aardig aan de hoge kant! Het is begrijpelijk dat op nieuwe scootmobiels flink wordt afgeschreven, maar hier werd op de scootmobiel maar liefst 3450 euro afgeboekt. Dat lijkt ons niet redelijk. We vragen het bedrijf om een reactie. Ze geven aan dat ze één van de weinige bedrijven zijn die een inruilmogelijkheid bieden. Ze zien nu dat dit dus ook problemen kan opleveren en gaan dat beleid heroverwegen. Op de inruilprijs valt nog wel wat af te dingen, daar zijn ze het over eens. Alleen blijven ze bij hun standpunt dat de afschrijving op dergelijke scootmobiels ontzettend hoog is. Omdat ze alleen voor hun afdeling meubels aangesloten zijn bij een geschillencommissie, gaan ze bekijken wat de mogelijkheden hiertoe zijn bij de afdeling scootmobiels. Ze merken op dat ze nooit van mevrouw zelf te horen hebben gekregen dat ze niet tevreden was met de inruil en ook niet met de stoel.

Ticketprijs plus compensatie

Het bedrijf stelt voor om de laatste koop geheel terug te draaien en een vergelijkbare scootmobiel te leveren die destijds is ingeleverd of een gesprek te arrangeren tussen het bedrijf, mevrouw Kersbergen, haar broer en een vrijwilliger van MAX Ombudsman. Er is gekozen voor de tweede optie en inmiddels is er een oplossing gevonden waar alle partijen tevreden mee zijn.

Tips

  • Als u grote aankopen doet, zorg dan dat er iemand bij is waar u vertrouwen in heeft en die u kan steunen in uw beslissing. 2 weten meer dan één.
  • Hebt u spijt van uw aankoop of een probleem, laat het direct aan het bedrijf weten. Vaak zijn nog oplossingen te bedenken. Maar als een bedrijf uw klacht niet kent, kunnen ze u niet helpen!
  • Ga nooit over één nacht ijs. Neem bedenktijd. Een aanbieding is morgen ook nog wel een aanbieding! Een nachtje erover slapen is altijd beter en steunt u in het gevoel dat u een goede, weloverwogen keuze hebt gemaakt.

Geef een reactie