Ziekenhuis

Ernstig ziek in het buitenland: dit kan de alarmcentrale voor u doen

Het is zo’n nachtmerriescenario waar je liever niet aan wilt denken: ernstig ziek worden in het buitenland. Als het dan toch gebeurt, dan wilt u natuurlijk weten wat u moet doen en of u dan ook verzekerd bent. We zetten het voor u op een rij.

Van welke zorg bent u in het buitenland verzekerd?

U heeft waar u ook bent ter wereld als Nederlander recht op een vergoeding van zorg uit de basisverzekering, want de Nederlandse zorgverzekeringswet is overal ter wereld van toepassing. Maar wat u aan zorg vergoed krijgt, kan per land, maar ook per polis verschillen. Soms dekt uw zorgverzekeraar sommige kosten maar deels, of soms zelfs helemaal niet. Hoe het zit met zorgkosten in het buitenland en op welke vergoeding u in het buitenland recht heeft, leest u hier.

Wat kan ik direct doen bij een ongeval of ziekte?

Eurocross Assistance is een van de Nederlandse alarmcentrales die zich in Europa inzetten voor pech- en ongevalshulpverlening. Het is vaak het eerste aanspreekpunt bij ziekte of ongevallen, waarbij ze in u ook in noodsituaties direct kunnen adviseren en bijstaan. Eurocross zette een aantal tips voor u op een rij.

Voordat je op reis gaat

  • Sla het nummer van je alarmcentrale op in je telefoon. Deze vind je op de achterkant van je zorgpas.
  • Ga goed verzekerd op reis. We zien nog te vaak dat mensen niet goed verzekerd zijn, wat grote financiële en emotionele impact kan hebben.
  • Zoek informatie over de plek waar je naartoe gaat en hoe de gezondheidszorg daar geregeld is.
  • Stop onmisbare items zoals medicatie en andere medische hulpmiddelen altijd in je handbagage, zodat je die bij je hebt in het geval je koffer kwijt/vertraagd is.

Wat te doen bij een medisch probleem en wat kan de alarmcentrale dan voor je betekenen?

  • Zoek altijd eerst medische hulp en bel daarna ook meteen je alarmcentrale zodat die op de hoogte is, kan adviseren en helpen.
  • De alarmcentrale kan je verwijzen naar de juiste zorginstelling met de benodigde (medische) faciliteiten en specialisatie.
  • Als je al opgenomen bent in een ziekenhuis waar de benodigde zorg (bijvoorbeeld een bepaalde specialist) niet is aanwezig is, dan kan de alarmcentrale een medische evacuatie regelen naar een ander ziekenhuis.
  • De artsen van de alarmcentrale leggen contact met de behandeld arts ter plaatse over de behandeling en de terugreis.
  • De hulpverleners van de alarmcentrale spreken meerdere talen en kunnen dus helpen met taalbarrières.
  • De alarmcentrale regelt de betalingsgarantie met het ziekenhuis (o.b.v. de verzekeringsdekking).
  • De hulpverleners van de alarmcentrale kunnen de terugreis/repatriëring naar Nederland regelen, wanneer nodig onder medische begeleiding (en als dat nodig is een heropname in een Nederlandse zorginstelling).

Bron: Eurocross alarmcentrale/rijksoverheid.nl

Geef een reactie

Reactie

    Anne den Bakker says:

    Misschien is het zinloos dat ik reageer, maar in zo’n situatie, als je er aan denkt, kan je “vriend “ worden op FB met “Nederlanders in Montpelier” of welke stad dan ook. Er zitten vele Nederlanders in het Zuiden die graag willen helpen (vertalen)
    Ik heb dit voorjaar mijn rijbewijs laten liggen op het vliegveld in Malaga. Teruggaan was een beetje erg( ik woon in ZFr) maar dankzij Nederlanders in Malaga heeft een stel het opgehaald en terug gestuurd.
    Het is een idee…
    Groeten, Anne zie FB Petit Banel