Verplichte helm voor snelle e-bikes niet op tijd te koop
Publicatiedatum: 21 november 2016
Vanaf 1 januari 2017 worden snelle e-bikes, de ‘speed pedelecs’ behandeld als een bromfiets. Berijders ervan moeten dan op de rijbaan fietsen én er moet een speciale helm gedragen worden. Die helmen zijn echter pas vanaf half februari te koop.
Onverwacht hoge snelheid
Snelle e-bikes zijn populair onder een grote groep mensen. Volgens Bovag rijden er tussen de 8000 en 10.000 van rond in Nederland. Doordat ze tot wel 45 kilometer per uur kunnen, zijn ze ideaal voor woon-werkverkeer, maar ook ouderen of mensen met een fysieke beperking kiezen veel voor de speed pedelec. Vanwege hun onverwacht hoge snelheid kunnen ze gevaarlijk zijn en daarom komen er nu nieuwe regels.
Speciale helm
In plaats van een blauw snorfiets-kentekenplaatje wordt dat vanaf 1 januari net zoals bij bromfietsen een geel plaatje. Ook is vanaf dat moment een speciale pedelec-helm verplicht. Dat is een wat lichtere en comfortabelere helm dan een bromfietshelm, maar veiliger dan een fietshelm. Doordat de specificaties pas in augustus bekend gemaakt zijn, zijn de helmen vanaf januari nog niet leverbaar. Pas half februari worden de eerste exemplaren verwacht.
Meer tijd
Huidige berijders van de snelle e-bike hebben tot 1 juni volgend jaar de tijd om de blauwe kentekenplaat te verwisselen voor een gele. Voor hen is de helm pas verplicht als de kentekenplaat vervangen is, dus die groep heeft minder haast. Iedereen die vanaf 1 januari een nieuwe speed pedelec koopt loopt echter het risico op een boete als er geen speciale helm gedragen wordt. Een gewone fietshelm voldoet namelijk niet aan de regels.
Bromfietshelm
Een tijdelijk alternatief kan een bromfietshelm zijn, het ministerie van Infrastructuur en Milieu raadt dat aan. Vanuit de branche zelf wordt daar kritisch op gereageerd. Omdat er behoorlijk wat lichaamsinspanning is bij het rijden op de snelle e-bike, is een bromfietshelm onprettig, doordat die niet ‘ademt’.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat onderzoeken hoe de nieuwe regels in de praktijk uitpakken. Volgend najaar moet dat klaar zijn.
(Bron: NOS, Fietserbond)