Dubrovnik in Kroatië

Maxime op reis: rondreis Kroatië

Onder de noemer ‘Maxime op reis’ leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. Deze keer maken we een rondreis in Kroatië, waarbij we vanaf Pula langs de kust naar Dubrovnik afzakken en weer terug. Met onderweg een uitstapje naar de Plitvice meren en een aantal wat minder bekende bestemmingen.

Rijden of vliegen naar Kroatië?

Kroatië is goed bereikbaar met de auto en tijdens eerdere bezoeken hebben we de afstand ook altijd zo afgelegd. Deze keer beslissen we echter om het vliegtuig te pakken en daar een auto te huren. Halverwege de vakantie blijkt dat een hele goede keuze te zijn geweest: in grote delen van Europa is het dan noodweer en terugrijden via Noord-Italië, Oostenrijk en Duitsland was zeker geen pretje geweest. Na een uur en 3 kwartier vliegen zetten we al voet aan bodem in Pula en we verblijven in de buurt aan de kust, in Peroj.

Pula

Na een eerste nachtrust en een lekker ontbijt gaan we Pula verkennen. We parkeren in de buurt van het Romeins Amfitheater, waarvoor we in Nederland online al kaarten besteld hebben. Het is dan misschien geen Colosseum in Rome, maar het is wel één van de 6 grootste nog bestaande Romeinse amfitheaters en het stamt uit dezelfde periode. Het is in opdracht van keizer Vespasianus gebouwd en destijds berekend op 23.000 toeschouwers.

Amfitheater in Pula, Kroatië

Wat een beetje afbreuk doet, is dat er gewerkt wordt aan de opbouw van een groot podium. Niet voor gevechten tussen gladiatoren, maar voor een hedendaags optreden. Maar verder stelt de ruim 2.000 jaar oude arena zeker niet teleur. In de ondergrondse ruimten bekijken we ook nog de overblijfselen van de persen, waarmee olijfolie is vervaardigd.

Amfitheater Pula

We verlaten de arena en lopen langs de Geminipoort. Deze Romeinse stadspoort stamt uit de late 2e eeuw en heeft bijzondere, dubbele bogen. Het is één van de 10 stadspoorten die Pula ooit rijk is geweest.

Geminipoort in Pula

Het volgende bouwwerk is de Boog van Sergii. Oorspronkelijk onderdeel van de stadsmuur, maar die is verloren gegaan.

Boog van Sergii, Pula

We lopen verder door smalle straatjes met overal toeristenwinkeltjes, bakkerijtjes en ijszaken en komen bij het volgende Romeinse bouwwerk, de tempel van Augustus. Gewijd aan de eerste Romeinse Keizer.

tempel van Augustus

Als laatste bezoeken we het Fort van Pula en de ondergrondse tunnels die onder het complex en heel Pula doorlopen: Zerostrasse genaamd. De tunnels zijn tijdens de Eerste Wereldoorlog gebouwd ter bescherming tegen luchtaanvallen.

Zerostrasse

Het fort is rond 1860 gebouwd en bedoeld om de haven te beschermen.

Fort van Pula

Poreč

Aangezien we ook nog de Eufrasiusbasiliek en bisschoppelijk paleis willen bezoeken in het kuststadje Poreč, laten we Pula vervolgens achter ons. De basiliek is in de 6e eeuw na Christus gebouwd en vernoemd naar de Byzantijnse bisschop Eufrasius. In 1997 is dit bouwwerk door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst. De kerk is gebouwd in Byzantijnse stijl. Na het beklimmen van de toren hebben we een mooi uitzicht over het stadje en de zee.

Eufrasiusbasiliek

Opatija en Rijeka

Onze volgende overnachting is in Opatija, maar we rijden eerst iets verder door, naar havenstad Rijeka. De bouwstijl in het oude centrum doet ons aan Wenen denken. We pakken ook nog even de (vis)markt mee. U mag de geuren erbij denken.

