Senioren en Veiligheid: de babbeltrucs
Publicatiedatum: 8 september 2020
Vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid loopt in de maand september de campagne Senioren en Veiligheid. Ouderen krijgen concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van criminaliteit en over wat ze moeten doen als het wel gebeurt. Gedurende 4 weken is er aandacht voor de verschillende vormen van criminaliteit: meekijken bij pinnen, babbeltrucs, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en phishing. Deze keer: de babbeltrucs.
Hoe gaan ze te werk?
Oplichters komen vaak betrouwbaar over. Ze bellen bij u aan, spreken u op straat aan of bellen u op. Zogenaamd namens de bank, de thuiszorg of zelfs om een toiletbezoek voor hun kind. Eenmaal binnen worden op die manier elk jaar vele mensen van hun bezittingen beroofd. Ook proberen oplichters mensen aan de deur te laten pinnen. Als ze de pincode af kunnen kijken en u vervolgens van uw pas kunnen beroven, halen ze zoveel mogelijk geld van uw rekening.
Waar moet u op letten?
- Doe niet zomaar de deur open voor een onbekende. Of gebruik bijvoorbeeld een kierstandhouder om de deur op een kier te kunnen zetten
- Laat nooit een onbekende binnen en sluit de deur als u binnen iets gaat halen
- Pin nooit zomaar aan de deur als u niet zelf iets hebt besteld waarvan u weet dat u het moet afrekenen
- Geef uw pinpas nooit uit handen. Ook niet als iemand u op die manier aanbiedt om te helpen bij het pinnen. Pin ook niet wanneer iemand anders de betaalautomaat wil vasthouden. Op die manier kan iemand mogelijk meekijken met de pincode.
Telefonische babbeltruc
Ook via de telefoon benaderen oplichters mensen, bijvoorbeeld om een bezoek aan te kondigen. Of ze doen zich voor als de bank en proberen u te overtuigen om overboekingen te maken, in te loggen of uw gegevens, pincodes of beveiligingscodes te geven. Soms wordt zelfs gevraagd om direct toegang te geven tot uw computer. Banken vragen dit nooit.
- Vertrouwt u het niet helemaal? Bel de organisatie die het betreft zelf om het te controleren. Zoek zelf het telefoonnummer op
- Banken vragen nooit via de telefoon of SMS om uw gegevens, pin- of beveiligingscode of om overboekingen te doen. Ook vragen banken niet om directe toegang tot uw computer te krijgen. Ook hiervoor geldt, vertrouwt u het niet, bel met uw bank.
Bent u toch slachtoffer geworden?
Doe dan altijd aangifte. Dit kan telefonisch bij de politie op nummer 0900 – 8844. Kijk voor meer informatie over hoe u aangifte kunt doen, op de website van de politie. Is uw bankpas gestolen, meld dit dan ook direct bij uw bank en laat uw pas blokkeren. Is de oplichter nog in de buurt, bel dan direct 112. Wie weet kunnen ze hem of haar direct in de kraag grijpen. Voor praktische hulp of emotionele ondersteuning na oplichting kunt u contact opnemen met Slachtofferhulp Nederland. Zij bieden gratis hulp. Zij zijn telefonisch bereikbaar op 0900 – 0101 (gebruikelijke belkosten) van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 20.00 uur en op zaterdagen tussen 10.00 en 17.00 uur.
Webinar
Op dinsdag 8 september van 10.30 tot 11.15 uur krijgt u in een webinar tips en adviezen. Bijvoorbeeld: hoe herkent u crimineel gedrag? Wat kunt u doen om te voorkomen dat u slachtoffer wordt? En waar kunt u terecht als u slachtoffer bent? U kunt tijdens de uitzending vragen stellen via WhatsApp. Voeg hiervoor nummer 06 – 84 51 60 77 toe aan uw contactlijst (alleen tijdens de webinar en u kunt er niet naar bellen). Vragen stellen kan alleen tijdens de webinar. Kunt u niet live meekijken, dan is de webinar terug te kijken via de website maakhetzeniettegemakkelijk.nl
Babbeltiplijn
Naast digitale informatie op de website maakhetzeniettemakkelijk.nl wordt in de maand september door de ouderenbond KBO-PCOB samen met de NOOM ook een speciaal telefoonnummer beschikbaar gesteld. Hier kunt u terecht om persoonlijke tips te krijgen of om uw verhaal als slachtoffer kwijt te kunnen. Deze speciale Babbeltiplijn is op de woensdagen (5, 12, 19 en 26) in september te bereiken tussen 9.00 en 17.00 uur op 030 – 3400670 (lokaal tarief). Ook bij ouderenbond KBO-Brabant zijn vrijwilligers beschikbaar waar mensen hun verhaal kwijt kunnen. Daarnaast is Slachtofferhulp Nederland betrokken bij de campagne, waar slachtoffers zich altijd kunnen melden voor persoonlijk advies.
(Bron: ministerie van Justitie en Veiligheid, maakhetzeniettemakkelijk.nl)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik vraag me wel eens af, waarom mensen en zeker ouderen, zo veel geld op hun betaalrekening hebben.
Overboeken naar een spaarrekening is veel veiliger.
En een tweede rekening, voor de vaste lasten.
Hierop komt het maandelijkse geld binnen en gaan de automatische betalingen vanaf.
Van deze rekening voor vaste lasten heb ik het pasje nooit bij me.
Op een andere rekening komt automatisch huishoudgeld binnen.
Als mijn pasje dus gestolen wordt heeft de dief nooit meer dan 100,= .
Het is allemaal niet zo moeilijk, wel veilig.
Ga niet pinnen op straat, in diverse winkels staan pinautomaten.
Haal een weekbedrag en pin niet voor elke boodschap.
Zo kan er niet steeds iemand meekijken en heb je beter zicht op je wekelijkse uitgaven.