Oplichting richt zich vaak op senioren: vertrouw niet blind op uw eerste indruk
Publicatiedatum: 27 maart 2024
Oplichters richten zich vaker op senioren dan op jongeren. Wetenschappers hebben ontdekt waarom dit zo is. Dit komt doordat ouderen vaker op hun eerste indruk afgaan. Alleen blijkt deze indruk niet altijd juist te zijn.
Angst voor oplichting
Uit een enquête van SeniorWeb onder 900 senioren blijkt dat 71 procent van de 65-plussers bang is voor online oplichting. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Whatsapp-fraude en quishing. Van de respondenten zegt 11 procent ook daadwerkelijk slachtoffer te zijn van online oplichting. 33 procent van de slachtoffers schaamt zich hiervoor. Het is belangrijk om te weten dat u zich niet hoeft te schamen. De criminelen veranderen hun oplichtingsmethoden continu, waardoor het moeilijk is om altijd op de hoogte te blijven. Als u bent opgelicht, is het goed om hierover te praten en hulp te zoeken. Maak er melding van de Fraudehelpdesk of doe aangifte bij de politie.
Criminelen richten zich niet alleen digitaal op senioren. Ook bij fysieke oplichting zoals babbeltrucs zijn senioren relatief vaak het doelwit. Wetenschappers ontdekken via een simpel gokspel hoe dit komt. 65-plussers gaan namelijk vaker op hun eerste indruk af en houden hier lang aan vast.
Gokspel
Het Amerikaanse onderzoek zet 2 leeftijdsgroepen tegenover elkaar, namelijk 20’ers en 70’ers. In het gokspel moeten de deelnemers de juiste kaarten kiezen, om op deze manier geld te verdienen. Alle kaarten zijn verbonden aan een gezicht. Sommige gezichten worden als betrouwbaar gezien, andere als onbetrouwbaar. In dit spel is het echter zo dat de gezichten die volgens stereotiepe beelden vaker als betrouwbaar worden gezien juist onbetrouwbaar zijn en vice versa.
Aan het begin van het spel kiezen zowel de 20’ers als de 70’ers voor de ‘betrouwbare’ gezichten. Wanneer tijdens het spel blijkt dat de zogenaamd betrouwbare gezichten toch niet zo betrouwbaar zijn, veranderen de meeste 20’ers hun keuze relatief snel naar de ‘onbetrouwbare’ gezichten. De 70’ers blijven daarentegen veel langer vasthouden aan de gezichten die zij als betrouwbaar zien.
Signalen van oplichting
Oplichters spelen hierop in door betrouwbaar ogende mensen langs uw deur te sturen, om u op deze manier op te lichten. Ook oplichting binnen eigen kring komt regelmatig voor. Mensen die uw vertrouwen al hebben gewonnen, blijken toch niet altijd te vertrouwen. Dit heet financieel misbruik, het ongewenst en ongeoorloofd gebruik van geld en/of goederen door iemand binnen eigen kring. Een familielid kan dit doen, maar bijvoorbeeld ook de schoonmaker.
Wees niet ongerust, u hoeft niet plotseling iedereen te wantrouwen. Het is wel belangrijk om op uw hoede te blijven wanneer iemand plotseling ander gedrag vertoont. Zorg er bovendien voor dat u regelmatig controleert of er geen geld op onverklaarbare wijze verdwijnt. Als u ineens een brief krijgt over een betaalachterstand, moeten de alarmbellen ook afgaan. Kijk op de site van de Rijksoverheid, om meer signalen van financiële uitbuiting te lezen.
(Bron: Scientias, Rijksoverheid, SeniorWeb, Nature, MAX Meldpunt. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik kreeg ze ook aan de deur, als je met AOW thuis bent slaan ze de 2 verdieners over met goedkopere energie onzin.
Als de grote bekende absoluut de goedkoopste is, laat ze berekening maken en ze pakte gegevens vorige eigenaar 2457 kuub gas.
Na HR++ en HR+++ en dak en muur isolatie maar 374 kuub gas over!
Ook toen geen panelen en ook daar veel te duur.
En met de thuis accu en Dynamische contract konden ze niet aanbieden.
Overdag opladen en tegen avond leveren volgens opgave gisteren……
Ze beweerde absoluut goedkoopste te zijn, niet dus.
Na vele jaren weet ik het, de aan de deur verkopers is 99% duurdere en geen idee waar je zaken mee doet.
Ook per telefoon vaak misleiding en nu met Glasvezel van KPN, als je maar tekende en later bleek het ingehuurde op provisie te zijn.
Daarom voor mijn geen KPN meer en Contract ontbonden want zowel aan de deur als telefoon gesprek opgenomen en bleek dubieuze firma te zijn werkende voor KPN….
Zowel de aan de deur als gesprek enkele dagen later opgenomen en ja, 3 maanden later mag je niet meer ontbinden maar ik had geen KPN voorwaarden gezien of gekregen!
2x zelfde foute verhaal en dan tekende ik niet voor.
Zo kreeg KPN iemand die nooit meer online gaat via hun + veel extra werk met bewijs want ik twijfelde.
In KPN kleding en noemende wij zijn KPN via telefoon met KPN folder en toch een tussenpersoon?
Zo krijg je dat niemand nog meer iets aan de deur wil doen, ook ’t goede doel nooit meer met eenmalige gift gezeur!
Verder ben ik gelukkig overleden, de erfgenamen stuurde dat naar Loterij die gestopt was maar reclame bleef komen.
Hier rust Opa met AOW!
Toch erg dat je jezelf moet laten overlijden om van reclame per post kwijt te raken?
Ja, als zij niet stoppen na opzeggen ga ik op hun manier maar even Vrouw Deren of zo!
Beste Dirck, reclame per post kun je ook gewoon wegggooien.
En aan de deur altijd vragen naar legitimatie.
Volgens het CBS heeft circa 8 procent van de Nederlanders te maken gehad met een fraudevorm. Wij behandelen online aankoopfraude en die schade is volgens het CBS 238 miljoen euro over 2022. Of het allemaal fraude is of ook wanprestaties doet er eigenlijk niet toe. Wij zien vooral veel woede en zoals dit artikel ook aangeeft schaamte. Goed opletten en een beetje wantrouwend zijn helpt zeker maar het probleem blijft groot!