MAX voor nu en later

Jan Slagter: ‘MAX voor nu en straks’

Oudere tv-kijkers kunnen het zich vast nog wel herinneren. De Nederlandse (maar toen al naar Duitsland verkaste) entertainer en showmaster Rudi Carrell ontving in 2001 in Montreux een speciale Gouden Roos voor zijn hele oeuvre. De toen nog zeer jonge Rudolf Kesselaar (zoals hij eigenlijk heet) had in 1964 al eens een Zilveren Roos gekregen voor één van zijn Rudi Carrell-shows. Dat was die aflevering met de Israëlische zangeres Esther Ofarim als zeemeermin.

Dé top op tv-gebied

Al sinds 1961 worden de Rose d’Or Awards uitgereikt. Aanvankelijk aan de oevers van het Meer van Montreux in Zwitserland, nu telkens ergens anders. De organisatie is in handen van de EBU, de European Broadcasting Union, waarbij publieke omroeporganisaties uit 56 landen (niet alleen uit Europa) zijn aangesloten. Het is de gouden standaard voor excellente prestaties op internationaal radio- en tv-programmagebied.

Trots op het Vermeer-team

En laat nu ons crossmediale programma De Nieuwe Vermeer (geproduceerd door Helden TV) zijn genomineerd voor zo’n prestigieuze Rose d’Or Award! Het project, gepresenteerd door Dionne Stax, werd uit meer dan 700 inzendingen geselecteerd voor de categorie ‘Multiplatform Series’! De Nieuwe Vermeer was een televisieserie, een podcast, een video-on-demand-serie en een online expositie. Op maandag 27 november 2023 worden de winnaars bekendgemaakt en weten we of die gouden roos naar Hilversum gaat. We zijn al bijzonder vereerd omdat De Nieuwe Vermeer tijdens het EBU Formats Forum uitgeroepen werd tot het 2e beste format van 2023!

Mediagebruik wijzigt

‘Multiplatform’, ‘crossmediaal’ – inderdaad, er komen steeds meer media bij en het mediagebruik is dan ook voortdurend in ontwikkeling. Onder andere het Commissariaat voor de Media houdt die ontwikkeling nauwlettend in de gaten en rapporteerde daar onlangs over in de Mediamonitor 2023. Daaruit blijkt onder meer dat het dagelijkse gebruik van de traditionele media – het kijken naar televisie, luisteren naar radio en lezen van papieren dagbladen – blijft dalen.

Generatiekloof

Het mediagebruik, vooral van jongeren, speelt zich in toenemende mate online af. Zoals op platforms van grote internationale spelers, denk aan TikTok, Instagram en Snapchat. Om het scherper te stellen: de kloof tussen het mediagebruik van jongeren en oudere leeftijdsgroepen wordt steeds groter. Waar 65-plussers met name lineaire televisie, radio en dagbladen gebruiken, zijn sociale media, online kijken en -luisteren bij jongeren de belangrijkste mediatypen.

MAX altijd en overal

Nu zult u denken: dat raakt Omroep MAX toch niet? MAX is er toch voor de 50-plussers? Dat is uiteraard waar, maar de jongeren van nu worden ook ouder. En waar ik van schrok is de constatering in het onderzoek dat het gebruik van lineaire televisiezenders (zeg maar: het traditionele tv-kijken) niet toeneemt als de gebruiker ouder wordt. Dat jongeren steeds minder gebruik maken van traditionele media, is dan ook geen leeftijdseffect te noemen, maar een generatie-effect. MAX moet zich, concentrerend op de 50-plussers van nu, dus ook goed voorbereiden op de toekomst. Zo kunnen we onze slogan ‘MAX is er, altijd en overal’ eer aandoen, met een breed en gevarieerd media-aanbod binnen vele genres en op alle mogelijke voor onze doelgroep relevante platforms.

Jan Slagter is oprichter-directeur van Omroep MAX, de omroep voor ouderen. Hij maakt zich op verschillende manieren hard voor de belangen van ouderen in onze samenleving. Lees hier al zijn columns. 

Geef een reactie