Naar cookieinstellingen
Duur 01:39
Gepubliceerd op 23 maart 1953

De geschiedenis van de Huishoudbeurs

Jaarlijks trekken in februari duizenden Nederlanders naar het RAI-gebouw in Amsterdam voor de Huishoudbeurs. De beurs, waar de nieuwste snufjes op het gebied van onder andere het huishouden en lifestyle ten toon worden gesteld, viert in 2020 haar 75e verjaardag. De hoogste tijd voor een duik in het verleden van deze beurs.

Dat succes is onder meer af te lezen aan de bezoekersaantallen in 2016: een kwart miljoen, voornamelijk vrouwen, vinden hun weg naar de Huishoudbeurs. Het vooroordeel dat voornamelijk stoffige huisvrouwen de beurs bezoeken, klopt niet. Ruim één derde van de overwegend vrouwelijke bezoekers (ongeveer 10 procent is man) is onder de 29 jaar. Ongeveer 94 procent zegt te komen voor een gezellig dagje uit en om innovaties op allerlei gebieden te proberen en te bewonderen.

Geschiedenis

Door de toenemende populariteit van gas en elektriciteit in huizen, ontwikkelt zich na de Eerste Wereldoorlog een nieuwe afzetmarkt: producten voor gas en elektra. Doelgroep is voornamelijk de huisvrouw. Om die producten te tonen en te demonstreren wordt een podium gezocht, hetgeen resulteert in beurzen op het gebied van huishoudelijk comfort.

In tegenstelling tot andere beurzen in die jaren, onderscheidt de Huishoudbeurs zich door geen directe verkoop en geen detaillisten toe te laten. De beurs is er uitsluitend voor producenten en aanbieders van diensten. Daarnaast signaleert de beurs ontwikkelingen in het buitenland die op de Huishoudbeurs hun intrede doen. Dat heeft geleid tot nieuwe beurzen zoals de Campingbeurs, Vakantiebeurs, de Woonbeurs, de FietsRAI en de 50-plus beurs.

‘Domein der vrouw’

De eerste beurs wordt rond 1920 georganiseerd in Amsterdam. De Amsterdamse Dameskroniek, het weekblad voor de ontwikkelde vrouw, organiseert een zogenaamde Damesbeurs in theater Bellevue. In 1950 wordt de beurs gehouden in Houtrusthallen in Den Haag en krijgt meteen een nieuwe naam: ‘Het domein der vrouw’. Vanwege de hoge entree (1 gulden) bezoeken slechts 50.000 vrouwen de beurs. Naast vele nieuwe producten is op de beurs een modeshow en cabaret te bewonderen.

Huishoudbeurs

Al gauw verandert de organisatie in de naam die we nu kennen: Huishoudbeurs. Tot 1955 wordt de beurs gehouden in Amsterdam, Gouda, Arnhem en Nijmegen. In 1955 verhuist de beurs voorgoed naar Amsterdam.

huishoudbeurs

Fluitketel met vaste fluit

In de jaren 50 zijn de belangrijkste innovaties onder andere de was- en droogmachine en de naaimachine met sjablonen waardoor, na inbrenging van een sjabloon, een vaste naaipatroon uit de machine komt. Ook de vaatwasmachine doet op de beurs zijn intrede alsmede de stofzuiger met papieren zak. Tevens is in die jaren de introductie van een fluitketel met een vast gemonteerde fluit, een innovatie die we ook vandaag nog gebruiken.

Tand des tijds

Op de Huishoudbeurs vinden introducties plaats van nieuwe uitvindingen. Veel van die producten zijn niet meer te verkrijgen en zorgen voor een glimlach om de mond als we ze voor de geest halen. Zo doet in de jaren 50 op de beurs een pollepel met ingebouwde weegschaal (de Handy Scale) zijn intrede, een vinding waar we nooit meer van hebben gehoord.

Datzelfde lot zijn de aardappelhandschoenen beschoren. Die zijn voorzien van een geribbeld oppervlak waardoor de huisvrouw, zonder gebruik te maken van een mes, de piepers kan jassen. De aardappelschilmachine die ook in die tijd op de Huishoudbeurs wordt getoond, kennen we vandaag de dag nog steeds.

