Kunt u geen mondkapje dragen? Huisarts kan u niet helpen, maar overheid wel
Publicatiedatum: 4 december 2020
Nederlandse huisartsen worden momenteel veel gebeld door patiënten die willen dat de arts een briefje schrijft die een mondkapjesvrijstteling bevestigt. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) zegt dat de huisarts deze mensen niet kunnen helpen. In plaats daarvan kunnen zij een zogenoemd cliëntenkaartje downloaden en uitprinten.
Mondkapjesplicht
Sinds 1 december 2020 is het in Nederland verplicht om een mondkapje te dragen op semi-openbare, overdekte plekken. Denk hierbij aan bioscopen, winkels, bibliotheken, theaters en op het station.
Geen verklaring van de huisarts
Niet voor iedereen is het dragen van zo’n kapje mogelijk. Zo kan het zijn dat iemand een medische conditie heeft waardoor hij of zij er geen kan verdragen of opzetten. In die gevallen is het niet verplicht, maar iemand moet dit wel kunnen aantonen. Veel mensen hopen dit te kunnen doen met een briefje van hun huisarts, merkt het LHV. In gesprek met het Algemeen Dagblad vertelt een woordvoerder dat huisartsenpraktijken hier veel telefoontjes over krijgen, maar dat huisartsen zo’n verklaring niet kunnen geven.
Richtlijnen
In de richtlijnen van artsenvereniging KNMG staat dat artsen geen briefjes mogen afgeven waarin staat of iemand medisch in staat is iets wel of niet te doen. Door zo’n briefje, die in de volksmond ook doktersverklaring wordt genoemd, kan de relatie tussen arts en patiënt onder druk komen te staan. Om die reden mogen dergelijke verklaringen alleen worden afgegeven door onafhankelijke artsen.
Cliëntenkaartje
Naast het feit dat de arts niet zulke briefjes mag afgeven, is het ook niet nodig. Op de website van de Rijksoverheid valt te lezen dat het downloaden en uitprinten van een zogenoemd cliëntenkaartje ook voldoet. Dit cliëntenkaartje is door de overheid en cliëntenorganisaties ontwikkeld om het aantonen van een mondkapjesontheffing eenvoudiger te maken. U kunt dit kaartje hier downloaden.
Alternatief
Als u zelf geen printer heeft, kunt u het kaartje door iemand anders laten uitprinten. Als dit niet tot de mogelijkheden behoort, kunt u ook relevante medicatie meenemen zodat u die kunt laten zien als er gevraagd wordt waarom u geen mondkapje draagt.
(Bron: KNMG, LHV, nu.nl, AD, Rijksoverheid)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook ik kreeg, als 82- jarige een uitnodiging voor een vaccinatie. Mijn dochter gaat mee omdat ik helemaal naar The Hague Airport moet. Om een afspraak te maken bel je met een bepaald opgegeven nummer. Eerst 10 minuten in de wacht en vervolgens wordt, ons meegedeeld dat we maar eens terug moeten bellen omdat het systeem er uit ligt.
OK, kan gebeuren.
Een week later, weer toen minuten in de wacht, een medewerkster stelt mij een heleboel vragen die ik ook moet invullen op het bijgevoegde formulier, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ze maar één afspraak kan maken en er moeten meteen twee gemaakt worden voor de tweede vaccinatie. Ik wordt geacht dan maar naar Dordrecht of naar Gouda te gaan om te bezien of daar nog plaats is.
Dit is belachelijk en ik ga ik zeker niet doen. Ik wil gevaccineerd worden maar op deze manier schiet het niet op.
Volgende week maar weer een keertje bellen ………