Problemen met autoverzekering na ongeluk in het buitenland
Zelf met een huurauto op pad tijdens de vakantie. Voor veel mensen is dat de ultieme vrijheid. Maar het kan ook een hoop zorgen geven. Wanneer u betrokken raakt bij een ongeluk is het namelijk niet vanzelfsprekend dat de verzekering de schade dekt. Daar kunnen Ellie en André over meepraten. In Groeten van MAX vertellen zij hun verhaal.
Aanrijding
Ellie en André gaan met een bevriend koppel 4,5 week naar Zuid-Afrika. Het reisgezelschap huurt 2 auto’s, zodat ze ook los van elkaar dingen kunnen ondernemen. Omdat Ellie en André graag de watervallen willen bekijken langs de panoramaroute gaan zij met hun huurauto op pad. Na een korte pauze op een picknickplaats hervatten zij hun tocht. Maar dan gaat het mis. Uit automatisme wordt de rechterkant van de weg genomen, in plaats van de linkerkant, waar in Zuid-Afrika gereden wordt. Na zo’n 200 meter eindigt dit in een directe aanrijding met een kleine bestelauto. De bijrijders van beide auto’s worden per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.
Schade
Ellie en André melden het ongeluk direct aan bemiddelaar Holiday Cars en de verhuurder First Car Rental. In eerste instantie lijkt alles geregeld, ook omdat van tevoren alles verzekerd is. 3 weken later blijkt echter dat First Car Rental, de Zuid-Afrikaanse verhuurder, de schade op Ellie en André wil verhalen.
Garanties
De autohuur is afgesloten bij Holiday Cars, een bemiddelaar, die met veel verschillende autoverhuurders samenwerkt, waaronder First Car Rental. Ze beschrijven zichzelf als ‘Touroperator Autohuur’. Via hen kunnen de huurders uit allerlei mogelijkheden kiezen. De uiteindelijke overeenkomst van Ellie en André is met First Car Rental, maar Holiday Cars biedt allerlei garanties.
Eerdere zaak
Voor Groeten van MAX is First Car Rental helaas geen vreemde. In 2014 is er eerder al een zaak behandeld en bleek ook al dat deze verhuurder in zijn voorwaarden werkelijk alles uitsluit. De familie Kool raakte destijds bij een dergelijk ongeval betrokken en de verzekering keerde niet uit, omdat er sprake zou zijn van nalatigheid. Juridisch deskundige bij de ANWB Yda Matthijssen maakte zich hard voor deze zaak en uiteindelijk werd het bedrag uit coulance kwijtgescholden. In de tussentijd is er blijkbaar weinig veranderd.
Nalatigheid
De hoop is dat ook bij Ellie en André het oordeel ‘nalatigheid’ komt te vervallen. Feit is dat het stel van Holiday Cars een bevestiging heeft gekregen dat ze een No Risk-garantie hebben afgesloten en dus geen aanvullende verzekeringen nodig hadden. Dat is na het ongeval nogmaals door Holiday Cars bevestigd via een e-mail.
No Risk
De No Risk-garantie dekt een groot scala aan zaken, zoals de aansprakelijkheidsverzekering (TPL/third party liability), de aanvullende cascoverzekering (CDW/Collision Damage Waiver) en de diefstalverzekering (TP/Theft Protection). Met de No-Risk-garantie wordt bovendien het eigen risico afgekocht. Ook al is er sprake van nalatigheid, de aansprakelijkheidsverzekering hoort dan toch uit te keren. Alleen in het geval van opzet wordt een uitzondering gemaakt, maar daar is in deze zaken geen sprake van.
Aansprakelijk
Ellie en André draaien dus onterecht voor de schade aan de huurauto op, maar ook degenen met wie zij in botsing kwamen hebben de schade nog steeds niet vergoed gekregen. Yda vindt dat een hele rare zaak. In Zuid-Afrika is een WA-verzekering net als hier verplicht. Dan is nalatigheid dus geen reden om niet uit te keren aan de slachtoffers. Een slachtoffer moet altijd de schade vergoed krijgen als een ander met een WA-verzekering aansprakelijk is. Tenzij een slachtoffer bijvoorbeeld dronken was.
