Koffer of hulpmiddel kwijt? Dit is wat u moet doen
Al weken is het een bagage ravage op verschillende vliegvelden over de hele wereld. En hoe vervelend het ook is om een koffer kwijt te raken, het wordt pas echt pijnlijk als het om een hulpmiddel gaat.
Elektrische rolstoel
Vanwege haar MS neemt Edith Blokland haar elektrische rolstoel mee op reis. Als ze vliegt, rolt ze hem tot aan de deur van het vliegtuig. Daarna wordt hij door medewerkers in het ruim gezet. Is het vliegtuig geland, dan staat de rolstoel weer bij de deur. Maar tijdens haar vlucht naar Montreal, gebeurt er iets vreemds.
Koffers en rolstoel spoorloos verdwenen
De rolstoel staat na de landing niet klaar, maar kan opgehaald worden bij de bagageband. Edith en haar man wachten een paar uur, maar er is geen spoor van zowel de koffers als de rolstoel. Ze vullen aan de bagageservice balie op het vliegveld een PIR-formulier in, afkorting voor Property Irregularity Report. Hiermee dienen ze een klacht in. Een aantal dagen later bereiken de koffers alsnog de bestemming. De rolstoel echter niet.
Wat te doen
“Dit wordt deze zomer een groot probleem”, vertelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen in MAX Vakantieman. “Door het tekort aan personeel zijn er op veel luchthavens problemen met de afhandeling van de bagage. Neem daarom niet je allerduurste spullen mee op vakantie. En maak voor vertrek foto’s van je bagage, want raakt die kwijt dan weet je wat je mist en kun je het declareren. Maar daarvoor moet je wel bonnetjes van de aankopen, je koffer en alles wat er in zit, kunnen laten zien.”
PIR-formulier
Bent u koffers of andere bagage kwijt, meld dit dan altijd als eerste bij de lost & found balie op het vliegveld. “Dat kan online, of via het PIR-formulier. Zorg altijd dat je een kopie van het formulier krijgt, want daarop staat het registratienummer van de vermissing”, zegt Jeanine. “Blijft je koffer een paar dagen weg, dan heb je nieuwe kleren en toiletspullen nodig. Bewaar daar wel de bonnetjes van, want de aankoopbedragen kan je declareren bij de luchtvaartmaatschappij. Maar je kunt niet alle kosten indienen. Het moet wel redelijk, passend en noodzakelijk zijn.”
Kwijt
Edith en haar man maken nog meer kosten. Ze bellen veel met het vliegveld en huren tijdelijk een rolstoel. Die kosten moeten ze volgens Jeanine ook vergoed krijgen. En de rolstoel? “Als die na 21 dagen nog niet terug is, dan wordt hij als verloren beschouwd. Het echtpaar kan een claim hiervoor indienen. In Verordening 889/2002 en het Verdrag van Montreal staat dat ze recht hebben op maximaal 1288 trekkingsrechten. Die staan gelijk aan ongeveer €1.550 euro. Heeft je bagage meer waarde, dan moet je dat van tevoren melden bij de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij heeft ons laten weten dat de rolstoel zoek is. Mevrouw mag een nieuwe rolstoel kopen en die kosten declareren.”
Druk, druk, druk
Vliegmaatschappijen hebben het druk met de afhandeling van alle vermiste bagage. Komt u er zelf niet uit met een luchtvaartmaatschappij, dan kunt u ook uw rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen. Meer lezen over dit onderwerp? Ook Ada van Mourik raakte haar koffer kwijt. Maar na 7 maanden werd hij weer gevonden.
Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 11 juli 2022.