Naar cookieinstellingen
plaatwaarde

Plaatwaarde: Do They Know It’s Christmas? van Band Aid

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: Do They Know It’s Christmas? van Band Aid.

Op 1 tijdens Kerst

‘Wie voert tijdens Kerst de hitlijsten aan?’ Deze vraag heeft in Nederland niet zoveel lading, maar in Groot-Britannië is het antwoord erg belangrijk. Men kan al ver van tevoren op de uitslag wedden bij de wedkantoren en voor de artiest in kwestie is het een grote eer om op de 25e december op 1 te staan. In 1984 is deze felbegeerde positie voor het nummer Do They Know It’s Christmas? van supergroep Band Aid.

Hulp voor Ethiopië

Het idee voor het lied ontstaat in 1984 bij de Britse artiesten Bob Geldof (frontman van Boomtown Rats) en Midge Ure (van de groep Ultravox). In die tijd doet de BBC regelmatig verslag van de situatie in Ethiopië, waar de hongersnood op dat moment erg groot is. De beelden die via de tv de Britse huiskamers inkomen hebben een enorme impact, want de beelden zijn natuurlijk niet fraai. Ook Geldof en zijn vrouw, journalist Paula Yates, zijn enorm geraakt door wat zij zien op tv. Geldof besluit daarom dat hij iets wil doen om de Ethiopiërs te helpen, maar wat? Het antwoord op die vraag dient zich aan als hij via zijn vrouw in contact komt met Midge Ure, die zich ook graag wil inzetten tegen de hongersnood. samen komen zij al snel tot de conclusie dat geld inzamelen middels een benefietsingle verreweg de beste optie is.

Alle sterren verzamelen

Een single ingezongen door alleen Geldof en Ure is natuurlijk een optie, maar het werkt natuurlijk veel beter om alle grote sterren van die tijd in te schakelen. Dat is dus ook precies wat Geldof doet. Hij belt iedereen die hij kent en al snel heeft een hele selectie artiesten toegezegd. Samen vormen zij de gelegenheidsgroep Band Aid vormen. Onder meer George Michael, Boy George, Bono van U2, de leden van Duran Duran en Sting maken er deel van uit. Allemaal zingen ze gratis mee, zodat de opbrengst in zijn volledigheid naar Ethiopië gaat.

Om ervoor te zorgen dat de opbrengst inderdaad niet naar de salarissen van de sterren of platenmaatschappijen gaat, moeten Geldof en Ure binnen een korte tijd ook nog een nummer schrijven en componeren. Een cover is uitgesloten, want dan gaat er altijd geld naar de rechthebbende partijen.

24 uur

Het resultaat van deze flitsproductie is Do They Know It’s Christmas? De opnames van de plaat vinden op 25 november 1984 en duren meer dan 24 uur. Dit komt mede doordat Boy George, destijds de zanger van The Culture Club, diezelfde ochtend nog overgevlogen moet worden vanuit New York om zijn gedeelte in te zingen de Londense studio.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Het resultaat komt uit op 3 december 1984 en stijgt meteen naar de nummer 1 positie in de Britse hitlijsten. Daar zal het nummer 5 weken blijven staan, op de voet gevolgd door Wham!’s enorme kersthit Last Christmas. Wham!- leden George Michael en Andrew Ridgeley zullen later besluiten om alle royalty’s te doneren aan het doel waar Band Aid zich ook voor inzet.

Opbrengst

Wat dit uiteindelijk allemaal op heeft geleverd? Geldof had zelf hoopt op zo’n 70.000 pond, maar na 1 jaar staat de teller al op 8 miljoen. Een veelvoud hiervan wordt overigens opgehaald met de benefietconcerten die Geldof in juli 1985 organiseert onder de naam Live Aid. De 2 shows, die simultaan plaatsvinden in Londen en Philadelphia, brengen naar verluidt rond de 150 miljoen pond op. het geld van de single en de concerten wordt vervolgens door grote en kleinere goede doelen gebruikt om de hongersnood in Ethiopië te bestrijden.

Live Aid

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Of het ook echt allemaal hiervoor is gebruikt, is tot op de dag van vandaag nog maar de vraag. Er zijn in het verleden ook artikelen verschenen in de media waarin wordt beweerd dat een deel door corruptie bij de Ethiopische overheid terecht is gekomen. Die zou er volgens wapens van hebben gekocht.

Marjolein taxeert Do They Know It’s Christmas?

“De waarde van de single Do They Know It’s Christmas? van Band Aid is over het geheel genomen vrij laag. Dat is ook logisch, aangezien de plaat in zeer grote aantallen is geperst. De plaat is uitgebracht op 7 en 12 inch single. 12 inch is het formaat van lp. Qua waarde maakt dat niet heel veel uit, de 12 inch is niet noemenswaardig meer waard. In de omschrijvingen behandel ik alleen de 7 inch singles. Een Amerikaanse persing is tussen de 4-8 euro waard, de 12 inch single nagenoeg hetzelfde. Geseald (de 12 inch) of gesigneerd – dat kan bij beide versies – door grootheden als Bono of Paul McCartney kan de waarde wel oplopen tot boven de 50 euro.