Onoplettendheid
Als Groeten van MAX verhaal haalt bij Holiday Cars blijkt dat zij hetzelfde standpunt innemen als First Car Rental, André heeft volgens hen roekeloos gereden en daarmee is voor de bemiddelaar de kous af. Onbegrijpelijk, vindt Yda. Holiday Cars opereert op de Nederlandse markt en moet dus ook de Nederlandse maatstaven volgen. Juist voor momenten van onoplettendheid, die we allemaal wel eens meemaken, sluiten we immers verzekeringen af. Sixt NL, de Europese partner van First Car Rental, is bereid als contactpersoon op te treden en we hopen dat Ellie en André zo alsnog tot een goede oplossing komen. Groeten van MAX en Yda Matthijssen houden het in de gaten.
Wat te doen bij een ongeluk in het buitenland?
Waarschuw direct de politie en bel indien nodig een ambulance. In heel Europa werkt het alarmnummer 112. Verzamel zoveel mogelijk informatie over de aanrijding en maak vooral ook foto’s. Blijf op de plaats van het ongeval en verplaats de auto alleen als dit echt noodzakelijk is. Doe geen toezeggingen over de schuldvraag en onderteken het Europees schadeformulier alleen als u er zeker van bent dat alle feiten kloppen. Meldt het ongeval ook zo snel mogelijk bij uw auto- en of reisverzekering.
Dit onderwerp wordt besproken in Groeten van MAX op maandag 25 juli 2016.
Stel uw vraag aan Yda Matthijssen
U kunt van maandag 25 juli tot en met woensdag 27 juli 2016 hieronder vragen stellen aan Yda Matthijssen, juridisch expert van de ANWB, over autoverzekeringen. Na woensdag 27 juli 2016 mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.
U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Dank voor uw uitleg over de reisverzekering in het buitenland. Ik vroeg me af hoe je van te voren goed kunt uitsluiten dat je in dergelijke situaties terecht komt. Hoe weet je welke voorwaarden het huurbedrijf heeft waarvan je de auto uiteindelijke huurt, als je via een bemiddelaar werkt.
Beste Maria, dank voor je vraag die best lastig te beantwoorden is. Het is belangrijk dat een een huurauto WA- en Casco verzekerd is. De WA-verzekering dekt schade die je aan anderen toebrengt en de Casco Verzekering dekt de schade aan de huurauto zelf. Op zich worden deze verzekeringen ook altijd aangeboden bij het huren van een auto. Het is belangrijk dat de bemiddelaar duidelijk vastlegt op uw overeenkomst hoe u verzekerd bent. Dan weet u of u ter plaatse bij de verhuurder zelf nog verzekeringen moet afsluiten. In de uitzending bespraken we de zaak waar First de verhuurder was en die heeft uitsluitingen die ik nog niet eerder ben tegen gekomen en waar ik het ook helemaal niet mee eens bent. Daar kom je alleen achter als je ter plaatse bij het afhalen van de auto de voorwaarden helemaal doorleest. Helaas kan ik het niet makkelijker maken. Gelukkig zijn dit soort problemen wel uitzonderlijk. Holiday Cars had hier op papier duidelijk aangegeven dat de familie volledig verzekerd was, maar die belofte bleek dus weinig waard.
Beste Yda Matthijssen,
begin dit jaar heb ik een vlucht geboekt naar spanje, bij TUI. Tijdens het zoeken van een vlucht heb ik rekening gehouden met de vertrektijden zodat ik met het openbaarvervoer naar schiphol kan komen. De vlucht die ik bij Tui zou dan ook om 16:20 vertrekken, dus ruim de tijd om naar de luchthaven te komen met de trein.
Nu is het echter zo dat vluchttijden zijn gewijzigd naar 7:20, in de morgen! Het is dus nu onmogelijk om met de trein naar schiphol komen, aangezien ik niet de beschikking over een auto heb is dit dus nogal een probleem.
Mijn vraag is aan u is dus: mag dit zomaar gewijzigd worden?
groeten,
T.S
Beste T.S.
In de ANVR voorwaarden staat in art 2.6 dat de definitieve vertrek- en aankomsttijden vermeld worden in de reisbescheiden. Dat betekent dus dat de reistijden pas definitief zijn als u de reisbescheiden hebt gehad. Tot die tijd mogen de vertrek- en aankomst tijden gewijzigd worden door de reisorganisatie.
