Op Cheetah Safari, of toch niet?
Verschillende Nederlandse gezinnen zijn gedupeerd door het Nederlandse bedrijf Cheetah Safaris in Hoedspruit, Zuid-Afrika.
Geen contact
De gezinnen boekten voor duizenden euro’s aan vakanties en excursies bij de reisorganisatie, maar ze kregen vlak voor vertrek per e-mail een algemene annuleringsbrief. Geen van de gedupeerden heeft sindsdien nog contact met Cheetah Safaris kunnen krijgen en zijn bang dat ze hun geld kwijt zijn. In Groeten van MAX gaat Sybrand Niessen met een team van deskundigen op zoek naar een oplossing voor dit probleem.
Deskundig advies
Yda Matthijssen is jurist bij de ANWB en expert op het gebied van misgelopen reizen. Een van haar belangrijkste adviezen is: boek altijd een reis bij een reisbureau dat is aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) en de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Behalve dat adviseert Yda u goed te kijken met wie u zaken doet. Er is bijvoorbeeld een wettelijke verplichting dat bedrijven hun naam en adres op de website vermelden. Betaal tot slot nooit vooraf, en als daar expliciet om wordt gevraagd, doe dat dan alleen met een creditcard.
ANVR
De ANVR is een keurmerk van reisondernemingen. Het gaat daarbij om reisondernemingen die zakenreizen, vliegtickets of vakantiereizen verkopen. Boekt u een reis van of via een ANVR-reisonderneming? Dan zijn onderstaande zaken in ieder geval geregeld en gecheckt:
Betrouwbaar
Alleen betrouwbare bedrijven die een verklaring omtrent gedrag (VOG) kunnen overleggen, mogen lid worden van de ANVR. ANVR-leden zijn bovendien aangesloten bij het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) of bieden een vergelijkbare garantie. Gaat een ANVR-lid failliet? Dan wordt uw terugreis of uw vooruitbetaalde pakketreis vergoed.
Eerlijk
De ANVR consumentenvoorwaarden zijn overeengekomen met de Consumentenbond. ANVR-leden hanteren geen onredelijke voorwaarden, bijvoorbeeld bij het betalen, annuleren of wijzigen van een reis.
Kwaliteit
ANVR-reisondernemingen moeten hun personeel goed opleiden. De ANVR ziet hierop toe.
Veilig
Alle ANVR-touroperators zijn aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Vindt er een calamiteit plaats tijdens uw vakantie? Dan krijgt u de kosten vergoed. Busreizen van ANVR-touroperators mogen alleen plaats vinden met bussen die aan strenge veiligheidseisen van het Keurmerk Touringcarbedrijf voldoen. ANVR-ondernemingen houden zich tenslotte aan strakke regels om de risico’s van legionella te vermijden.
Verantwoord
ANVR-reisondernemingen zien er op toe dat aangeboden reizen verantwoord zijn. Bijvoorbeeld dat er rekening wordt gehouden met milieu, mensen, natuur en cultuur. Zo blijft reizen immers voor u in de toekomst ook goed mogelijk. Alle reisorganisaties hebben bijvoorbeeld een milieubeleidsplan opgesteld met praktische maatregelen.
Zekerheid
ANVR-reisondernemingen helpen u bij klachten over uw gemaakte reis. Zij houden zich aan de uitspraken van de Geschillencommissie Reizen. De ANVR ziet toe dat de uitspraken van de Geschillencommissie ook door de leden worden nagekomen. ANVR-leden die vakantiereizen organiseren, hebben allemaal een goede aansprakelijkheidsverzekering. De ANVR stelt de voorwaarden vast en ziet hier streng op toe.
ANVR leden zijn te herkennen aan de blauw-rode wereldbol met de letters ANVR. Het logo wordt gehanteerd door meer dan 300 leden. Bent u benieuwd of uw reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR. Controleer het op de website van de ANVR.
SGR
SGR is een fonds dat u beschermt bij een faillissement van uw reisorganisatie. Hebt u bijvoorbeeld een reis geboekt en hebt u de reis betaald? Of hebt u een aanbetaling gedaan op een reis? En gaat uw reisorganisatie failliet? Dan wordt uw geld beschermd door de SGR.
Als uw reisorganisatie is aangesloten bij de SGR, dan vallen de volgende reizen onder de garantieregeling:
- Een pakketreis van een touroperator
- De huur van een vakantiehuis
- Hotelovernachtingen
- Bus-, trein-, en ferrytickets.
Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op maandag 23 mei 2016.