Rijeka

Vervolgens gaan we op zoek naar Romeinse overblijfselen. Ze zijn snel gevonden, maar bijzonder vinden we ze niet. Misschien ook doordat er veel straten open liggen door werkzaamheden, maar deze stad spreekt ons niet zo aan en we zoeken daarom snel Opatija op. Wilt u er wat meer tijd besteden, dan kunt u ook nog het Trat kasteel bezoeken, dat op een heuvel boven de stad gelegen is.

Rijeka in Kroatië

Opatija wordt wel het Nice van Kroatië genoemd. De elegante kustplaats aan de Rivièra is in de 19e eeuw populair bij de elite van het Oostenrijk-Hongaarse rijk. Tegenwoordig zijn er nog verschillende villa’s in Belle Époque-stijl en andere statige panden te bewonderen. We maken een wandeling langs de boulevard en door de botanische tuin en strijken neer op één van de vele terrassen voor een lekker diner.

Opatija

Krk

Vandaag zakken we verder af langs de kust richting Zadar, maar op onze route maken we een uitstapje naar het eiland Krk. Tegenwoordig met een brug verbonden met het vasteland. We hebben nog meegemaakt dat er een boottocht voor nodig was. De brug ligt er alweer vele jaren en de tol is inmiddels ook al afbetaald, dus de oversteek is tegenwoordig gratis.

Als eerste rijden we naar het zuidelijke plaatsje: Baška, voorzien van een schilderachtige haven. We flaneren langs de vele bootjes en genieten op een terras van een goede koffie en cappuccino. Waar we 3,80 euro voor afrekenen. Het valt ons alleszins mee met de prijzen. Sinds Kroatië in 2023 op de euro is overgegaan, zijn de prijzen flink gestegen, maar die lijken zich nu weer te normaliseren.

Baška

De volgende stop is Krk-stad, waar we via Punat naar toe rijden. Het heeft lange tijd tot Venetië behoord en er zijn nog veel restanten uit de rijke historie terug te vinden. Zoals een deel van de stadsmuur en de 13e-eeuwse Kathedraal van Maria-Hemelvaart en de naastgelegen Quirinuskerk.

Krk, Kroatië

Er is nog veel meer te zien op het eiland, maar we hebben nog flink wat kilometers af te leggen vandaag, dus we zoeken onze auto op en vervolgen onze weg. Helaas hebben meer mensen dat idee en in slakkengang rijden we terug richting het vasteland. Het plan is om nog een stuk van de schitterende kustweg te nemen, maar nu kiezen we noodgedwongen voor de minder interessante tolweg. Waarna we 4,5 uur later aankomen in onze volgende overnachtingsplaats: Biograd na Moru.

Zadar

Er is al langere tijd regen voorspeld, maar tot nu toe hebben we steeds geluk gehad. De volgende ochtend komt het echter met bakken uit de hemel. Dus besluiten we er een rustige morgen van te maken. Die we besteden met lezen en het terugkijken van Denkend aan Holland. In dit hotel blijken we dat naar de tv te kunnen streamen, dus gewoon op het grote scherm.

Denkend aan Holland

Na de lunch wordt het steeds droger en dat is mooi, want we willen Zadar bezoeken. Dit is een stad die ons aangenaam verrast. Er hangt een fijne sfeer en er is heel veel te zien. We betreden de stad via de imposante toegangspoort, van Venetiaanse makelij.

Zadar

In het centrum liggen de Sint-Anastasiakathedraal, een Romeins forum, de ronde Sint-Donatuskerk en de centrale winkelstraat Široka ulica. Ook hier beklimmen we de toren voor een kijkje van bovenaf.

Zadar in Kroatië

Langs het centrum loopt de boulevard Riva Nova, die eindigt bij 2 kunstwerken van Nikola Bašić: het Zeeorgel, dat geluid maakt op het ritme van de branding, en de Zonnegroet, een grote cirkel van zonnepanelen, die overdag oplaadt en ’s avonds oplicht. In het onderstaande (Engelstalige) filmpje krijgt u daar een indruk van.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Šibenik

Vandaag ligt onze eerste stop, Šibenik, op een half uur rijden. Dit is één van de oudste steden en gesticht door de Kroaten zelf. Het is één groot openluchtmuseum. Met vele karakteristieke straatjes, tegen een heuvel opgebouwd. De Sint Jacobuskathedraal gaat terug tot in 1431 en staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Sibenik in Kroatië

We klimmen via vele treetjes de heuvel op, om het St. Michael fort te bekijken, dat boven de stad uit torent. Vanaf de muren hebben we een mooi uitzicht over de stad, het water en de omliggende forten die Šibenik rijk is.

