MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoord op veelgestelde vakantievragen
Publicatiedatum: 13 januari 2021
Ondanks het reisverbod van het kabinet tot maart en de verlenging van de lockdown, denken velen toch al na over een zomervakantie. Januari is immers bij uitstek de maand om een reis uit te zoeken. Maar is het wel verstandig om nu al te boeken? MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoorden op een aantal veelgestelde vragen.
Een tijdje geleden wordt in de media al gesuggereerd dat er een run is op vakantiereizen. Klopt dat wel?
“Nee, dat lijkt niet te kloppen. De ANVR (de brancheorganisatie voor reisorganisatie, red.) zegt dat er geen stijging in de boekingen is. Wel lijkt er meer surfgedrag te bestaan. Mensen lijken zich dus wel te oriënteren op een eventuele vakantie, maar veel geboekt wordt er nog niet. Mensen lijken af te wachten.”
Is het verstandig om een zomervakantie te boeken, zolang corona niet onder controle is?
“We zijn net begonnen met vaccineren. Dat biedt hoop. Veel mensen willen graag weer op vakantie en de reisorganisaties willen natuurlijk ook graag reizen verkopen. Het is allemaal begrijpelijk na zo’n lange periode met alle beperkingen, maar erg verstandig is het misschien nog niet. Mensen zijn hier natuurlijk vrij in, maar er zijn wel (gezondheids)risico’s aan verbonden. Bovendien heeft de premier gisteren nogmaals aangegeven dat het dringend wordt afgeraden om op reis te gaan of te boeken”
Stel, iemand boekt morgen wel een vakantie en deze kan toch niet doorgaan. Krijgt deze persoon dan een voucher aangeboden, zoals veel reizigers in 2020?
“Als je vanaf januari 2021 een nieuwe reis boekt, dan krijg je geen voucher meer. Sterker nog, als je die wel aangeboden krijgt moet je die weigeren, want dit is per definitie een ongedekte voucher. De nieuwe reisovereenkomst is wél gedekt als je bij een SGR (garantiefond voor reisbranche, red.) aangesloten bedrijf boekt. Dus als je reisorganisatie failliet gaat terwijl je hier geboekt hebt, dan krijg je alsnog je geld. Als deze reis wordt geannuleerd door de reisorganisatie, dan bestaat deze overeenkomst juridisch gezien niet meer. Vakantiegangers zouden dan binnen 2 weken hun geld terug moeten krijgen. Wie het geld niet terugkrijgt binnen deze termijn kan het geld alsnog kwijtraken als het bedrijf failliet gaat. Om dat te voorkomen is het verstandig om de reis meteen om te boeken als blijkt dat deze niet door kan gaan. Zo’n boeking zelf valt gewoon onder de dekking. Eigenlijk is akkoord gaan met een annulering van de reis dus geen goed idee meer, want de voucher die men voorheen kreeg in zo’n geval, bestaat dus niet meer en het kan dus zijn dat iemand bij annulering zonder omboeking de reissom kwijtraakt.”
Er zijn ook mensen die nog wachten op hun voucher van hun reis die eind 2020 is geannuleerd. Wat kunnen zij verwachten?
“Eigenlijk hadden die mensen al een voucher moeten hebben. Als dit niet zo is moeten zij aan de bel trekken. Over reizen die uitgevoerd hadden moeten worden in 2020 mag tot 31 maart 2021 een voucher wordt uitgegeven. Dat geldt ook voor reizen die in 2020 zijn geboekt en uitgevoerd zouden worden tot 30 april 2021. Als een aanstaande vakantie wordt geannuleerd kan het dus zijn dat mensen alsnog een voucher aangeboden krijgen. Deze vouchers zijn wel gedekt, want het gaat om reizen die geboekt zijn in 2020.”
Er zijn ook veel mensen die hun vouchers willen inruilen voor geld. Sommigen wachten nog steeds op hun geld. Krijgen zij dit nog terug?
“De overheid heeft de toezegging gedaan dat er een lening beschikbaar komt voor 400 miljoen euro voor reisorganisaties ten behoeve van de consument. De SGR voert dit uit. Feitelijk houdt dit in, dat als alles goed gaat, reisorganisatie vanaf eind januari 2021 hier een beroep op kunnen doen. Met die lening kunnen zij hun klanten dan de voucherbedragen terugbetalen.”
Wanneer kunnen mensen die gebruik maken van deze regeling hun geld terugverwachten?
“Het gaat allemaal op volgorde. De mensen met een voucher die is uitgegeven in maart 2020 zijn als eerste aan de beurt. Zij moeten hun geld uiterlijk 12 maanden min 1 dag na de uitgiftedatum van de voucher op hun rekening hebben staan. Mensen die bijvoorbeeld in juni 2020 een voucher hebben gehad moeten dus nog even geduld hebben. Het is een enorme operatie waar de SGR een hele kluif aan heeft.”
Wat als mensen hun geld via deze weg niet op tijd terug krijgen?
“De ANVR roept haar organisaties op om zich er echt aan te houden. Als dit niet gebeurt kan de consument melding maken bij de SGR en die moeten dan weer stappen ondernemen, wat natuurlijk vertragend werkt. Daarnaast is het ook niet handig als consumenten voordat de datum op de voucher verloopt de SGR gaat benaderen. Ook dat levert vertraging op.”
Op 13 januari 2021 is Jeanine Janssen te gast bij Tijd voor MAX om meer te vertellen over dit onderwerp. U ziet Tijd voor MAX elke werkdag rond 17.10 uur op NPO 1.