vakantie

MAX Ombudsman Jeanine Janssen: Volop vragen over vakanties

Recent stonden de kranten vol met berichten dat mensen volop vakanties aan het boeken zijn voor het voorjaar en de zomer. Dat klopt niet; mensen kijken wel rond op de sites, maar van een significant aantal boekingen is geen sprake. Toch komen er nog steeds vragen binnen over boekingen en vouchers. Hieronder een greep uit deze vragen.

Ik wil toch een reis boeken. Mocht die niet doorgaan, krijg ik dan weer zo’n voucher?

“Als u vanaf januari een nieuwe reis boekt, dan krijgt u geen voucher meer. Sterker nog, die moet u ook niet accepteren als u hem wel krijgt, want dat is dan een niet gedekte voucher. Die nieuwe reisovereenkomst is wél gedekt. Dus als uw reisorganisatie failliet gaat terwijl u een boeking heeft, dan krijgt u alsnog uw geld van het Garantiefonds. Wordt die reisovereenkomst echter geannuleerd – juridisch bestaat dan geen overeenkomst meer – dan zou u binnen twee weken uw geld moeten terugkrijgen. Krijgt u dat niet, dan bent u uw geld kwijt als ze dan alsnog failliet gaan. Stel u boekt nu en in mei kan uw reis niet doorgaan, dan moet u meteen omboeken naar een nieuwe reis. Want die boeking valt gewoon onder de dekking. Eigenlijk moet u dus niet meer akkoord gaan met een annulering, want dan kunt u tussen wal en schip vallen. Dat werd eerder opgevangen door een voucher, maar die bestaat dus niet meer!”

Ik heb nog geen voucher gehad voor een reis die einde van het jaar geannuleerd werd…

“Eigenlijk had u al een voucher moeten hebben. Is dat niet zo, trek dan aan de bel bij de reisorganisatie. Want over die reizen mag nog tot 31 maart een voucher worden gegeven. Dat geldt ook voor reizen die in 2020 zijn geboekt en uitgevoerd zouden worden tot 31 april 2021 (en die dan dus nog geannuleerd kunnen worden).”

Ik heb het geld nog niet terug van de voucher. Er was toch sprake van een voucherbank?

“De overheid heeft de toezegging gedaan een lening beschikbaar te stellen van 400 miljoen euro aan de reisorganisaties ten behoeve van de consument. De SGR voert dit grotendeels uit, maar kleinere garantiefondsen kunnen ook een beroep doen op het fonds. Voor deelnemers aan de SGR geldt, als alles goed gaat, dat eind januari door de reisorganisaties een aanvraag gedaan kan worden voor een lening. Met die lening kunnen ze dan de vouchers uitbetalen.”

En wanneer krijgen mensen dan hun geld terug?

“Het gaat allemaal op volgorde. Half maart zijn de eerste mensen aan de beurt. Die mensen moeten actief op 12 maanden min 1 dag het geld terug hebben op hun rekening. Dus uw voucher van bijvoorbeeld juni kunt u nog niet indienen. Iedereen moet op zijn beurt wachten.”

En wat als je je geld die dag niet op je rekening hebt?

“De ANVR vraagt de reisorganisaties op tijd uit te betalen. Als u niet op tijd uw geld heeft, kunt u als consument dit melden bij de SGR. Die moeten de reisorganisatie aanspreken. In het ergste geval gaat de SGR aan de consumenten betalen. Maar laten we hopen dat de reisorganisaties op tijd zijn, want het zou zonde zijn als de SGR hier zijn tijd aan moet besteden. Het is niet handig als consumenten voordat de datum op de voucher verloopt de SGR benaderen. Ook dat levert vertraging op en als de datum nog niet is bereikt, gaat uw mail zo de prullenmand in. Het is ondoenlijk om iedereen persoonlijk te informeren.”

Is het verstandig om nu te boeken?

“Bedenk dat als u nu boekt het zomaar kan zijn dat tegen de tijd dat u gaat het land waar u heengaat de verplichting kan opleggen dat u gevaccineerd bent. Kunt u dat niet aantonen, en kunt u daardoor niet gaan, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Het is dus nu de keuze tussen ruimere annuleringsvoorwaarden en een betere prijs, maar onzekerheid, of later beslissen, een iets hogere prijs, maar meer zekerheden.”

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie