Voorkom vakantieproblemen
Publicatiedatum: 21 april 2016
In mei beginnen de uitzendingen van Groeten van MAX weer. MAX Ombudsman geeft advies in dit tv-programma, maar hier vindt u alvast wat tips. Wij ontvangen graag uw klachten!
Het mooie weer komt eraan. We gaan weer op reis! Zes tips waar u op moet letten:
1. Boek bij een bedrijf dat aangesloten is bij zowel ANVR als SGR.
De Algemene Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) biedt u garanties en u kunt bij klachten terecht bij de geschillencommissie voor consumentenzaken in Den Haag. De Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) zorgt ervoor dat u een vervangende reis of geld terugkrijgt als uw reisorganisatie failliet gaat.
2. Zorg dat u goed verzekerd op reis gaat.
Let bij een annuleringsverzekering op de voorwaarden waaronder u kunt annuleren. Kijk of de voorwaarden bij uw specifieke situatie passen. Van een reisverzekering wordt wel eens gezegd dat hij overbodig is. Denk daar niet te makkelijk over. Mocht u, om wat voor reden dan ook, terug moeten naar huis, dan kunnen de kosten aardig oplopen! Ook bij ziekenhuisopname kan een reisverzekering erg belangrijk zijn.
3. Mocht u in het buitenland bij een dokter of in het ziekenhuis terechtkomen, bel dan altijd de alarmcentrale.
Zij zullen u begeleiden en helpen om de juiste keuzes te maken. Gaat u dingen op eigen houtje ondernemen, dan kan de verzekeraar achteraf uw claim afwijzen.
4. Op de website kunt u kosteloos een European Health Insurance Card aanvragen.
Met deze Europese kaart heeft u recht op noodzakelijke medische zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland. De EHIC is alleen geldig in landen die vallen binnen de EEG. Dit zijn de EU, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Zwitserland.
5. Ontstaat er tijdens uw reis een klacht, maak hiervan áltijd melding bij de reisleiding.
Zet in het kort iets op papier en laat voor ontvangst een handtekening zetten. Maak foto’s van de oorzaak van de klachten. Een claim over een bouwput zonder foto’s heeft nu eenmaal veel lastiger kans van slagen!
6. Dien bij thuiskomst direct een klacht in bij de reisorganisatie en vraag binnen 2weken een schriftelijke reactie.