Josine Droogendijk: “Hoe hoog Amalia’s hakken op Prinsjesdag ook zullen zijn: de afstand is te groot voor een elegante stap.”
Publicatiedatum: 31 augustus 2022
Het ziet er altijd zo sprookjesachtig uit: een koningin of prinses in een (gouden) koets. De paarden, versierde ornamenten en statig geklede lakeien brengen bij heel wat meisjesdromen tot leven. Tot zover het gejubel, want juist de koetsrit bezorgt Amalia nu al de nodige hoofdbrekens.
Het trapje van de koets
In aanloop naar hun Grote Dag oefenen heel wat bruidjes met hun jurk en schoenen. Trap op, trap af, auto in, auto uit. Het laatste wat je wilt is struikelen terwijl je in het middelpunt staat. Hoewel Amalia’s bruidsklokken voorlopig vast nog niet zullen klingelen, kan de prinses inmiddels al wel over dit onderwerp meepraten. Op Prinsjesdag zal zij namelijk in het lang de trappen van Noordeinde betreden en nog veel spannender: het trapje van de koets.
Flinke uitdaging
Zeker bij de glazen berline die momenteel in gebruik is, is het trapje kleiner dan klein. Als je niet uitkijkt, kukel je zo naar voren. Bij de deur zit weliswaar wel een prachtige handgreep van zijde en vergulde ornamenten, maar zelfs als je je daar heel stevig aan vasthoudt vormt het trapje een flinke uitdaging.
Hoge laatste trede
Naast wiebelig en smal is de onderste trede ook nog eens heel hoog; je moet al snel zo’n 40 centimeter overbruggen. Hoe hoog Amalia’s hakken op Prinsjesdag ook zullen zijn: de afstand is te groot voor een elegante stap. Een sprongetje zou, zeker in lange jurk, heel mal zijn, maar gelukkig is er al wel geruime tijd een oplossing voor handen. Toen koningin Beatrix in 1991 haar kuitbeen brak, werd er speciaal voor de Gouden Koets een houten opstap met leuning getimmerd. Een bakbeest van een ding, dat tijdens de aankomst van de koets zo snel en onopvallend mogelijk werd neergezet.
Extra opstap
Het jaar erna bleef de opstap weer buiten beeld. Het oogt ook wel wat gekkig, zo’n groot, houten gevaarte bij zo’n elegant rijtuig. Maar toen koningin Beatrix in 2004 begon te tobben met haar knie en geen zin meer had in een balanceer-act, werd het hulpmiddel (dit keer zonder leuning) weer van stal gehaald. Dat bleef zo tot Beatrix’ laatste Prinsjesdag als vorstin, september 2012.
Trapje Glazen Koets
Na de inhuldiging van koning Willem-Alexander deed het portefeuilletrapje weer dienst. Geholpen door haar man en een ijverige lakei lukte het Máxima keer op keer om de Gouden Koets elegant te verlaten. Maar toen de Glazen Koets in gebruik werd genomen, werd het haar blijkbaar te gortig. Het portefeuilletrapje van dit rijtuig is beduidend smaller, hoger, wiebeliger: alles wat je eigenlijk niet wilt als je voor het oog van de natie in een lange jurk een koets moet verlaten. In 2017 kwam er daarom een klein houten opstapje om de 40 centimeter tussen trap en grond te overbruggen.
Blijkbaar volstond die niet, want in 2019 kwam er een hoger opstapje in beeld.
Amalia gaat oefenen
Bij de zomerfotosessie liet Amalia weten dat ze nog wel even zou gaan oefenen voor het wiebelige trapje van de Glazen Koets. Ik hoop dat we na afloop van Prinsjesdag kunnen concluderen dat de inspanning niet voor niets is geweest, maar duikt de prinses onverhoopt toch naar de grond, dan heeft gravin Sophie nog wel een tip paraat.
Altijd blijven lachen
Toen ze in 2017 met hertogin Catherine een koetsrit moest maken, verloor ze haar evenwicht bovenaan het trappetje. Het scheelde niet veel of ze lag bij Kate op schoot. Gelukkig koos ze voor de enige juiste reactie: heel hard lachen. De beelden gingen de hele wereld over, maar werden voorzien van lovende commentaren.
Kate and Sophie have a great friendship and there are so many moments I could pick, but I’m going with this Ascot photo because I can’t NOT laugh when I see it. It’s perfection: pic.twitter.com/LWhyHdZNrP
— Jess Ilse (@jessailse) January 9, 2020
Dus lieve prinses, gaat het de 20e helemaal mis, dan kan zelfspot de situatie gelukkig redden.