Man en vrouw op computer. Hoe kunt u uw oude e-mails behouden als u overstapt naar een andere provider.

Zo behoudt u oude e-mails en mailadressen als u overstapt naar een andere provider

Soms kunt u behoorlijk wat geld besparen door over te stappen naar een andere internetprovider. In de meeste gevallen raakt u bij een overstap wel uw e-mailadres kwijt. Hoe kunt u toch uw oude e-mails en mailadressen behouden als u overstapt naar een andere provider?

Regelmatig overstappen loont

Het kan voordelig zijn om regelmatig over te stappen naar een andere internetprovider. Door het grote aanbod doen providers er alles aan om klanten naar zich toe te trekken. Daarom bieden internetproviders nieuwe klanten regelmatig een welkomstbonus aan. Toch ziet lang niet iedereen ziet het zitten om van internetprovider te wisselen. Onder andere omdat u meestal uw e-mailadres verliest bij de overstap naar een nieuwe internetprovider. Waar u bij aanschaf van een nieuwe telefoon probleemloos uw telefoonnummer kunt behouden, is dat met een mailadres een stuk lastiger. U moet aan veel personen en instanties doorgeven dat u een nieuw mailadres heeft: van vrienden en familie tot uw huisarts en bank. Omdat het best wat gedoe met zich meebrengt, hebben providers de wettelijke plicht om overstappende klanten nog 6 maanden toegang te geven tot hun oude mailadres. Na deze periode vervalt uw oude mailadres en daarmee ook uw oude mails.

Er zijn 3 providers waarbij het mogelijk is om een los e-mailpakket te nemen, waardoor u uw oude e-mailadres kunt blijven gebruiken. Dat kan bij KPN, Solcon en Caiway. De kosten van zo’n e-mailpakket variëren van 2,95 tot 10,60 euro per maand. Overstappen tussen KPN en Solcon is kosteloos, omdat Solcon onderdeel van KPN is.

Oude e-mails behouden

Als u overstapt van provider gaan uw e-mails na 6 maanden verloren. De kans is groot dat u enkele oude mails toch wilt bewaren. Gebruik de periode van 6 maanden waarin uw oude e-mailadres nog actief is om belangrijke mails door te sturen naar uw nieuwe mailadres.

U kunt er in het vervolg ook voor kiezen om hoofdzakelijk gebruik te maken van een gratis webmaildienst zoals Hotmail of Gmail. Deze diensten zijn niet gebonden aan een provider. Daarom kunt u uw e-mailadres daar zo lang blijven gebruiken u wilt. Daar staat tegenover dat een mailadres via een provider, in tegenstelling tot een webmaildienst, geen reclames heeft en dat u altijd een fysieke klantenservice kunt contacteren.

internetprovider
Lees ook: Digitip: overstappen van internetprovider: wat verandert er?

Mailadressen overzetten

Naast dat u enkele oude mails wilt behouden, is het ook handig om alle mailadressen te bewaren. Dat kan bij de meeste providers gelukkig eenvoudig met de volgende stappen:

  • Log in bij de webmail van de provider die u gaat verlaten
  • Ga naar instellingen
  • Klik op ‘contacten’ of ‘personen’, de gebruikte term kan verschillen per provider
  • Zoek naar een optie zoals ‘contacten exporteren’ of ‘exporteer’
  • Exporteer alle contacten of selecteer specifieke contacten die u wilt behouden
  • Sla het kommagescheiden bestand, ook wel CSV-bestand genoemd, ergens in uw computer op

Daarna is het zaak om de gegevens te importeren bij uw nieuwe e-mailadres. Ook daar zijn slechts enkele stappen voor nodig:

  • Log in bij de webmail van uw nieuwe provider
  • Klik op ‘personen’ of ‘contacten’ en vervolgens op ‘contactgegevens beheren’
  • Zoek naar een optie zoals ‘contactgegevens importeren’
  • Upload hier het kommagescheiden bestand (CSV-bestand) dat u vanuit uw oude provider heeft geëxporteerd.

Stel personen en instanties op de hoogte

Het is niet alleen belangrijk dat u de mailadressen van anderen behoudt, maar ook dat anderen op de hoogte zijn van uw nieuwe mailadres. Denk hierbij onder andere aan familieleden, het pensioenfonds, de bank, het ziekenhuis, de huisarts, verzekeringsmaatschappijen en streamingsdiensten. Bent u bang dat u personen of instanties vergeet te informeren? Stel dan een automatische antwoord in op uw oude e-mailadres, waarin u aangeeft wat uw nieuwe mailadres is. Een automatische antwoord instellen doet u als volgt:

  • Log in bij de webmail van de provider die u gaat verlaten
  • Ga naar instellingen
  • Selecteer ‘automatische antwoorden’, afhankelijk van de provider moet u mogelijk eerst op ‘account’ klikken
  • Klik op ‘automatische antwoorden inschakelen’
  • Typ hier het automatische antwoord dat u wilt versturen naar iedereen die u mailt
  • Selecteer ‘opslaan’ om de wijziging door te voeren

(Bron: Seniorweb, Telegraaf, AD, KPN, Internetten, Providervergelijken, Microsoft. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie