kaartenbak

Potentiële partners uit de kaartenbak

Mevrouw Zimmerman reageert op een advertentie van een christelijk relatiebemiddelingsbureau en laat een consulente langskomen. Samen vullen ze een formulier in met haar wensen. Ze wil het liefst een ‘werkman’ met weinig ‘poeha’. Ze zou het fijn vinden als de man iets jonger is en omdat ze zelf kinderen heeft, liefst met kinderen. Ze sluit op 17 april 2013 een overeenkomst en moet ter plekke 100 euro betalen voor de consulente; voor de bemiddeling komt daar nog eens 495 euro bij. Voor dit totaalbedrag zou ze 4 voorstellen krijgen.

Geen match

Dan blijft het een tijd stil. Op een gegeven moment krijgt ze dan toch het eerste voorstel. Ze spreekt met deze meneer af, maar hij blijkt totaal niet te voldoen aan haar wensen. Hij is een aantal jaren ouder en heeft geen kinderen. Dit werd dus geen match. Een hele tijd later krijgt ze nogmaals een voorstel. Ook deze man paste volgens mevrouw helemaal niet in het profiel.

Toen ze nogmaals een voorstel kreeg, werd haar telefonisch al duidelijk dat ook deze man geen enkele overeenkomst met haar had. Een ontmoeting vond mevrouw Zimmerman dan ook niet nodig. Inmiddels zijn we bijna anderhalf jaar verder en de teleurstelling van mevrouw Zimmerman is groot. Ze had gespaard voor de inschrijving en voor haar gaat het om veel geld. Ze begrijpt dat het koppelen van mensen moeilijk kan zijn, maar gaat er wel vanuit dat er toch tenminste wordt gelet op een paar wensen. Dat is niet haar ervaring. Ze stuurt brieven om haar beklag te doen en krijgt daar geen reactie op. Ze neemt contact op met ons.

Wéér een klacht

Wij herkennen dit bureau. We hebben een aantal maanden geleden een soortgelijke klacht gehad. Die betreffende mevrouw had nog maar één (niet passend) voorstel gehad in hele lange tijd. We namen wederom contact met het bureau op. Volgens de eigenaresse heeft ze wel degelijk een reactie gestuurd aan mevrouw en stelt mevrouw te hoge eisen. Hoe het ook moge zijn, het contract en de algemene voorwaarden van dit bureau zijn onduidelijk over wat een consument mag verwachten. Zo is de looptijd onbepaald en kan zo’n contract – en dus ook de termijn van de contactvoorstellen – wel tot in het oneindige doorlopen. Ook de klachtencommissie voldoet niet aan hetgeen je mag verwachten van een onafhankelijke, deskundige klachtencommissie.

We hebben de eigenaresse gewezen op haar verbeterpunten en haar in contact gebracht met de Branchevereniging Singles Keurmerk. Zij hebben wél een afdoende geschillencommissie en hun leden moeten voldoen aan een aantal eisen. Daarnaast heeft mevrouw Zimmerman de helft van het geld teruggekregen, te weten 297,50 euro.

Geef een reactie