Is uw supermarkt seniorproof?
Publicatiedatum: 14 april 2016
Brede gangpaden, hulp bij inpakken of tillen van de zware boodschappen en de aanwezigheid van een toilet dragen bij aan meer winkelgemak voor 65-plussers. Dit blijkt uit onderzoek van Unie KBO. Hoewel steeds meer ouderen kiezen voor online winkelen, voor hen neemt winkelen in de supermarkt nog steeds een belangrijke positie in.
Ruim voldoende
De supermarkten zijn getoetst op vriendelijkheid van het personeel, speciale service voor senioren, ruimte en bewegwijzering, bereikbaarheid en parkeren, het betaalgemak en de veiligheid. De supermarkt die het meest wordt bezocht is Albert Heijn. De supermarkten scoren onder de doelgroep allemaal een ruime voldoende: op alle onderdelen samen een 7,8 gemiddeld. Supermarktketen Plus gaat met 8,4 aan kop, gevolgd door Jumbo met een 7,9. Aldi (4,8) en DeKamarkt (5,2) scoren een onvoldoende op één onderdeel, namelijk de speciale service voor senioren, zoals het dragen van zware boodschappen en thuisbezorging. “Vooral dit onderdeel kan nog worden verbeterd”, aldus Manon Vanderkaa directeur van Unie KBO. “Senioren kunnen wel wat hulp gebruiken bij het sjouwen, bijvoorbeeld naar hun auto.” Ook de aanwezigheid van toiletten is een belangrijk punt voor ouderen.”
Belangrijke positie
Ouderen bezoeken de supermarkt gemiddeld tweeënhalf keer per week. De voorkeur gaat uit naar de donderdag en vrijdag en het liefst in de ochtend tussen 10 en 11 uur. Directeur Manon Vanderkaa: “Supermarkten nemen een belangrijke positie in, midden in de samenleving. Dagelijks bezoeken ruim 4 miljoen klanten een supermarkt, waaronder veel ouderen.” Ergernissen zijn er ook. De grootste irritatiefactor hebben lange wachtrijen gevolgd door slecht voorraadbeheer en de andere klanten in de supermarkt. 1 op de 10 ouderen voelt zicht soms opgejaagd door andere klanten.
(Bron: Unie KBO)
Bent u tevreden over uw supermarkt?
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Aan de Costa Blanca waar ik woon, hebben supermarkten zoals Lidl, Aldi, Plus, EMTE, Mercadona, Consum en ook kleinere ketens met b.v. slechts 5 winkels, alle een toilet. Ook in de kleinere winkels met een ander assortiment is er over het algemeen een klantentoilet. Ik heb nooit begrepen waarom dat in Nederland niet kan. Toiletten worden dagelijks schoon gemaakt. Viespeuken die ze smerig achter laten heb je helaas overal.
Wij gaan wel eens naar Benidorm, daar zijn supermarkten, zoals: de Lidl, de Aldi, de Plusmarkt en de Mercadona, met een gratis Airo gekoelde (ondergrondse) parkeergarage en toiletruimte voor de klanten. Voor jonge moeders is er een ruimte om de baby te verschonen. Je stapt uit de auto en staat meteen voor de ingang. Binnengekomen krijg je overal hapjes en drankjes aangeboden. Die service en klantvriendelijkheid mis ik in Nederland. Hier is het systeem teveel gericht op het uitbuiten van de consument. Als uitschieter wil ik vermelden dat je op de parkeerplaats, in Den Bosch, voor de deur van de supermarkt een parkeerschijf gebruikt dient te worden. Als je dat vergeet, heb je binnen 5 minuten een bon. De parkeerwachters zitten in een leegstaand kantoorpand, boven de winkels, de klanten te bespieden met een verrekijker en wie geen parkeerschijf voor de raam legt, is de lul. In draf spoeden ze naar beneden om je op kosten te jagen met een bon van €60. Tenslotte moet Jan met de Pet de gemiste belasting opbrengsten compenseren van de belastingontduikers, die een uitwisselingssysteem hebben met andere landen. Zodat de superrijken fraudeurs, onverschillig waar ze wonen, nauwelijks of geen belasting hoeven te betalen. En die lamzakken in Den Haag moeten toch (belasting) inkomsten hebben om hun eigen zakken te vullen.
Aldi in Ridderkerk.
Smalle paden.
Staan vaak vol met dozen.
Goed opletten dat er geen producten zijn met verlopen Houdbaarheidsdatum.
Slechte service bij de kassa.
Met moeite komt er een kassa bij.
Gewoon te weinig personeel.
Vaak twee medewerkeers.
Deze moeten ook nog bijvullen.
Dirk van der Broek Ridderkerk (Bolnes)
Goede service
Extra kassa komt er snel bij.
Producten staan vaak hoog.
Je moet soms een kruk of krat pakken op bij deze producten te komen.
Bijvullen gebeurt constant. de gehele dag door.
Lidl Ridderkerk (Bolnes)
Goede service.
Snel een kassa er bij.
Dit wordt ook omgeroepen.
Goed met bijvullen.
Gebeurt ook de hele dag door.
Bij alle drie geen toilet voor klanten aanwezig.