Jeanine Janssen: Online aankopen: waar moet u op letten?
Publicatiedatum: 18 maart 2021
We kopen steeds meer online. Zeker nu in coronatijd kunnen de pakketbezorgers de leveringen bijna niet aan. Er gaat echter nog weleens iets mis. Goed om te weten wat uw rechten zijn.
Bedenktijd
Koopt u telefonisch of op internet een product? Dan heeft u in de meeste gevallen 14 dagen bedenktijd, waarin u het product zonder opgaaf van reden terug kunt sturen. Doe dit binnen 14 dagen ná ontvangst van het product. Stuurt u het product terug, dan kan het wel zo zijn dat u de retourkosten zelf moet betalen. Koopt u een handgemaakt of op maat gemaakt product, dan geldt de bedenktijd niet. Ook voor reizen bestaat een uitzondering.
Wat mag u verwachten van de verkoper?
De verkoper moet duidelijk communiceren wat zijn feitelijke adres is. Ook moet bij de koop helder gecommuniceerd worden dat u bedenktijd heeft én er moet een formulier bij uw bestelling worden gegeven waarmee u kunt de koop ongedaan kunt maken. Ook de kosten van het terugzenden moeten duidelijk zijn. Voldoet een verkoper niet aan deze vereisten, dan heeft u langere bedenktijd.
Een nieuwe trend: dropshipping
Steeds meer bedrijven maken gebruik van ‘dropshipping’. Een webshop lijkt dan zelf een magazijn te hebben, maar heeft dat niet. U plaatst een bestelling en het bedrijf zet die bestelling door naar een bedrijf in een ver land. U moet lang wachten op levering en vaak krijgt u vervolgens een product dat u veel goedkoper rechtstreeks had kunnen bestellen. Ook de kwaliteit laat vaak te wensen over. Als u het wilt retourneren, komt u erachter dat het bijvoorbeeld dertig euro kost om het terug te sturen naar Hongkong. Als dat gecommuniceerd is mogen ze dit vragen. Heeft het product echter een gebrek, dan moet u het gratis kunnen terugsturen. Deze webshops moeten zich ook aan de Nederlandse wet houden. Vaak blijken ze in de praktijk echter lastig te benaderen en lijken ze de Nederlandse regels niet te (willen) kennen. Check het bedrijf en de voorwaarden dus van tevoren goed! Google het bedrijf met het woord klacht erachter en kijk wat eruit komt.
Tips voor online kopen
– Check de reviews; ervaringen van anderen zeggen vaak veel.
– Koopt u iets in een ver buitenland, calculeer het risico in dat er iets misgaat en koop niet voor te grote bedragen.
– Kijk of ze een keurmerk hebben waar een geschillencommissie aan vast zit.
– Betaal met creditcard of PayPal; u bent dan vaak verzekerd als iets misgaat.
– Zoek hetzelfde product ook op sites waar u rechtstreeks kunt bestellen, zoals Aliexpress. Bij dropshippers moet u soms tien keer zoveel betalen voor een product dat u zelf rechtstreeks kunt bestellen.
– Reageert een bedrijf niet op uw klacht, stuur dan altijd eerst een aangetekende brief. Onze ervaring is dat er dan schot in de zaak komt.
– Meld uw klacht bij de Autoriteit Consument en Markt. Zij houden toezicht op bedrijven die consumentenrechtregels schenden en kunnen boetes opleggen.
Op 23 maart 2021 vertelt Jeanine Janssen in het MAX NPO Radio 5-programma Lunch Lekker over dit onderwerp. U hoort Lunch Lekker elke werkdag tussen 12.00 en 14.00 uur.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik heb in de loop der jaren al 100den producten gekocht, en er is nooit iets blijvend fout gegaan,
Tenminste wat de webshop betreft,.
Het enige wat enkele keren mis ging was de bezorgdienst, maar daar kon de webshop niets aan doen.
En deze inkopen zijn ook bij Chinese webshops gedaan, wat altijd goed ging. ook als er te lang gewacht moest worden op een bestelling, kreeg ik snel mijn geld terug.
De tips Jeanine Janssen geven wel erg veel negatieve indrukken.
als ik nog nooit iets online besteld zou hebben, zou ik na het lezen van de tips van Jeanine Janssen nooit iets durven te bestellen.
Als zij tips zou moeten geven hoe je als verkeersdeelnemer de straat over moet steken, zou je dat ook nooit doen.
Hierbij wil ik toch graag reageren op het bericht van Jeanine Janssen.
Ik vind het een heel goede waarschuwing!
Niet iedereen heeft geluk bij het bestellen via internet.
Ik heb wel eens iets besteld, maar nooit ontvangen.
Een waarschuwing is hier echt op zijn plaats.
Er zijn bij mij ook pakketten die bij de post kwijt geraakt zijn.
Even met de postnl gebeld. Wat kreeg ik te horen?
Bel maar naar het verzendadres, ze zijn er voor verzekerd en sturen U dan nieuw exemplaar!
Terwijl het bij de post zoek was geraakt!
Vr. Gr. Joke Strous
Ik ben sinds kort via website Flowzi.nl belaasterd. En deze webwinkel bestaat niet meer en verdween uit internet. Zowel webmail als adres niet bekend. Ik ben mijn geld kwijt en
bestelde product komt ook niet meer. Ik durf niet meer via Facebook of Instagram reclame
aanbieding te bestellen.