gevaccineerd

Jeanine Janssen: Wanneer ben je ‘volledig gevaccineerd’?

De families Van den Berg en Ellis boekten een Middellandse Zee-cruise met de Norwegian Epic. Een reis in Europese wateren met een Europees klinkend schip. Ze hadden een geldige internationale QR-code, want ze hadden 1 vaccinatie gehad én corona doorgemaakt. Voldoende om je Europese certificaat te krijgen.

Ze vlogen naar de plek waar het prachtige schip zou vertrekken. En daar kwamen ze van een koude kermis thuis. Ze mochten het schip niet op. Norwegian Epic bleek van een Amerikaanse rederij – Norwegian Cruise Line – en er golden Amerikaanse regels: alleen met 2 vaccinaties mochten ze aan boord. De reis eindigde daar. Ze konden linea recta terug naar Nederland.

In de kleine lettertjes…

We doken in beide zaken. Ze waren geboekt via verschillende reisorganisaties. Toen we op de sites keken stond nergens bij de informatie dat een internationale QR-code, zoals die in Europa wordt uitgegeven (na herstel van corona), niet geldig zou zijn. Na veel doorklikken kwam je op de site van de Amerikaanse rederij. Die was in het Engels. En heel ver weggestopt, in hele kleine lettertjes, kon je lezen wat een volledige vaccinatie betekende volgens de rederij.

Gelukkig hebben we de wet op de reisovereenkomst die duidelijkheid geeft. De reiziger moet namelijk vooraf de juiste algemene informatie krijgen die voor de gehele groep reizigers geldt. Dat moet op een duidelijke, begrijpelijke en in het oog springende manier gebeuren. En dat was hier niet zo.

Reissom vergoed

Beide reisaanbieders snapten na ons contact dat hier onduidelijkheid was ontstaan door het begrip ‘volledig gevaccineerd’. In Amerika wordt daar iets anders onder verstaan dan in Europa. Een bedrag van ongeveer 7.000 euro werd terugbetaald aan de families Van den Berg en Ellis. De extra kosten voor de heen- en terugvlucht en een extra overnachting kregen ze niet terug. Juridisch hebben ze daar wél recht op, omdat het tekortkoming was van de reisaanbieder. Toch besloten beide families om hiervoor niet naar de geschillencommissie te gaan. Ze hebben vrede met teruggave van de reissom.

Tips

– Bovenstaande regels gelden bij informatie die voor de gehele groep belangrijk is. Reist u individueel, dan moet u zelf checken welke vaccinaties u nodig heeft.
– Kijk dit na op wijsopreis.nl. Klik door naar de meest recente informatie op de site van het betreffende vakantieland. Dingen wijzigen per dag, of zelfs per uur.
– Kijk na wat uw verzekering dekt. Inmiddels dekken meerdere verzekeraars ook schade door corona, maar de voorwaarden zijn zeer divers.
– Kijk ook naar de vergoedingen die gelden als u ter plekke in quarantaine moet. Die kosten kunnen flink oplopen.
– Denk ook aan een annuleringsverzekering. Wat als uw reisgenoot corona krijgt vlak voor vertrek? Er zijn mogelijkheden om daarvoor te verzekeren, maar lang niet bij iedereen.
– Gaat u naar een ‘oranje’ land? De ene verzekering dekt dan geen coronagerelateerde kosten als het geen noodzakelijke reis is, de ander weer wel.
– Een groep reisorganisaties heeft een eigen site opgericht met reisadviezen die zij veilig achten. Verzekeraars houden echter de kleurcodes aan van de overheid!
– Boek iets wat u tot het laatste moment kosteloos kunt annuleren!

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie