Autoschade: claimen of niet?

Als u een cascoverzekering hebt en u hebt schade aan uw auto, lijkt het logisch om de herstelkosten te claimen bij uw verzekeraar. Maar bij kleinere schades is dat niet altijd verstandig! Door de schademelding daalt u immers op de bonus-malusladder. Daardoor kan uw premie stijgen. Het verhaal van mevrouw Bovenveld maakt dit duidelijk.

Mevrouw Bovenveld heeft 31 schadevrije jaren opgebouwd. Eind vorig jaar had ze twee keer pech. In oktober raakte ze bij een uitwijkmanoeuvre een fietsenrek. In november bekraste een onbekende haar auto. De herstelkosten van de eerste schade bedroegen € 358,08. De tweede schade was  € 1.320,75. Een totale schadepost dus van € 1.678,83.

De verzekeraar betaalde beide schades. Daardoor duikelde mevrouw Bovenveld op de bonus-malusladder van de hoogste trede (trede 20) naar trede 10. Op trede 20 hoefde mevrouw Bovenveld slechts 15% premie te betalen. Bij trede 10 hoort een premiepercentage van 25. Na 4 jaar schadevrij rijden zal ze stapsgewijs weer op 15% premie terechtkomen.

Ik rekende uit dat mevrouw Bovenveld in die 4 jaar € 635,36 euro méér kwijt zal zijn aan premie. Het lijkt dus inderdaad verstandig om de schades door de verzekeraar te laten betalen. Mevrouw Bovenveld is daardoor ruim 1.000 euro voordeliger uit.

Maar er is een betere oplossing. Als mevrouw Bovenveld één schade zelf betaalt, blijft er één schademelding over. Daardoor zakt mevrouw Bovenveld naar trede 15 in plaats van naar trede 10. Daar hoort in dit geval ook een premie van 15% bij!

Ik adviseerde mevrouw Bovenveld daarom om de goedkoopste schade, die van 358,08, alsnog zelf te betalen. Hiermee voorkomt mevrouw Bovenveld de premiestijging van in totaal € 635,36. Door de kleinste schade zelf te betalen, is ze dus € 277,28 goedkoper uit.

Tips:

  • De meeste autoverzekeraars bieden de mogelijkheid om uw schademelding achteraf ongedaan te maken. U betaalt de schade dan alsnog zelf. Dit kan handig zijn, als blijkt dat de nieuwe premie tegenvalt. Doorgaans hebt u 12 maanden de tijd om uw definitieve keuze aan de verzekeraar door te geven.
  • Weet u van tevoren al dat u het herstel zelf wilt betalen, vraag dan meerdere offertes aan. Juist de door de verzekeraar aangewezen schadeherstelbedrijven kunnen nog wel eens duurder zijn. Die extra kosten kunnen bijvoorbeeld zitten in de officiële taxatie en het schaderapport, dat zo’n bedrijf moet maken.
  • De bonus-malusregelingen verschillen per verzekeraar. Deze vindt u terug in de polisvoorwaarden.

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    In principe is een verzekeringsmaatschappij bedacht om verzekerd te zijn bij calamiteiten. In het verleden, werd jou schade gedekt, door premie te betalen aan een verzekeraar, die uitkeerde bij calamiteiten. Nu echter, is het systeem anders, … een maatschappij schiet het bedrag van de schade voor. Dus ze hebben zich dubbel ingedekt. Eerst betaalt de klant voor de verzekering en later betaald hij zijn eigen schade zelf (door de hogere premie) Dus kort door de bocht, een verzekeringsmaatschappij verzekert niet meer maar schiet alleen voor. We moeten een nieuwe naam bedenken: “Voorschiet maatschappij”. Hoe ver kun je gaan, bij het beroven van de consument !!!