Geen ongewenste reclame meer via de post? Dat regelt u via Postfilter: zo werkt dat

Ongeadresseerde reclamefolders kunt u in veel gevallen stoppen via een nee/ja- of nee/nee-sticker. Maar het komt ook voor dat bedrijven u geadresseerde reclame sturen, via de post. Deze belandt dan wel op uw deurmat. Wilt u dat niet langer, dan kunt u dat aangeven via het Postfilter. Wat is dat precies en hoe werkt het? We hebben de informatie en tips op een rij gezet.

Geadresseerde reclamepost grote ergernis

Uit eerder onderzoek van de Consumentenbond blijkt geadresseerde reclamepost één van de grootste irritaties van de consument. Bij de 12.000 deelnemers aan het betreffende onderzoek zorgt de Postcode Loterij voor de grootste irritatie. Mensen vinden het niet meer van deze tijd om reclame per post te verspreiden. Gelukkig is er iets tegen te doen, door u te registreren via Postfilter.nl. Mits u geen klantrelatie heeft met het bedrijf, maar daarover later meer.

Hoe werkt Postfilter?

Postfilter is een initiatief van verschillende Nederlandse bedrijven en maatschappelijke organisaties. Waaronder Thuiswinkel.org en PostNL. Het is in het leven geroepen om een mogelijkheid te bieden geadresseerde reclamepost te stoppen. Via een gratis online meldpunt kunt u aangeven welke ongevraagde reclamepost u niet meer wilt ontvangen. Dat kunt u doen door u op Postfilter.nl te registreren en in een paar stappen aan te geven om welke geadresseerde reclamepost het gaat. Uw registratie is 6 jaar geldig en kan erna desgewenst verlengd worden. De door u ingestelde Postfilter-voorkeuren moeten door de bedrijven nageleefd worden en de Stichting Reclame Code ziet hierop toe.

Registratie bij Postfilter via de post

Liever geen digitale registratie? Dan kunt u uzelf via de post aanmelden. De registratie blijft dan niet 6, maar 2 jaar geldig. U doet dat door een brief te sturen naar Stichting Postfilter, Postbus 666, 1000 AR Amsterdam. Vermeld hierin uw voorletters, achternaam en adres. En geef aan van welke van deze geselecteerde sectoren u geen post meer wilt ontvangen: Energie (besparing), Financiën & verzekeringen, Gezondheid & verzorging, Goede doelen, Loterijen, Media (boeken, kranten, tijdschriften), Telecom, Vervoer, Vrije tijd (hobby, sport, uitjes, vakantie), Webwinkels/Online bestellen. U krijgt geen ontvangstbevestiging.

Wat als u toch ongewenste geadresseerde reclamepost blijft ontvangen?

Het kan tot 6 weken duren tot het ingestelde Postfilter is verwerkt bij het desbetreffende bedrijf. Ontvangt u erna nog steeds ongewenste reclamepost, dan dient u dit bij de afzender zelf te melden. Wanneer u niet binnen 4 weken een reactie krijgt, of u bent ontevreden over de afhandeling, dan kunt u hier een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.

06-nummer gemiste oproep
Lees ook: Gebeld door een onbekend 06-nummer of anoniem nummer? Zo vindt u uit wie het is

Waarom kunt u sommige geadresseerde reclamepost niet stopzetten?

Wanneer u een klantrelatie heeft of heeft gehad met de afzender van de ongevraagde reclamepost, dan kunt u dat niet stopzetten via Postfilter. Een klantrelatie gaat u aan, wanneer u bijvoorbeeld een product heeft gekocht bij een bedrijf, diensten afneemt, zoals een telefonisch abonnement of aan een goed doel doneert.

Maar ook wanneer u aan een winactie heeft meegedaan, een bedrijf online een vraag heeft gesteld of uw gegevens heeft gedeeld met een verkoper op straat, kunt u geadresseerde reclamepost verwachten. Indien u akkoord bent gegaan met de voorwaarden waarin staat dat u berichten wilt ontvangen. U dient het dan te regelen door per brief of e-mail bezwaar te maken bij het bedrijf zelf. Op de website van Postfilter vindt u een voorbeeldbrief recht van bezwaar, die u daarvoor kunt gebruiken.

Weet u niet meer hoe een bedrijf aan uw gegevens is gekomen, dan kunt u de afzender benaderen. Op basis van uw recht van inzage zijn bedrijven verplicht om te vertellen welke informatie ze over u hebben verzameld en op welke manier ze hieraan zijn gekomen. Hiervoor kunt u deze voorbeeldbrief gebruiken van Postfilter.nl.

Op deze manieren komt u van ongewenste post af

  • Ongeadresseerde reclamefolders: middels een nee/ja- of nee/nee-sticker.
  • Geadresseerde reclamepost waarmee u geen klantrelatie heeft: via een registratie bij Postfilter.
  • Reclamepost van een bedrijf waarmee u wel een klantrelatie heeft: via een e-mail of brief naar de afzender zelf.

(Bron: Archief, Postfilter.nl. Foto: Mark Anthony Ray/Shutterstock.com)

Geef een reactie