Ouderen beschermen persoonsgegevens minst vaak
Publicatiedatum: 28 oktober 2016
Online een bestelling plaatsen of op een website een reactie achterlaten, het kan niet zonder het achterlaten van persoonlijke gegevens. Het gevaar dreigt dat we onzorgvuldig met deze gegevens omgaan en anderen daar misbruik van maken. Vooral ouderen beschermen hun persoonlijke gegevens minder vaak.
Maatregelen
Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat bijna 90 procent van de mensen die persoonlijke informatie achterlaten op het internet maatregelen treft om te voorkomen dat anderen daar toegang toe hebben. Rond de 40 procent leest voor het invullen van persoonlijke informatie eerst het privacy statement en 60 procent controleert eerst de veiligheid van websites. Bijna driekwart van de mensen die weleens persoonlijke informatie op internet achterlaat, staat niet toe dat die wordt gebruikt voor commerciële doeleinden. Iets meer dan de helft beperkt de toegang tot zijn geografische locatie.
Ouderen
Nederlanders van 65 jaar of ouder beschermen persoonsgegevens op internet het minst vaak. Van de 65-plussers die persoonlijke gegevens of – informatie op internet achterlaten is driekwart actief bezig met de bescherming hiervan. Over het invullen van (email-)adres en telefoonnummer – vaak verplicht bij online aankopen – doet driekwart niet moeilijk. Het minst vaak wordt persoonlijke info gedeeld over gezondheid, werk of inkomen, foto’s en locatiegegevens. Er is geen verschil tussen mannen en vrouwen in het treffen van maatregelen om veilig te internetten.
Op MAX Vandaag vindt u maandelijks digitips over het gebruik van digitale media. Bekijk de digitip over veiligheidsrisico’s op het internet om veilig te kunnen internetten.
(Bron: ANP/CBS)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Het kat en muis spel van oplichters en slachtoffers gaat onverminderd door. Banken proberen onder de verantwoordelijkheid uit te komen, als het mis gaat en internet providers proberen onder de verantwoordelijkheid uit te komen, als het mis gaat. De geldgevers of ook wel de winstmakers, zijn de dupe. De winst incasseerders blijven buiten schot. …. Hoe gek wil je het hebben? Ik vraag me af, waarom consumenten zichzelf steeds maar weer laten gebruiken, door nieuw bedachten maatschappij systemen? Ik kan daar met mijn verstand niet bij. … Als kopen op internet niet volledig gegarandeerd wordt, door diegene die eraan verdienen, stop dan met kopen op internet. Je maakt anderen rijk en wordt nog bestolen op de koop toe. Ik heb nog nooit iets gekocht op internet, en ik kom niets tekort. Als je vooraf weet, dat het mis kan gaan, begin je toch niet aan internet shoppen. … Ik heb zelfs geen telefoon, omdat de telecombedrijven hun klanten bestelen, en ik loop niemand mis. Ik heb járen geleden, ooit één jaar een mobiele telefoon gehad, bij wijze van proef, en ik ervoer dat ik beroofd werd door de telecom maatschappij KPN. Mijn reactie was: onmiddellijk stoppen met die criminelen. Dit geld ook voor Faceboek en al die andere zieke communicatiemiddelen, die randdebielen terroriseren. Als ik lees dat er honderden miljarden omgaan in die idiote instellingen, alleen omdat ze mijn gegevens verhandelen (waar vervolgens misbruik van gemaakt wordt) en ik geen euro ontvang voor mijn grondstof die ik aanlever, dan trap ik daar toch niet in. … Mensen bid dagen lang tot God, dat je allemaal je verstand terug krijgt.