Hoe zit het? Hoe werkt een wachttijdindicator bij fietsstoplichten?
Publicatiedatum: 5 november 2024
Ogenschijnlijk simpele vragen zijn vaak het moeilijkst om te beantwoorden. In de rubriek Hoe zit het? proberen wij elke week het antwoord te vinden op zulke vraagstukken. Deze keer: hoe werkt een wachttijdindicator bij fietsstoplichten?
Blokje voor blokje? Of springt het licht plotseling op groen?
U staat met uw fiets bij een kruispunt, u ziet de witte kring rondom het woord ‘Wacht’ wegtikken, blokje voor blokje. Dus u denkt dat u nog wel even de tijd heeft, voordat u in actie moet komen. Maar dan verdwijnt de lichtkring opeens razendsnel en springt het licht opeens op groen. Herkenbaar? Deze wachttijdindicator bij stoplichten voor fietsers kan inderdaad onvoorspelbaar zijn. Maar eigenlijk volgt de wachttijdindicator een logisch patroon, maar daarover later in dit artikel meer.
Hoe merkt een stoplicht dat u er bent?
Hoe stoplichten uw aanwezigheid registreren, onder meer door de zogeheten detectielussen, hebben we in een eerder artikel uitgelegd. Voor fietsers volstaat een druk op de knop, om de wachttijdindicator te activeren. Inmiddels zijn er overigens ook modernere systemen ontwikkeld. Want waar detectielussen vaak niet zien hoeveel fietsers er precies staan te wachten, kunnen warmtecamera’s dit wel registreren. En als het stoplicht weet dat er veel fietsers aankomen, kan het licht langer op groen blijven staan. Een volgende stap is iVRI (intelligente verkeersregelinstallatie), een systeem dat zelfstandig verkeersstromen op een kruispunt regelt.
Meteen op groen of 2 minuten wachten: waarom kan dit zo verschillen?
Hoe dan ook, als het stoplicht u inderdaad ‘gezien’ heeft, slaat de wachttijdindicator (ook wel wachttijdvoorspeller genoemd) daarop aan. En dan tikken de witte LED-lampjes 1 voor 1 weg, maar soms kunnen ze dus opeens versnellen. Want hoeveel seconden het precies duurt voordat u over mag steken? Dat is elke keer weer anders. “Het tempo is afhankelijk van hoe druk het op zo’n kruispunt is”, beaamt Marco van Burgsteden, werkzaam bij Kennisplatform CROW, in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers. “Als we het altijd vast zouden zetten, zou je ook heel lang moeten wachten, terwijl er niets aankomt.”
En dus kan het de ene keer 2 minuten duren voordat u over kunt steken, als er van beide kanten veel verkeer langskomt. De andere keer is het rustiger, dan hoeft het stoplicht niet de volledige ‘regelcyclus’ af te wachten en krijgt u sneller groen licht. Soms springt het stoplicht zelfs meteen op groen. Maar ondanks die onvoorspelbaarheid, helpt het wel dat er überhaupt afgeteld wordt. Van Burgsteden noemt het starten van de wachttijdindicator een ‘comfortmaatregel’. “Het helpt je informeren. Als je op de knop hebt gedrukt, weet je in ieder geval dat je bent gezien. Dat het verkeerslicht jouw ‘aanvraag’ aan het afhandelen is.”
Die andere wachttijdindicator, de aftelklok: waar kunt u die tegenkomen?
Daarnaast is er een preciezere variant op de wachttijdindicator, namelijk de aftelklok. Vlak voordat het rode licht op groen springt, bijvoorbeeld 3 seconden van tevoren, gaat deze aftelklok lopen. U kunt deze aftelklok tegenkomen bij autostoplichten, maar ook bij oversteekplaatsen voor voetgangers.
In de binnenstad van ’s-Hertogenbosch (ook wel Den Bosch genoemd) is er namelijk een bijzondere variant, met 2 aftelklokken naast elkaar. Het ene stoplicht is voor voetgangers met haast, de andere voor degenen die rustig over willen steken. En die laatste groep krijgt iets meer seconden, zodra het licht op groen is gesprongen. Bij onze collega’s van MAX vakantieman kunt u meer lezen over bijzondere verkeerslichten, binnen en buiten Europa.
(Bron: Archief, MAX vakantieman, Spraakmakers (NPO Radio 1), Contactgroep Verkeersregeltechnici Nederland (CVN). Foto: oliverdelahaye/Shutterstock)