Een Engelse 7 inch single heeft een waarde van 3-5 euro, de 12 inch single 4-7 euro. Een Nederlandse 7 inch heeft een waarde van 2-4 euro de 12 inch single 4-7 euro. Een exemplaar dat er boven uitsteekt qua waarde is een Engelse picture disc. Op deze plaat zie je het logo van Band Aid met daaronder het continent Afrika. Hij is er in 2 versies: bij de ene is de afbeelding uitgesneden, bij de andere is de afbeelding in doorzichtig vinyl geperst en heeft het de grootte van een 12 inch single. Bij beide staat de muziek wel in het 7 inch gedeelte. De grote versie heeft een waarde van circa 60 euro.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 66 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Amerikaanse persing (7 inch single)

Catalogusnummer: 38-04749
Label: Columbia
Belangrijkste kenmerken hoes: de voorkant is een collage van kerstafbeeldingen/plaatjes met op de voorgrond 2 ondervoede kinderen. De titel van de plaat staat in witte letters bovenaan. De hoes heeft bovenaan afgeronde hoeken. De achterkant van de hoes is rood. Bovenaan de titels van kant A en B. Links hieronder in witte letters Band Aid, met daaronder de namen van de meewerkende artiesten. Hieronder een zwart kader met een wit vlak met een danktekst in het midden. Linksonder het logo van Columbia. Rechtsonder een globe met mes en vork ernaast. In het midden onder info over onder andere de productie.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: oranje-geel label met bovenaan het Columbia-logo. De single heeft een groot middengat. Rechts van het midden het catalogusnummer en een barcode. Links van het gat ‘STEREO’, de duur van de single en een danktekst. Onderaan de naam, de titel en de naam van de producers.
Waarde: 4-8 euro

Vroege Nederlandse persing (7 inch single)

Catalogusnummer: 880 502-7
Label: Mercury
Belangrijkste kenmerken hoes: de voorkant is een collage van kerstafbeeldingen/plaatjes met op de voorgrond 2 ondervoede kinderen. De titel van de plaat staat in witte letters bovenaan. De achterkant van de hoes is rood. Rechtsboven het logo van Mercury met daaronder het catalogusnummer. Links hieronder in witte letters Band Aid, met daaronder de namen van de meewerkende artiesten. Hieronder een zwart kader met tekst in het midden. Linksonder een T-shirt met de tekst Feed the world en bestelinformatie ernaast. Linksonder het logo van Phonogram. Rechtsonder een globe met mes en vork ernaast.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: blauw label met wit opschrift. De single heeft een klein gat. Bovenaan het label het logo van Mercury. Links hieronder de tekst ‘STEREO’ en daaronder een logo en de aanduidingen ‘P1984’ en ‘Phonogram ltd London’. Rechts het toerental (45), met hieronder het catalogusnummer, de plaatkant, ‘Chappell Music ltd’ en ‘Made in Holland’. De titel, naam en info over de productie onder het gat.
Waarde: 2 tot 4 euro

Vroege Engelse persing (7 inch single)

Catalogusnummer: Feed 1
Label: Phonogram
Belangrijkste kenmerken hoes: de voorkant is een collage van kerstafbeeldingen/plaatjes met op de voorgrond 2 ondervoede kinderen. De titel van de plaat staat in witte letters bovenaan. De achterkant van de hoes is rood, met een foto van de meewerkende muzikanten. Hieronder een tekening met genummerde contouren van de mensen op de foto. Rechts daarvan de namen van de mensen die corresponderen met de nummers.
Hieronder een balk die links zwart is en rechts wit. Daaronder de titels van kant A en B. Linksonder een T-shirt met de tekst Feed the world. Rechtsonder een globe met mes en vork ernaast.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: wit label. De single heeft een klein gat. Bovenaan het label de tekst Feed the world, met daaronder een globe met mes en vork ernaast. Links de aanduiding 45RPM, met hieronder het logo van Phonogram en de plaatkant. Rechts van het gat het catalogusnummer en daaronder de naam. De titel en info over de productie onder het gat.
Waarde: 3 tot 5 euro

Engelse picture disc

Catalogusnummer: FEEDP 1
Label: Phonogram
Belangrijkste kenmerken: doorzichtige picture disc met Afrika als de body van een gitaar met daarboven de gitaarhals en de naam Band Aid.
Waarde: zo’n 60 euro”

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 25 december 2021 bespreekt hij Do They Know It’s Christmas? in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.