(Bron: Consuwijzer)
Stel uw vraag aan Yda Matthijssen
U kunt van maandag 23 mei 2016 tot en met woensdag 25 mei 2016 hieronder vragen stellen aan Yda Matthijssen, juridisch expert van de ANWB. Na woensdag 25 mie 2016 mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.
U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik heb 18 mei 2016 een reis geboekt. Op 21 mei 2016 werd de reis voor 2 personen 275 euro goedkoper. Is hier iets aan te doen.
Met vriendelijke groet.
Loes Beks
Hoewel het heel jammer is dat het zo loopt, bent u toch de op 18 mei afgesproken reissom verschuldigd. Op dat moment hebt u namelijk een overeenkomst gesloten en die moeten zowel u als de reisorganisatie nakomen. U zou nog kunnen kijken of het loont om de reis te annuleren en de annuleringskosten die daarbij horen te betalen. Hoe hoog die zijn vindt u in de voorwaarden van de reisorganisatie. Als het lonend is, zou u dat kunnen doen en dan de reis voor de lagere prijs kunnen boeken. Maar dan loopt u wel het risico dat de reis inmiddels is volgeboekt.
Begin dit jaar adverteerde Stip reizen met een prijsgarantie als je voor 1 maart zou boeken, naar aanleiding van deze aanbieding hebben wij op 14 februari een Benedendek hut geboekt voor een riviercruise, met de Allegro. Nu biedt Stip reizen deze zelfde hut, alle hutten zijn benedendeks zijn namelijk gelijk weten wij uit ervaring, we zijn al vaker met dit schip mee geweest, voor € 40,00 pp goedkoper aan, alleen noemen zij dit nu voordeel hutten. Volgens Stip hebben wij daarom geen recht op deze korting, de hut die wij geboekt hebben noemen ze een standaard hut, terwijl het exact dezlfde hut is. Mag dit zo maar?
Even nog het gaat om dezelfde reis
Marian, ik had al begrepen dat het om dezelfde reis ging. Dat kan, de reisorganisatie mag een reis in aanloop van het seizoen afprijzen. Het heeft verder geen invloed op mijn antwoord.
Ja Yda dat weten we maar daarom hadden we een reis met prijs garantie afgesloten dat als de reis goedkoper zou worden dat ze dan het prijs verschil zouden terug betalen, en dat gaan ze nu dus niet doen omdat ze de hutten een andere naam gegeven hebben een ze dus zeggen dat het om andere hutten gaat maar er zijn geen andere hutten
Marian, ik ga morgen voor je in de algemene voorwaarden van Stip kijken. Zijn alle hutten ook qua ligging helemaal hetzelfde?
Alle benedenhutten zijn qua afmeting en inrichting gelijk, natuurlijk zijn er hutten die dichter bij de machinekamer liggen maar dat zijn de personeelshutten. Vorig jaar hebben wij 3 weken voor vertrek geboekt en toen zo’n “voordeelhut” gekregen deze was gewoon in het midden van het schip. Nu was er dus zo’n prijsgarantie en hoefden we dus niet op zo’n last minute aanbieding te wachten, er van uitgaande dat bij een prijsdaling wij het verschil terug zouden krijgen zoals vermeld staat in de voorwaarden van de prijsgarantie.
Het gaat om de 8 daagse reis Zuid Nederland en Vlaanderen vertrek 11 juni, wij hebben voor de reis € 479,- betaald.
Beste mevrouw Matthijssen,
Wat zijn de risico’s als een reisorganisatie alleen deelneemt aan de SGR maar geen lid is van de ANVR en niet deelneemt aan het Calamiteitenfonds?
Alvast dank voor uw antwoord.
Beste Toon, voordeel van een ANVR lidmaatschap is dat de voorwaarden in overleg met de Consumentenbond zijn opgesteld. Daarbij hoort ook de mogelijkheid bij onopgeloste klachten naar de Geschillencommissie te gaan. ANVR reisorganisaties hebben een garantieregeling en zijn aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Bij een reisorganisatie die niet bij de ANVR is aangesloten, adviseer ik voor het boeken heel goed de algemene voorwaarden door te lezen en te kijken met wie je zaken doet en wat de mogelijkheden zijn bij klachten. Ik vind het zelf een flink risico als een reisorganisatie niet is aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Het Calamiteitenfonds betaalt de extra kosten als een vakantie moet worden onderbroken door bijv terreurdreiging of een terreur aanslag. Als je snel en onverwacht terug moet, dan kunnen deze kosten flink oplopen.
Marian van Groen, ik heb gekeken naar de site van Stip. In het reisaanbod worden nu twee verschillende typen hutten (voordeel en standaard) aangeboden. Als dat niet zo was toen jullie boekten dan kan je volgens mij een beroep doen op de prijsgarantie. In de voorwaarden van de prijsgarantie staat dat het om hetzelfde huttype moet gaan. Ik kan nu helaas niet meer zien wat het reisaanbod was toen jij boekte. Ik zou in elk geval de vraag neerleggen bij Stip wat het verschil in de hutten is en dan vragen om een plattegrond. Stip is aangesloten bij de ANVR dus je kan ook naar de Geschillencommissie gaan als je er niet uitkomt, maar dan moet wel zeker zijn dat er één soort hut is. Daarom is het belangrijk om om een plattegrond te vragen aan Stip.
Goedendag, ik heb een vraag over Zuid-Afrika, ik zag in de uitzending dat dit gedeelte “geel”
gekleurd is. Mijn dochter gaat daar half juli voor drive weken met haar vriend backpacken!
Waar moeten zij op letten? En is het wel veilig om daar te vertoeven?
Alvast dank voor uw antwoord, ik hoor graag van u.
Vriendelijke groet, Marian Verkoijen
MarianV op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud/zuid-afrika kan je precies lezen waarom hier het reisadvies geel is. Het gaat met name om criminaliteit. Bij de kleur geel wordt extra waakzaamheid geadviseerd, het is geen negatief reisadvies. Ik adviseer je dochter het reisadvies goed te lezen voor vertrek en ook tijdens de reis te volgen wat er op de site van de rijksoverheid vermeld wordt.
Je kan er heel goed reizen, geen probleem, vraag waar je overnacht, waar je als het donker is kan lopen of niet. Er komen heel veel toeristen naar dit mooie land. Niet te koop lopen, met al je juwelen etc.
Verder niet naief zijn.
Het is een heerlijk land, met vriendelijk mensen.. En helaas het meeste geweld is in de townships.
Ik woon hier al jaren en rij veel alleen rond, ook met buitenlanders.
In juli is het inter, dus laat ze warme kleding meenemen. En kijk even op de website van de BAZ bus, dit is speciaal voor backpakers. En makkelijk om mee rond te reizen. Openbaar vervoer is er wel, maar zeker niet als,in NL. En blijf in net Noorden, voor warmer en droog weer. Het wordt koud zodra de zon weg is. En het wordt al vroeg donker ook rond 17.00 uur al. Zorg dan dat je in de accomodatie bent.
Ik weet zeker dat ze heel veel gaan genieten daar.
Groet, Annemieke,
Kyalami, ZZ
Goedenavond,
Wij hebben een Zuid Afrika reis geboekt bij Riksja Travel, nu vraag Ik mij af naar aanleiding van het programma groeten van Max, of dit een goede en betrouwbare reisorganisatie is.
Vriendelijke groet Anneke
Ook Wilde Ik we ten of het veilig is om daar naar toe op vacantie te. Gaian, wij gaan eind oktober weg
Anneke, ik ken deze organisatie niet maar ik zie op internet dat ze zijn aangesloten bij de ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds. Dat zijn belangrijke voordelen voor de consument. Als je onverhoopt onopgeloste klachten hebt dan kan je die voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. De SGR biedt financiële garantie als de reisorganisatie failliet gaat. Het Calamiteitenfonds is belangrijk als je onverhoopt door calamiteiten zoals overstromingen en terreur vervroegd naar Nederland terug moet. Dus veel zekerheden. Ik wens je een goede reis naar Zuid Afrika.
Anneke op je vraag over de veiligheid daar in oktober kan ik geen antwoord geven. Ik adviseer je de reisadviezen van de Rijksoverheid goed te volgen. Die adviezen worden dagelijks bijgehouden.
Die verslaggever die helemaal naar Z-Afrika vliegt laat zich gewoon afpoeieren door die oplichter. Gewoon alles toegeven en ja knikken. Dan heb je het niet goed geregeld. Antwoord: Nee…, dat klopt heeft u gewoon gelijk in. Tjonge, jonge,….. gewoon mee naar het politiebureau rijden. U denkt het eerste, ik denk het tweede.
Anneke, je kan heel goed en veilig reizen in Zuid Afrika. Helemaal geen probeer hoor. Wat die Peter vertelde,over overvallen, geen water, ja het is droog en het heeft weinig regent, is totaal,onzin.
Jammer dat zo,n man en vrouw het voor andere, die hard werken en hun gasten goed verwennen, het verpesten. Ik best veel Nederlanders, met mooie lodges, die super hard werken.
