Naar cookieinstellingen
Drone

Jeanine Janssen: ‘Zoekgeraakte drone jaagt Toby op kosten’

Toby Driessens koopt online een drone van bijna € 2.800. De drone bevalt niet en hij stuurt hem terug. Dat doet hij via het verzendlabel in de online omgeving. UPS, de bezorger, raakt het pakket kwijt. Toby meldt bij de bezorger en leverancier dat het pakket zoek is.

Mondjesmaat krijgt Toby informatie. UPS meldt dat het pakket inderdaad zoek is geraakt en dat de vergoeding is overgemaakt naar de leverancier. Die zou het geld moeten overmaken naar Toby. Niets blijkt minder waar. Het bedrijf houdt Toby aan het lijntje en er komt geen geld. Hij stuurt uiteindelijk een aangetekende brief. Ook daar komt geen reactie op.

Lege doos zonder drone…

Toby meldt zijn probleem bij ons. Wij klimmen in de pen en nemen met beide partijen contact op. Dan komt er iets nieuws uit de hoge hoed. Het pakket staat geregistreerd onder ‘fraude’. De zoekgeraakte doos zou uiteindelijk zijn teruggevonden. Zonder drone, maar met vulling van papier. Deze informatie krijgen wij van de leverancier, niet van UPS. UPS geeft ons geen enkele informatie. Niet waarom ze verschillende dingen via verschillende werknemers hebben gecommuniceerd en ook niet hoe zwaar het pakket was bij aflevering of wanneer het is kwijtgeraakt. Ze verwijzen ons steevast naar de leverancier.

Leverancier verantwoordelijk

De leverancier neemt gewoon aan dat het klopt wat UPS zegt. Ze sturen ons een verzendbewijs van 3 kilo, maar ook één van 1 kilo. In het geval van een lege doos met papier is 1 kilo veel en 3 kilo betekent sowieso dat er iets in heeft gezeten. Volgens de autoriteit ACM is de verzender verantwoordelijk. En laat dat nou niet Toby zijn. Als u een verzendbewijs print uit een online omgeving, dan is de betalende partij de contractspartij. Dus de leverancier en niet Toby. Toby krijgt echter geen informatie en moet het hebben van de daadkracht van de leverancier. En daar valt nogal wat op af te dingen.

Tips bij online aankopen

De zaak is nog niet opgelost. Maar we houden nog even stand. Tot die tijd geven we u de volgende tips:

  • Koop niet zomaar bij een leverancier, in dit geval fabrikant, die in een ver land gevestigd is met regels van een ander ver land. Kies een Nederlands bedrijf waar een geschillencommissie aan vast zit. Maakt u toch de keuze voor een ander bedrijf, blijf dan minstens binnen Europa en zorg dat u een rechtsbijstandsverzekering hebt.
  • Als u iets van grote waarde verstuurt, is het verstandiger om het zelf aangetekend te versturen en niet via een online omgeving. U kunt het pakket dan verzekeren en er wordt meteen gewogen wat u opstuurt.
  • Normaal geven wij hier de tip; betaal met creditcard. U kunt dan een beroep doen op de aflevergarantie. Helaas heeft dat hier niet geholpen; het pakket is immers bij Toby aangekomen. Het ging mis bij het terugsturen. En dat valt buiten de verzekering van de creditcard. In andere gevallen kan deze tip wel wat waard zijn.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns.

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.