Uw schaatsen slijpen: waarom, wanneer en hoe u dit moet doen
Publicatiedatum: 16 december 2022
Zodra het vriest, doen de schaatsslijpers goede zaken. Het slijpen van uw schaatsen is namelijk van groot belang als u het ijs op wilt gaan. Ook achteraf kan het absoluut geen kwaad om dit te (laten) doen. Wij leggen uit waarom en spreken erover met Johan Boef, hoofdredacteur van schaatsblad Proskating Magazine.
Waarom en hoe vaak moet u uw schaatsen slijpen?
Boef is fervent schaatser en bindt 2 à 3 keer per week de ijzers onder. Dat betekent dat hij elke week zijn schaatsen slijpt. Mocht u zelf minder vaak schaatsen, dan kan het alsnog geen kwaad om het voor elke tocht te doen. “Anders kom je niet vooruit en loop je veel meer risico op valpartijen. Met geslepen schaatsen kun je technischer rijden en heb je meer controle over het ijs”, vertelt hij aan MAX Vandaag. “Ik ben het een keer vergeten voor een wedstrijd. Dat blijft dan de hele tijd door je hoofd malen.”
Wat kost het schaatsen slijpen?
Het slijpen doet Boef zelf, met behulp van speciale apparatuur. “Een slijpblok kost 250 euro en ik doe er ongeveer 10 minuten over, al ben ik inmiddels wel een ervaren gebruiker. Als je de schaatsen laat slijpen, kost dat ongeveer 20 euro, dus ik heb mijn investering er inmiddels wel uit gehaald.” Boef gebruikt de slijpapparatuur namelijk ook na een schaatstocht. “Dan zijn ze meteen goed voor de volgende keer.”
Waar kunt u de schaatsen laten slijpen?
Veel schaatsers kiezen ervoor om hun schaatsen te laten slijpen. Veel winkeliers hebben zich in het slijpen gespecialiseerd en doen dit er in de winter bij. Bij het familiebedrijf Haijma uit Stiens staan er om 1.00 uur soms 20 mensen in de rij, vertelt mede-eigenaar Lars Haijma aan Omrop Fryslân. Het bedrijf houdt zich bezig met fietsen, koelkasten, vaatwassers en wasmachines, maar dus ook met schaatsen slijpen zodra de temperatuur onder het vriespunt zakt. Halverwege december 2022 is dit inderdaad het geval. En daar plukt schoenmakerij ’t Ambacht uit Oosterhout eveneens de vruchten van. “Ik zou het niet elke dag willen doen, maar het is wel leuk om de hype in de winter te volgen”, vertelt eigenaar Johan Vastré aan Omroep Brabant. “Mensen hebben meteen schaatskriebels en willen zo gauw mogelijk het ijs op.”
Maakt het uit op welke ondergrond u schaatst?
Het maakt nogal een verschil of u op het gladde kunstijs of op natuurijs rijdt. Kiest u voor de 2e optie, dan kunt u onderweg heel wat obstakels tegenkomen. Daar weet Boef alles van. “Ik reed op een stuk beton. Nou, de vonken vlogen ervanaf…”, vertelt hij. “Soms kom je stukken zand of riet tegen of moet je klunen. Na zo’n dag klunen moet je eigenlijk meteen je schaatsen slijpen.”
Waar moet een goed geslepen schaats aan voldoen?
Het (laten) slijpen van uw materiaal is dus een belangrijke voorwaarde voor het schaatsen. Kijk daarnaast uit voor mogelijke roestvorming. “Veel mensen leggen ze vochtig weg in de schaatshouders en dan gaan ze roesten. En zo gauw er roest aan zit, dan moet je ze opnieuw laten slijpen”, aldus Vastré van ’t Ambacht. Kortebaanschaatsers en ijshockeyers stellen andere eisen aan hun schaatsen dan langebaanschaatsers, maar er is 1 gemene deler. De schaatsen moeten na het slijpen roestvrij, glad en egaal zijn. “Dan zetten we ze in een machine om de goede ronding in de schaatsen te krijgen. Dan kun je goed sturen en soepel over de ribbels in het ijs heen”, legt Haijma uit Stiens het slijpproces uit.
Hoe weet u waar u wel of niet kunt schaatsen?
Maar wat is er nóg belangrijker voor uw schaatstocht dan goed geslepen en onderhouden schaatsen? Dat er ijs ligt natuurlijk. Bij overdekte ijsbanen kunt u altijd wel terecht, maar dat geldt niet voor natuurijs en opgespoten kunstijs. In dit artikel leggen we de ideale omstandigheden uit voor het schaatsen op natuurijs of een opgeschoten baan. Daarnaast legt Kees Buis van Reddingsbrigade Nederland in dit Tijd voor MAX-item uit hoe u veilig en goed voorbereid kunt schaatsen.
(Bron: Archief, Proskating Magazine, Omrop Fryslân, Omroep Brabant. Foto: Artem Mishukov/Shutterstock)