Bagageafhandeling Schiphol in problemen door personeelstekort en coronamaatregelen
Publicatiedatum: 18 augustus 2021
Het personeelstekort en de coronamaatregelen op Schiphol zorgen sinds enige tijd voor problemen bij de bagageafhandeling. Luchtvaartmaatschappijen zien soms geen andere mogelijkheid dan te vertrekken zonder bagage. Maar niets zo vervelend als aankomen in uw vakantieland en uw koffer is vertraagd, beschadigd of vermist. Er moet dan ineens van alles geregeld worden. Geen ideaal begin van de vakantie. Wat zijn uw rechten?
Coronamaatregelen
De problemen op Schiphol ontstaan onder andere doordat er door de coronamaatregelen op dit moment meer formulieren gecontroleerd moeten worden. Daarnaast kunnen mensen niet meer zelf alvast online inchecken. Het kost allemaal meer tijd op de luchthaven, waardoor het koffers inladen in kortere tijd sneller moet gebeuren.
Personeelstekort
Daarnaast werken veel luchtvaartmaatschappijen met afhandelingsbedrijven, maar door het hoge aantal afgelaste vluchten vorig jaar is een groot deel van het personeel ontslagen. Nu proberen bedrijven elkaars werknemers te overtuigen over te stappen voor wat extra salaris en betere arbeidsvoorwaarden.
Het relatief lage salaris voor bagagemedewerkers zorgt ervoor dat de meeste mensen deze baan niet willen. De situatie is zelfs zo erg dat piloten bijspringen om de bagage van passagiers aan boord te krijgen.
Vluchten zonder bagage
Om te voorkomen dat steeds meer vluchten met veel vertraging te maken krijgen, kiezen luchtvaartmaatschappijen er soms voor om zonder (of met slechts een deel van de) bagage te vertrekken. Het heeft er ook mee te maken dat een vlucht anders misschien helemaal niet meer kan vertrekken, omdat er verder bijvoorbeeld geen tijdsloten meer beschikbaar zijn.
Dat een vlucht zonder bagage vertrekt, komt voornamelijk voor bij vluchten naar populaire vakantieoorden, zoals Catania, Heraklion en Napels. Aangezien naar deze plekken meerdere vluchten per week vertrekken, kan de bagage op een later moment alsnog worden meegenomen en tijdens het verblijf worden bezorgd.
Vertraagde bagage
Als uw bagage vertraagd is, zoals door een vlucht zonder bagage, meld dit na aankomst dan direct bij de Lost & Found of de bagageservice. Vul daarnaast hier een Property Irregularity Report (PIR)-formulier in en geef uw gegevens door, zodat de bagage naar het juiste adres kan worden nagestuurd.
Om een schriftelijke claim in te dienen heeft u een kopie van het PIR-formulier nodig, alsook uw boardingpass en een bagage-ontvangstbewijs. Dien de claim binnen 21 dagen in bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u heeft gevolgen. Kijk hier voor een voorbeeldbrief.
Vaak is het mogelijk om online uw bagage te traceren of aanvullende informatie te vinden. Kijk hiervoor op de website van uw luchtvaartmaatschappij.
Vergoedingen door de luchtvaartmaatschappij
Het is gebruikelijk dat de essentiële kosten die u op reis maakt door de luchtvaartmaatschappij vergoed worden, totdat de bagage terecht is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan toiletartikelen en kleding. Bewaar de bonnetjes goed om de kosten aan te kunnen tonen. Wat precies wanneer vergoed wordt, is afhankelijk van de maatschappij waarmee u reist. Controleer hiervoor de voorwaarden.
Toekomstige vluchten
De luchtvaartmaatschappijen die de afgelopen tijd in problemen zijn geraakt, geven aan dat ze ervan uitgaan dat dit in de toekomst niet meer zal gebeuren.
(Bron: Archief, Nu.nl, RTL Nieuws, Het Parool, AD, NOS, Schiphol, Transavia, KLM, De Telegraaf)