conformiteitsbeginsel

Conformiteitsbeginsel

Mevrouw Karels belde met de MAX Ombudsman. Ze kocht 4 jaar geleden een kleine televisie voor 400 euro. De tv ging stuk en het bedrijf zei dat ze geen garantie meer had. Bovendien was de tv niet meer te repareren. Hoe zit het nou met de garantie?

Naast de garantieperiode die u schriftelijk krijgt, kunt u aanspraak maken op de wettelijke garantie, het zogeheten ‘conformiteitsbeginsel’. Garantie hangt nauw samen met de conformiteit van een product. Dit houdt in dat u als koper mag verwachten dat het product de eigenschappen heeft waarvoor u het kocht (artikel 17 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek). En bij die eigenschappen hoort de levensduur, ofwel de periode waarvan u mag verwachten dat een product probleemloos meegaat. De levensduur wordt bepaald door de prijs en de kwaliteit van een product. Als uw product na de gegeven garantietermijn kapot gaat, moet de winkelier ook uw product herstellen, vervangen of vergoeden. Maar dit gebeurt (vaak) niet kosteloos. De leeftijd van een product staat dan in verhouding met de kosten die voor reparatie gerekend mogen worden. Wat is nou exact de levensduur van een product?

Een levensduur wordt bepaald door de prijs-kwaliteitverhouding. Wat mag u verwachten van een product van een bepaalde prijs? Dat is niet een zwart-witbegrip. Bijvoorbeeld, van een wasmachine van een bekend, duur merk mag u best verwachten dat dit 12 tot misschien wel 15 jaar mag meegaan. Een goedkoper B-merk heeft over het algemeen een kortere levensduur. Laten we zeggen tussen de 6 en 9 jaar.

Er is geen duidelijke richtlijn hiervoor. Brancheorganisatie Uneto-VNI heeft een lijst opgesteld. Wij willen benadrukken dat het hier gaat om een lijst van de brancheorganisatie. Deze is niet tot stand gekomen in samenspraak met een consumentenorganisatie. U kunt het gebruiken als richtlijn, maar denkt u dat uw apparaat langer zou moeten meegaan omdat het duur was en van zeer goede kwaliteit, dan zou het best zo kunnen zijn dan u een langere levensduur mag verwachten.

Voor het type tv van mevrouw Karels staat een levensduur van ongeveer 5 jaar. Zij heeft 4 jaar gebruik gemaakt van de televisie, dus de afschrijving is 20 procent per jaar. Dit betekent dat zij 80 procent van de kosten zelf moet dragen. Ze heeft de tv tenslotte 4 jaar zonder problemen kunnen gebruiken. De winkelier moet nog 20 procent bijdragen in de kosten. Dat komt neer op een bedrag van 80 euro. Zij kan deze kosten in mindering laten brengen op de aanschaf van een vergelijkbare tv. Kunnen ze haar geen vergelijkbare televisie leveren, dan heeft mevrouw Karels recht op uitbetaling van 80 euro.

Tips

  • Voor deze wettelijke garantie moet u altijd aankloppen bij uw winkelier en dus niet bij de fabrikant.
  • Voor grotere en duurdere televisie kan een levensduur gelden van ongeveer 10 jaar.
  • Winkeliers willen u vaak extra garantie verkopen. Dit is meestal sigaar uit eigen doos; u hebt deze garantie immers al wettelijk!

Geef een reactie