Sibenik

uitzicht op fort in Sibenik

Split

Hierna rijden we door naar de trekpleister Split. Hier is het een wat grotere uitdaging om een parkeerplek te vinden, maar de eerste de beste vrije plek die we zien is voor ons. Hiervandaan lopen we naar de rand van het paleis van de Romeinse keizer Diocletianus. Dat vormt het grootste gedeelte van de oude stad. We bezoeken onder andere de oude kelders, het museum van de kathedraal, de kathedraal zelf, de tempel van Jupiter en de vestibule met zijn opengewerkte koepel.

Split in Kroatië

Via mooie straten en pleinen komen we bij de ‘Gouden Poort’. De poort wordt volop gefotografeerd. Waarschijnlijk niet in de laatste plaats doordat hij voorkomt in de hitserie Game of Thrones.

Gouden poort in Split

Dubrovnik

De komende 2 dagen zijn bestemd voor Dubrovnik. Maar eerst rijden we er in een uur of 4 naar toe via de oogstrelende kustweg.

Onderweg in Kroatië

In de buurt van de ommuurde binnenstad zijn geen parkeerplekken. Wel op een half uur lopen. Die optie nemen wij, maar u kunt er ook voor kiezen een taxi of bus te nemen. We hebben ons ingesteld op grote drukte en dat blijkt gerechtvaardigd te zijn. Bij de stadspoorten dromt het van de toeristen, onder andere afkomstig van de vele bussen en cruiseboten. Wij wurmen ons ook naar binnen.

Nadat we in de overbevolkte hoofdstraat Stradun een broodje hebben weten te bemachtigen besluiten we als eerste de stadsmuren te beklimmen. Daterend uit de 14e en 15e eeuw. Het advies is dit vanwege de temperatuur in de vroege ochtend of late middag te doen. Maar wij hopen dat de brandende zon wat toeristen afschrikt. En nadat we via een lange, steile trap op de 25 meter hoge muur zijn gekomen, valt het tot onze aangename verrassing inderdaad heel erg mee met de drukte. Vervolgens lopen we de 2 kilometer lange wandeling, waarbij we ons vergapen aan schitterende uitzichten. Is 2 kilometer u te gortig? U kunt de muur op verschillende plekken ook al eerder verlaten.

Dubrovnik in Kroatië

Dubrovnik

Na het beklimmen van de hoogste toren dalen we weer af tot straatniveau. We maken nog een korte verkennende tour door de oude stad en komen morgen terug voor de rest.

Dubrovnik deel II

Ons tweede bezoek starten we met het bekijken van Fort Lovrijenac. Eén van de vele Dubrovnikse locaties die in Game of Thrones te zien is. Het fort ligt buiten de stadsmuren en biedt een mooi uitzicht op het ommuurde deel, waar we daarna opnieuw naartoe lopen.

Uitzicht op Dubrovnik

We zien dat het nu aanzienlijk drukker is op de stadsmuur en zijn blij met onze keuze van de dag ervoor. We lopen op ons gemak langs de vele mooie panden en de haven. Waarna we terug naar het hotel gaan om nog een paar uurtjes aan het zwembad te liggen voor het onweer losbarst.

De muren van Ston

Vanaf onze meest zuidelijke bestemming Dubrovnik, beginnen we nu weer aan de terugweg naar Pula. Maar onderweg hebben we nog verschillende bezienswaardigheden gepland. Om te beginnen de verdedigingsmuren van Ston. Met een lengte van 5,5 kilometer na de Chinese muur de langste ter wereld. We bezoeken eerst het fort en hebben zo al een mooi zicht op de muren. Het weer is omgeslagen en het plenst, dus de hele lengte van de muur gaan we niet lopen. Maar toch wel een aardig deel ervan, want het blijkt makkelijker te beklimmen dan gedacht. Het bijbehorende plaatsje is compact, maar zeer de moeite waard, zeker bij mooier weer.