Als de tijden gewijzigd zijn na ontvangst van de reisbescheiden dan kunt u de reisorganisatie aanspreken voor eventuele extra vervoerskosten, bijv de brandstof kosten omdat iemand anders u brengt of redelijke taxikosten of als u te ver weg woont voor een taxi en een nacht in een hotel in de buurt van de luchthaven goedkoper is de hotelkosten.
Goedendag
Ik ga over 14 dagen naar australië via Australieonline
Ik heb daar via Australieonlineeen camper gehuurd bij Apollo campers; heb die allrisk verzekerd en eigen risico afgekocht.
Op de site staan van australieonline staan wel de voorwaarden voor camperhuur maar die zijn heel globaal; er wordt verwezen naar gedetailleerde voorwaarden bij het afhalen in te zien. Ik heb nu gevraagd of de organisatie mij die toch nu al kan verstrekken.
Vragen: Moet men die kunnen verstrekken? Wat kan ik doen als vergoeding na verkeersovertredingen uitgesloten zou zijn
Ik heb een reisverzekering bij ING en heb daar gevraagd of mijn spullen bij inbraak in de camper verzekerd zijn. Dat is niet het geval. Volgens Australieonline ben ik ook niet via Apollo verzekerd. Ik ga soms in natuurparken lopen en kan dan niet waardevolle spullen op mijn rug meenemen.
Wat te doen? Heeft u een advies?
Verder vroeg ik ING of ik een rechtsbijstandverzekering kon afsluiten voor het geval ik een ongeluk krijg met de camper. Ik heb nu geen rechtsbijstandverzekering. Men zei me dat ik me gekoppeld aan het vervoermiddel moet verzekeren dus bij Apollo. Ik krijg geen antwoord of dat via Apollo kan. Men heeft contact opgenomen met Apollo maar geen antwoord gekregen.
Vraag: Weet u hoe ik een rechtsbijstandverzekering kan afsluiten voor deze situatie?
Beste Bunnik, u stelt drie vragen die ik voor zover mogelijk zal beantwoorden.
* de voorwaarden van Apollo campers, het lijkt mij alleszins redelijk dat Australiëonline deze verstrekt. Doen ze dat niet dan zou ik heb vragen te garanderen dat er ook verzekeringsdekking is bij ongevallen door verkeersovertredingen. In Australië zijn wel altijd onverharde wegen uitgesloten van dekking dus ik adviseer u goed op te letten dat u niet rijdt op onverharde wegen.
* waardevolle spullen in de bagage moet u altijd op de meest veilige plaats betalen. Ik kan me voorstellen dat dat de camper is. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat ING dit niet dekt. Als ik u was zou ik eens informeren bij andere verzekeraars. Er zijn geen standaarddekkingsvoorwaarden van reisverzekeringen dus informeren bij andere verzekeraars heeft zin.
* u hebt een rechtsbijstandsverzekering met werelddekking nodig. Deze verzekeringen bestaan zeker bijv voor jonge mensen die gaan backpacken. Als u zoekt op internet zijn die verzekeraars zeker te vinden. Ik mag hier geen namen noemen. Dus u moet zelf even zoeken op internet.
Dank voor de uitleg over de autoverzekering in Zuid Afrika. Vraag is welke maatschappijen daar wel goede voorwaarden hebben. Is bij u iets bekend over Bidvest Direct? Onderstaande info krijg ik van de reisagent nadat ik nav de uitzending vragen heb gesteld. Ook hier wordt het woord nalatigheid genoemd.
´´U bent volledig verzekerd (all inclusive) bij Bidvest DIRECT (zonder extra tussenpersoon) en heeft geen eigen risico (ook niet bij een ongeluk door u veroorzaakt), mits het niet door nalatigheid is (dronken rijden, negeren van signalen/stoptekens etc).´´
Beste MV, ik ken niet alle verhuurders in Zuid Afrika. maar in bovenstaande tekst van de verhuurder is in elk geval het begrip nalatigheid iets meer uitgelegd. Dat neemt niet weg dat het negeren van signalen/stoptekens ook gewoon een een verkeersovertreding is die je volstrekt onbedoeld kan maken en dan zou er ook in dit geval geen dekking zijn. Dat opzet is uitgesloten begrijp ik maar het lijkt er op dat bij deze verhuurder ook meer is uitgesloten. Ik adviseer u te vragen in welke gevallen u wel volledig verzekerd bent en dan u beslissing te nemen.