Een andere uitvinding is een stofzuiger die kan worden gebruikt als haardroger. Tevens is het apparaat te in te zetten als verf- of kalkspuiter. Het is een nieuwtje dat de tand des tijds niet heeft overleefd. Ook de onzinkbare zwembadstoel (kosten 265 gulden) is niet tot de zwemuitrusting van de gemiddelde Nederlander gaan horen.

Koelkast

Dat in Nederland in de 60’er jaren elk huishouden van stroom is voorzien, valt af te leiden aan de vooral elektrische apparaten die of hun intrede doen of op de beurs een doorontwikkelde versie van is te zien. De koelkast is al decennia daarvoor uitgevonden, maar voor veel Nederlanders doet de koeler in die jaren zijn intrede. Ook maken Nederlanders voor het eerst kennis met keukenmachines.

Huiselijk

Na de roerige jaren 60 van festivals en protesten, zijn de mensen in de jaren 70 meer huiselijk. Dat blijkt wel als op de Huishoudbeurs aandacht is voor doe-het-zelf. Het is geen tijd van dure spullen. Een bedrijf op de beurs laat zien dat je van een gevonden steen je eigen halsketting kan maken door hem in stukken te zagen en aan een ketting te hangen.

Ook is er aandacht voor vrije tijdsbesteding en hobby’s. Op een stand kun je zien hoe je modelschepen kunt bouwen, in- en buiten de fles. Ook andere vormen van huisvlijt kan men in de hobbyhoek van de beurs eigen maken.

Girlpower

In de jaren 80 mag er weer wat geld worden uitgegeven. Meer elektronische huishoudelijke apparaten zijn te bewonderen zoals de magnetron: het leven wordt drukker, de tijd om te koken dus korter. De Amerikaanse actrice Jane Fonda leert de Nederlandse huisvrouw fit te blijven. Tevens wordt het showelement in de jaren 80 en 90 op de beurs belangrijker. Modeshows en make-upshows vragen schreeuwerig om aandacht. Girlpower doet haar intrede op de Huishoudbeurs.

Gouden vibrator

In de decennia daarop staan in het teken van individualisering en gezondheid. Computers en internet zijn op de beurs te vinden. In die tijd vinden zelfs lingerie en seksspeeltjes hun debuut op de Huishoudbeurs. In 2011 is de grote publiekstrekker een 24-karaat gouden vibrator. Deze ‘elektrische melkboer’ kost maar liefst 10.000 euro!

Margriet en Libelle

Hieraan kun je ook de maatschappelijke ontwikkeling aflezen. De Huishoudbeurs is van oudsher een beurs voor vrouwen die de Margriet en de Libelle lezen. Maar ook die bladen, en daarmee hun publiek, zijn in de loop der tijd veranderd.

Wat niet is veranderd is de enorme hoeveelheid voedsel die op de Huishoudbeurs wordt aangeboden en genuttigd. Het blijkt elk jaar weer een goede reden te zijn voor vrouwen een uitstapje naar de Huishoudbeurs te maken.

Huishoudbeurs

Karakter

In de geschiedenis van bijna een eeuw Huishoudbeurs is de grootste verandering het karakter van de beurs. Is het in het begin vooral een productgerichte beurs, in de loop der tijd is de beurs getransformeerd in een conceptgerichte beurs waarin een thema het karakter bepaalt.

Op 21 februari 2020 besteedt Tijd voor MAX aandacht aan de Huishoudbeurs. In dat programma zijn dan Erik en Sandra te gast, die in 2017 op deze beurs trouwen. U ziet Tijd voor MAX elke werkdag rond de klok van 17.10 uur op NPO 1.

Met dank aan Petra IJmker, Marketing Communicatie & PR Huishoudbeurs en RAI Amsterdam.

(Bron: huishoudbeurs.nl, expovisie.nl, Telegraaf, Polygoon Journaal, Wikipedia, ANP)

Meer beelden van vroeger zien? Neem eens een kijkje in het online archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.