De muren van Ston in Kroatië

Het binnenland in

Vandaag verlaten we de kust en ruilen we deze in voor het binnenland en de bergen. We rijden via de meest mooie wegen vanaf Biograd in de richting van de Plitvice meren, die we de dag erna bezoeken.

Onderweg in Kroatië

Ons hotel ligt een half uurtje van de meren vandaan. Die avond sluiten we ons diner af met Palačincke: Kroatische flensjes met in dit geval ijs en bosvruchten.

Palačincke

Plitvice meren

De weersvoorspellingen voor vandaag beloven niet veel goeds en het regent inderdaad flink bij het opstaan. Dus pakken we de poncho’s in en gaan we vroeg op pad naar de ingang van de Plitvice meren, waar we een tijdslot hebben om 9.00 uur. Dit nationale park bestaat uit 16 meren, met elkaar verbonden door watervallen. Er zijn verschillende ingangen en wij nemen de hoofdingang, nummer 1. De grootste watervallen zijn gelijk aan het begin te zien, waarvan de hoogste 78 meter hoog is.

Plitvice meren, watervallen

Plitvice meren in Kroatië

Via een zigzaggend pad dalen we af naar het benedenmeer. Boven is het nog vrij rustig, maar hier wemelt het van de mensen, die net als wij de regen trotseren. Maar de schitterende natuur maakt alles goed. We hebben oorspronkelijk voor een vrij korte route gekozen, maar besluiten onderweg dat we ook de bovenmeren willen zien. Daarvoor combineren we route A, B en C. Vervolgens nemen we een stukje het treintje en lopen we het laatste deel van route K terug naar de hoofdingang. Wat. Een. Geweldige. Ervaring!

Plitvice meren

Crikvenica

We gaan weer terug naar de kust en maken een stop in Crikvenica. Een plek waar de schrijver van dit reisverslag als kind verschillende vakanties doorgebracht heeft en na de oorlog nog 1 keer terug geweest is. Het roept dan ook de nodige nostalgische gevoelens op, want die laatste keer is 21 jaar geleden. Tot ons plezier vinden we ook het weerhuisje terug, dat er al sinds 1901 staat. Vervolgens rijden we door naar Opatija, waar we opnieuw overnachten.

Weerhuisje Crikvenica

Rovinj

De laatste dagen brengen we weer door in de buurt van Pula, in Peroj. Daarvandaan brengen we een bezoek aan het nabij gelegen Italiaanse Triëst, maar dat laten we hier buiten beschouwing. En aan het zeer pittoreske Rovinj. Wat we beschouwen als de verrassing van onze reis. We kunnen het u van harte aanbevelen. Hier kunt u zich urenlang vermaken met slenteren door de kronkelende straatjes en u vergapen aan de gevels in vele kleuren. In het haventje vindt u vele eettentjes en ijssalons en bovenop de berg ligt de Sint-Eufemiakerk.

Rovinj in Kroatië

Nadat we nog de lokale markt bezocht hebben, keren we terug naar de huurauto en gaan we op weg naar het vliegveld. Waar we de auto inleveren en in slechts een uur en 35 minuten terug naar Nederland vliegen. Vol mooie reiservaringen en alweer dromend van een volgende trip.

Onder de noemer Maxime op reis leest u regelmatig verhalen over de eigen reiservaringen van de redactie van MAX Vandaag. Klik hier voor een compleet overzicht en meer reisverhalen.

(Bron: redactie MAX Vandaag, Istrie.nl, reisroutes.nl, istria-culture.com, ontdek-kroatie, kroatie.nl, kroatie.og. Foto’s: redactie MAX Vandaag, hoofdfoto: Shutterstock, Zerostrasse: trabantos / Shutterstock.com)