Rogier de Haan: ING loyaliteitsbonus, een update en oproep
Publicatiedatum: 15 juli 2021
Stel: u heeft al vele jaren een ING-hypotheek. Elke maand betaalt u rente aan ING. Op een dag bedenkt u dat u uw geld liever in andere zaken wilt steken. Daarom schrijft u in 2012 een brief aan ING. Strekking van de brief: vanaf 2021 gaat u geen hypotheekrente meer betalen…
Nu is het 2021 en u bent gestopt met het betalen van de rente. ING maant u aan alsnog de rente te betalen. U antwoordt dat u in 2012 al had aangekondigd dat u per 2021 zou stoppen met het betalen van rente. Als ING het hier niet mee eens is, hadden ze destijds maar moeten klagen. Nu is het te laat. Iedereen zal aanvoelen dat dit niet zo werkt. De rente is nu eenmaal onderdeel van de hypotheekovereenkomst. Zo’n afspraak kan je niet eenzijdig schrappen.
Onderdeel van het contract
Laten we dit omdraaien. In de hypotheekofferte stond niet alleen dat u rente moet betalen. Er stond ook in dat ING u een interessante hypotheekkorting geeft als u verhuist en u trouw blijft aan ING. ING stort hiertoe elk jaar een bedrag ter grootte van 0,2 procent van uw hypotheekschuld op een bonusrekening, en noemt dit tegoed ‘loyaliteitsbonus’. Heeft u een hypotheek van 3 ton, dan stort ING dus elk jaar 600 euro op uw bonusrekening. Na 10 jaar hebt u zo een loyaliteitsbonus van 6.000 euro. Hiermee kunt u korting krijgen op uw nieuwe ING-hypotheek als u verhuist. U kunt de bonus ook overdragen aan uw kind of kleinkind, onder dezelfde voorwaarden.
Alle bonussen vervallen
Dit kost ING natuurlijk geld, en op een dag bedenkt ING dat het dat geld liever in andere zaken wil steken. Daarom schrijft ING u in 2012 een brief. Strekking van de brief: vanaf 2021 vervalt uw loyaliteitsbonus. Nu is het 2021, en ING heeft alle loyaliteitsbonussen daadwerkelijk laten vervallen. We besteedden hier eerder al aandacht aan en kregen meer dan 500 meldingen van ING-klanten, goed voor ruim 2,5 miljoen aan vervallen loyaliteitsbonussen. We beloofden dat deze klantonvriendelijke stap van ING op zijn minst juridisch getoetst moet worden.
Juridische strijd
We hebben een aantal bezwaarprocedures bij ING gevoerd. Zonder succes. Het antwoord van ING is steeds: wij hebben in 2012 al aangekondigd dat de loyaliteitsbonus per 2021 komt te vervallen. Nu is het te laat om nog te klagen. Iedereen zal aanvoelen dat dit niet zo hoort te werken. We willen dit daarom aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voorleggen. Maar de belangen zijn enorm en juridisch is dit geen gelopen race. Daarom willen we alleen de sterkst denkbare zaak voorleggen.
Meld uw case bij ons
We zoeken daarom ING-klanten die op het punt staan te verhuizen en overwegen opnieuw een ING-hypotheek af te sluiten, mét inzet van de loyaliteitsbonus. Of een kind of kleinkind hebben die een huis gaan kopen met eventueel een ING-hypotheek. Een compleet hypotheekdossier is een pre. Wij zorgen dat u geen problemen krijgt met ING. En dat deze praktijk de juridische beoordeling krijgt die het verdient.
Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
(Bron: MAX Magazine)