Rogier de Haan: tóch korting op nabestaandenpensioen…
Publicatiedatum: 29 juni 2023
Mevrouw Sandkuijl werkt bij Philips als zij smoorverliefd wordt op een 18 jaar oudere collega. Ze trouwen, maar na 10 jaar komt er een einde aan het huwelijk. Als hij in 2013 overlijdt, heeft mevrouw Sandkuijl recht op zogeheten bijzonder nabestaandenpensioen. Dit blijkt alleen een stuk lager dan al die tijd op de pensioenoverzichten vermeld stond.
Langer nabestaandenpensioen
Mevrouw Sandkuijl beklaagt zich hierover bij het pensioenfonds van Philips. Dat houdt vast aan de korting. De reden: het grote leeftijdsverschil met haar ex-man. De gedachte achter de korting is dat (ex-)partners die veel jonger zijn, gemiddeld genomen langer een nabestaandenpensioen ontvangen. Je zou kunnen zeggen dat ze door het grote leeftijdsverschil een grotere greep uit de gezamenlijke pot doen.
Leeftijdsverschil telt
Tot in de jaren 90 van de vorige eeuw kwamen deze leeftijdskortingen in veel pensioenreglementen voor. Bouwde men in die jaren pensioen op, dan geldt de korting voor pensioenen die nu worden uitgekeerd. Meestal gold de korting vanaf een leeftijdsverschil vanaf 10 jaar, maar bij Philips werd er vanaf 15 jaar verschil gekort. De korting bedroeg 2,5 procent per extra jaar leeftijdsverschil. Mevrouw Sandkuijl wordt daardoor sinds 2013 7,5 procent gekort op haar nabestaandenpensioen.
Discriminatie van jonge weduwen
Vanaf 2016 stelden we deze kortingspraktijken aan de kaak, op televisie en via MAX Magazine. De Hoge Raad had namelijk geoordeeld dat de kortingsregeling vaak discriminatie in de hand werkt. Omdat het nu eenmaal vaak de vrouw is die een stuk jonger is dan de man, worden in de praktijk vooral jonge weduwen gekort. Een op papier neutrale kortingsregeling kan daardoor discriminerend uitpakken voor vrouwen. De resultaten lieten niet lang op zich wachten: een aantal pensioenfondsen schafte de leeftijdskorting af. Eén van die fondsen was Philips. Voor 600 weduwen ging het nabestaandenpensioen omhoog, met in totaal een half miljoen euro per jaar.
Gelukkig aan de bel getrokken
Hoe kan het dan dat mevrouw Sandkuijl nog altijd wordt gekort? We legden dit voor aan Philips. Het bleek dat er een administratieve fout was gemaakt, waardoor haar gekorte pensioen destijds niet uit de kaartenbak was gevist. Als we niet aan de bel hadden getrokken, was dit voor altijd onopgemerkt gebleven. Excuses, een pensioennabetaling en -verhoging plus wettelijke rente volgden. Het fonds beloofde ons daarnaast na te gaan of er nog meer van deze fouten zijn gemaakt.
Zorgen over het nieuwe stelsel
Eind goed, al goed voor mevrouw Sandkuijl. Helaas maken we veel vaker mee dat pensioenkwesties die we allang opgelost dachten te hebben, in de praktijk hardnekkig blijken. Elke dag helpen we mensen zoals mevrouw Sandkuijl aan een beter pensioen. Dat doen we graag, maar we maken ons ook zorgen. De komende jaren worden miljoenen pensioenen ‘ingevaren’ naar het nieuwe pensioenstelsel. Inclusief de eventuele fouten die in die pensioenen zitten, zoals bij mevrouw Sandkuijl en al die anderen. Blijft het na het invaren nog mogelijk om die fouten te herstellen? Ongetwijfeld heeft ook u vragen of zorgen over het invaren. Wij nodigen u uit om die met ons te delen. Wij inventariseren de meldingen en komen erop terug.
Rogier de Haan heeft in 2013 samen met Jeanine Janssen MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Hierover gaan de columns van Rogier de Haan. Lees hier al zijn columns.
(Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Goedendag. Ook ik ben gekort op het nabestaandenpensioen van BPF Bouw. Ik werd jaren geleden gekort zonfer uitleg. De enige reactie die ik telefonisch kreeg was dat ik er geen recht op had. Wij scheelde 17 jaar. Na briefwisseling kreeg ik uiteindelijk te horen dat vanaf 10 jaar leeftijdsverschil ik gekort had moeten worden vanaf het begin. Mijn was net 62 toen hij plotseling overleed en nog werkzaam in de bouw.
Ben, als Amsterdams gemeenteambtenaar,
gepensioneerd bij het ABP.
Geldt hier ook genoemde korting?
Mijn vrouw is van 1956 en ik van 1941 en wij waren hiervan niet op de hoogte.
Wilt u ons svp nader informeren?
Bij voorbaat dank
Beste Jan Paul, bedankt voor uw reactie. MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. https://www.omroepmax.nl/maxombudsman/over-max-ombudsman/ Vriendelijke groet, webredactie MAX Vandaag