Dus ga gerust erheen en geniet van dit mooie land.
Veel plezier daar,
Annemieke
Naar aanleiding van uw laatste uitzending, waarin met een kaart de veiligheid van reizen ter sprake kwam, zag ik een rode vlek in Zuid Amerika. Het bleek om Colombia te gaan. Ik moet u erop wijzen, dat in Colombia slechts enkele gebieden zijn, die zeer onveilig zijn om te reizen en aangeraden wordt niet naar toe te reizen. Het overgrote deel van Colombia is prima bereisbaar met of zonder veiligheids risico’s. Zie detailkaart Buitenlandse zaken.
Beste Leendert Alblas, voor het grootste gedeelte van Colombia gelden aanzienlijke veiligheidsrisico’s, maar er zijn inderdaad enkele gebieden waar geen bijzondere veiligheidsrisico’s gelden. Het beste kan gekeken worden op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud/colombia
Naast ANVR bestaat sinds 5 jaar ook VvKR, Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties. Onze leden voldoen aan de wettelijke verplichting tot het voeren van een garantieregeling. Niet alleen SGR maar ook GGTO en STO-reisgarantie beschermen de reiziger tegen financieel onvermogen van de reisorganisatie. Zou fijn zijn als deze alternatieve partijen ook eens voor het voetlicht komen, Yda. Groeten, Anne, secretaris VvKR
AnneMvdB
Dank voor je input, ik weet dat er meer garantiefondsen zijn en zal dit ter sprake brengen als een onderwerp daartoe aanleiding geeft.
Vol ongeloof bekijk ik net deze uitzending..ik heb een reis via deze organisatie, cheetah safaris, geboekt. Wat kan ik nu nog doen?!
ER
Probeer contact te zoeken en betaal vooral niet meer. In de uitzending is te zien dat Peter en Heike de lodge niet meer huren dus ook niet meer aan kunnen bieden. Zij hebben niet het recht je aan de overeenkomst te houden nu zo duidelijk is dat ze deze logde niet meer aan kunnen bieden. Je hebt recht op teruggave van de reeds betaalde bedragen, maar zoals in de uitzending te zien was, zal dat niet makkelijk zijn.
Niet meer betalen natuurlijk, heb je al tickets geboekt en zoek je een andere lodge (Nederlandse eigenaren) in die omgeving, kan ik je Ku Sungula Safari Lodge aanbevelen, ik was daar. Ze hebben goede recensies op tripadvisor.
Ik was in januari logeren bij Peter thuis. In die periode zijn er wel degelijk overvallen geweest waarna Heike en gasten dan ook zijn geëvacueerd uit de lodge waarbij de gasten toen zijn ondergebracht in de private villas die op de website werden aangeboden. Ik was daar toen dit alles speelde en kan U mededelen dat dat hele zorgelijke en moeilijke dagen waren en dat Peter op dat moment er nog alles aan heeft gedaan de zaak in goede banen te leiden. Peter en Heike waren toen al maanden uit elkaar. . Besloten was dat Peter zijn ex vrouw de zaak overnam. Dat heeft uiteindelijk niet goed uitgepakt. Naar haar ging ook het geld dat werd overgeboekt. Dat er fouten zijn gemaakt kan ik niet ontkennen maar het is zeker niet met opzet gedaan. Uiteindelijk leeft Peter nu zga van lucht en is persoonlijk geheel failliet. Zowel de world hotel als Avant Garde hebben ook bepaalde afspraken niet nagekomen zoals bv mensen op het vliegveld laten staan terwijl die door hun afgehaald hadden moeten worden. Persoonlijk heb ik problemen ondervonden bij het eerste hotel wat plotseling overboekt bleek waardoor ik en enkele anderen terecht kwamen in een guesthouse. Dit buiten de schuld van Peter om. Ik wens me hier verder niet mee te bemoeien maar wilde wel enige duidelijkheid verschaffen over wat wel en niet is gebeurd.
Beste yda,
Vorig jaar ben ik met de reisbus naar marokko gegaan en bij de oversteek met de ferry moesten alle inzittenden hun paspoort inleveren zodat de buschauffeurs de tickets voor de boot konden regelen. Iedereen leverde zijn paspoort in en we kregen ze later ook wel weer terug.
Ik heb toen ook aangegeven dat het eigenlijk gevaarlijk is om.de paspoort af te geven maar de chauffeurs gaven aan dat we ze moeten vertrouwen en dat het niet anders kon.
Dit jaar ga ik weer op reis met dezelfde maatschapppij en ik vraag me af hoe ik dit zou moeten aanpakken..