Volgende staking in het OV: waar ligt het (streek)vervoer stil?
Publicatiedatum: 5 september 2022
Heeft u nog last gehad van de stakingen bij de NS in de laatste week van augustus 2022? Een cao-akkoord tussen de NS en de vakbond is inmiddels in de maak, maar dat is nog niet het geval in het streekvervoer. Waar en wanneer gaat er verkeershinder in het openbaar vervoer ontstaan? Wij leggen het voor u uit.
Wat is de reden van de staking?
In september 2022 ligt het streekvervoer tijdelijk stil in verschillende regio’s. Net als bij de NS zijn personeelstekort en een hoge werkdruk de belangrijkste redenen voor de staking. Bovendien komen steeds meer buslijnen te vervallen. “In alles is te zien dat de directies van de vervoerbedrijven maar één ding voor ogen hebben: bezuinigen, bezuinigen en nog eens bezuinigen. Personeel lijdt daaronder door slechte arbeidsvoorwaarden en de reiziger door steeds slechter streekvervoer”, laat FNV-bestuurder Marijn van der Gaag weten.
Lijkt de staking in het streekvervoer op die van de NS?
Het treinverkeer van de NS, de landelijke vervoerder, heeft tussen 24 en 31 augustus 2022 deels stilgelegen. In verschillende regio’s heeft het personeel het werk 24 uur lang neergelegd. In september 2022 zijn het dus juist de regionale vervoerders die gaan staken. Streekbussen en regionale treinen van bijvoorbeeld Arriva, Connexxion, Hermes, Qbuzz en Keolis zullen op specifieke dagen niet rijden. Daarna volgt nog 1 dag waarop het streekvervoer in het hele land uitvalt.
Wanneer zijn er stakingen in het streekvervoer?
De staking begint met 4 regionale werkonderbrekingen. Op dinsdag 6 september is dat het geval in Flevoland, Zuid-Holland en Zeeland. Op woensdag 7 september zijn Noord-Holland en Utrecht aan de beurt. Gelderland, Noord-Brabant en Limburg zijn het decor van de staking van donderdag 8 september. De afsluiter van de 1e stakingsweek is op vrijdag 9 september in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel. Op vrijdag 16 september is er dus een extra stakingsdag: dan zal er in het hele land geen streekvervoer zijn. Het is nog afwachten of er in de tussentijd een cao-overeenkomst komt.
Welke uitzonderingen zijn er?
Let op het onderscheid tussen de verschillende vervoerders én het verschil tussen stad- en streekvervoer. Stadsbussen, trams en metro’s blijven in principe rijden. De vervoerders HTM en GVB vallen onder een andere cao en doen niet mee aan de FNV-staking. Dat betekent dat de tram in Den Haag, het stadsvervoer in Rotterdam en de pont en metro in Amsterdam wél rijden.
De tramlijn in Utrecht heeft een status aparte. Deze valt onder de gemeente, maar het personeel is van de regionale vervoerder Qbuzz. Zij krijgen de oproep om te staken, maar hebben de keuze om wel of niet mee te doen aan de staking. Het is dus mogelijk dat een aantal trams in Utrecht uitvalt.
Als u in Rotterdam op pad gaat, zorg dan dat u op de hoogte bent van de reisinformatie in het streekvervoer. RET Bus in Rotterdam doet mee aan de staking, maar de metro- en tramafdeling waarschijnlijk niet. Het personeel van de stadsbussen in Utrecht legt wél het werk neer, ook tijdens de regiostaking op 7 september.
Komt er ook een nieuwe staking bij de NS?
Ja en nee. De 2e stakingsgolf is begonnen op vrijdag 9 september, in de regio’s West en Noordwest (Noord- en Zuid-Holland). Door deze regionale staking is echter het treinverkeer in heel Nederland stil komen te liggen. Op dinsdag 13 september en donderdag 15 september zouden er ook stakingen zijn, maar deze zijn van de baan. FNV meldt dat het alsnog een akkoord met de NS heeft bereikt. De leden van de vakbond moeten er nog mee instemmen, maar de aangekondigde stakingen komen alvast te vervallen.
(Bron: FNV Streekvervoer, FNV Spoor, NU.nl, Algemeen Dagblad. Foto: Bjoern Wylezich / Shutterstock)