Naar cookieinstellingen
app

Inzicht krijgen in uw inkomsten en uitgaven? Kies dan één van deze apps

Vroeger gebruikten veel mensen een huishoudboekje of kasboekje om alle inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten. Misschien doet u dit nog steeds wel. Met alle duurder wordende producten, abonnementen en rekeningen kan het daarom handig zijn om meer inzicht te hebben in uw inkomsten en uitgaven. Door de digitalisering zijn er tegenwoordig ook handige apps voor op uw smartphone of tablet.

De verschillende apps

Zo heeft ABN AMRO een eigen, losse, app om meer inzicht te krijgen: Grip. De Rabobank heeft een functie in de bestaande app zitten: Inzicht. Ook ING werkt met Inzicht. Al is dat nog niet voor alle klanten beschikbaar, want dit wordt in 2022 helemaal uitgerold. Daarnaast zijn er ook nog meerdere losse apps die niet van een bank zijn, zoals Dyme. We lopen deze 4 opties door.

Grip van ABN AMRO

ABN AMRO heeft een losse app ontwikkeld om meer inzicht en grip te krijgen op uw inkomsten en uitgaven. Dit is Grip. Het is een gratis app, er zijn ook geen verdere kosten aan verbonden. Met deze app kunt u ook bankrekeningen koppelen van andere banken, zoals SNS, Bunq, Regiobank, ASN Bank, ING, Rabobank en ICS Cards zoals VISA.

Grip zet alle inkomsten en uitgaven automatisch in categorieën. Klopt een categorie niet of herkent de app een betaling niet? Dan kunt u zelf de juiste categorie kiezen. Zo ziet u gemakkelijk waar uw geld heen gaat. In de app kunt u ook budgetten instellen per categorie. De app kan u een seintje geven wanneer u het budget bijna bereikt heeft en wanneer u eroverheen gaat.

Ook zet deze app alle abonnementen en vaste lasten op een rijtje. Een abonnement opzeggen kan ook via deze plek. U vult dan zelf bepaalde gegevens in en dan zorgt Grip ervoor dat het abonnement opgezegd wordt.

Inmiddels is duidelijk geworden dat ABN AMRO stopt met de app Grip. Vanaf 16 december 2022 is de app niet meer te gebruiken. Alle belangrijke functies zullen overgeheveld worden naar de app waar ook uw bankrekening in staat. Voor gebruikers van een andere bank vervalt dus het gebruik van deze diensten. U kunt dan bij uw eigen bank Inzicht inschakelen.

Inzicht van Rabobank

In de app van de Rabobank waar ook uw betaal- en eventuele spaarrekeningen staan, vindt u via het menu ‘Inzicht’. Het is een functie die bij uw bank hoort, u hoeft er niet extra voor te betalen. Net zoals bij de app van ABN AMRO ziet u hier alle inkomsten en uitgaven in categorieën. De vaste lasten en abonnementen worden ook op een rijtje gezet. Zo ziet u in 1 oogopslag waar uw geld naartoe gaat elke maand.

Een budget instellen voor bepaalde categorieën kan ook in deze app. Alvast vooruitkijken naar welke kosten er nog gaan komen de rest van de maand? Via Toekomst staan de geplande en voorspelde transacties klaar.

besparen
Lees ook: Besparen zoals vroeger, zo doet u dat

Inzicht van ING

In de app van de ING krijgt u ook een overzicht  van waar uw inkomsten en uitgaven in staan. De vaste lasten, boodschappen, vervoer en sport zijn voorbeelden van categorieën. U kunt zelf een bepaalde betaling of inkomsten in een andere categorie zetten. Inzicht is onderdeel van alle betaalpakketten, behalve het Oranje pakket met korting. Er zijn geen extra kosten aan verbonden.

Inzicht geeft u ook een vergelijking met de voorgaande maand of het voorgaande jaar. Zo kunt u vergelijken of u meer of minder uitgeeft dan de vorige periode.

Belangrijk is wel om te weten dat ING deze app nog aan het uitrollen is onder alle klanten. Dat gebeurt in heel 2022. Daarnaast kunt u zelf aangeven of u Inzicht aanzet of niet.

Dyme

Dan is er nog een app die niet van een bank is, Dyme. Deze speelt eigenlijk in op 3 facetten: een digitaal huishoudboekje hebben, het opsporen van verborgen of ‘slapende’ abonnementen en vaste lasten verlagen. Wie een rekening heeft bij ING, ABN AMRO, Rabobank, SNS, ASN, Regiobank of Triodos kan het rekeningnummer koppelen aan de app. De app is gratis te downloaden. De basis van het huishoudboekje is ook gratis te gebruiken. Maar als u verder gebruik wilt maken van de diensten van de app, dan dient u een abonnement af te sluiten.

De app geeft als huishoudboekje inzicht in uw inkomsten en uitgaven. Ze worden automatisch in een categorie ingedeeld. Ook de vaste lasten staan los op een rijtje. De makers zeggen dat ook verborgen of slapende abonnementen opgespoord kunnen worden. In de app kunt u deze dan ook opzeggen.

Als u een abonnement neemt in de app, kunt u ook besparen op vaste lasten. Dyme gaat dan voor u onderhandelen voor korting op uw lopende contracten. Daarnaast kunt u zelf categorieën aanmaken voor het huishoudboekje of budgetten instellen.

(Bron: Nu.nl, ABN Amro, Rabobank, ING, Dyme. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.