Nav het antwoord van Yda Matthijssen over Bidvest Direct (zie eerdere reactie) is mijn reisagent in Zuid Afrika verder gaan zoeken. Bidvest Direct dekt aan de verkeerde kant van de weg rijden NIET. Bij Europcar ziet de dekking er veel beter uit. Daar wordt dit alleen als het grove nalatigheid is niet gedekt. Elke zaak wordt afzonderlijk bekeken en beoordeeld. Afhankelijk van de omstandigheden bent je wel of niet gedekt. Wellicht is onderstaande Europcar info ook nuttig voor anderen die naar Zuid Afrika gaan.
Europcar: The collision damage waiver and the theft waiver included for Classic Plus are based on NIL excess liability. Waivers are however negated in the case of gross negligence. If the driver simply drove on the wrong side of the road, by accident (it can happen!) we would not deem this as gross negligence. If however he was under the influence of excessive alcohol, his judgment was impaired and as a result he drove on the wrong side of the road, this we would consider gross negligence. The collision damage waiver would be negated and the renter would be liable for the full cost of damages incurred. Likewise, if he was driving at excessive speed, and as a result, lost control of the vehicle and ended up on the wrong side of the road, this would also be considered gross negligence.
We do consider each case on merit. I can assure you it is only when gross negligence is very evident that we make a claim for damages. As you can appreciate, the costs involved with successfully claiming and collecting from a customer based outside of South Africa are significant.
For Third Party Liability and Personal Accident Insurance please refer the attached summary of cover. You will note the cover for Third Party is EUR 125m. This is very high, far higher than most car rental companies offer. The reason for this is that this cover is for the entire Imperial Group. Within the Imperial Group we also operate logistics businesses that require this cover.
Ook wij gaan binnenkort naar Zuid-Afrika en waren benieuwd naar de situatie bij onze verhuurder (AVIS). Op de site zijn de verzekeringsvoorwaarden te vinden en daar staan duidelijk enkele uitsluitingen, zoals inderdaad ‘negligence’ en het zich niet houden aan de verkeersregels. Dus maar eens gebeld… en inderdaad bevestigt AVIS dat schade door het aan de verkeerde kant van de weg rijden, of bijvoorbeeld door het rijden door een rood stoplicht, uitgesloten zijn. Volgens de dame aan de andere kant van de lijn was dit wereldwijd het geval en was verzekering voor dit soort situaties nooit mogelijk… iets wat ons erg vreemd voorkwam. Als je een ongeluk veroorzaakt kan dat heel goed zijn doordat je je per ongeluk niet aan de verkeersregels hebt gehouden (rood stoplicht), en dan is dekking dus uitgesloten.
Het lijkt er dus op dat zelfs de meest uitgebreide verzekering alleen schade dekt die door een ander, of door een natuurverschijnsel, veroorzaakt wordt, klopt dat wel?
Beste HansB, hartelijk dank voor uw bericht. De chat met Yda Matthijssen is inmiddels afgelopen, maar u kunt uw bericht nog wel versturen naar de redactie van Groeten van MAX via https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/meldpunt/meld-uw-vakantieklacht/
Beste Yda ,
graag wil ik ook een reactie plaatsen over huurauto’s .
Afgelopen jaar heb ik 4 x een auto gehuurd via Sunnycars en heb zeer goede ervaring hiermee .
Alles inclusief zoals verzekering ed. kilometers vrij en als je een Premium auto huurt krijg je een jonge auto ter beschikking .
Nooit geen problemen ,alleen een snelheidsovertreding in Normandië en dat werd netjes afgehandeld .
Met vriendelijke groet Klaas ’t Hart
N.a.v. uw uitzending over chauffeurs die ongevallen veroorzaken door aan de verkeerde kant van de weg terecht te komen….hebben wij een eenvoudige, doch doelmatige tip. Wij hebben dit op onze beide reizen naar Schotland in 1980 en 1982 al toegepast!
Maak een kaartje met tekst…. ‘LET OP… Rijdt LINKS’ en leg dit op het dashbord achter het stuur. Zodra je weg wilt rijden is dit het eerste wat je ziet en weg moet liggen, wil je de overige informatie kunnen zien …zoals snelheidsmeter etc….
Autoverhuurbedrijven zouden die kaartjes ook kunnen verstrekken….